Kan denna reciver driva golvhögtalare?

Permalänk
Medlem

Kan denna reciver driva golvhögtalare?

Hej!

Undrar om denna reciver kan driva ett par golvhögtalare,eller om den bara kan driva små högtalare?

http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hemmabio/Receiver/NAD...

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Hedersmedlem

Den kan driva allt.

Dessutom är det enklare att driva stora golvare än små stativhögtalare.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Vadbra Har ett par Proson högtalare

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Inaktiv

Den kan absolut inte driva _ALLT_ men jag tror inte proson är något problem. Är lite kryptiskt att säga att stora golvare är enklare att driva. Du får ju mer ljud/W men jag tror nog att ett par golvare i samma serie som ett par stativare kräver mer kraft för att låta lika bra förutsatt att där är fler/större element. Man kan ju gå efter verkningsgraden men det enda man egentligen vet då är vilken ljudnivå man får. Inte hur bra/dåligt det låter. Egentligen finns det ingen regel på detta. en golvhögtalare kan vara lättare att driva än en stativare och vice versa!

Permalänk
Medlem

Är den receviern bra förövrigt?

Kom på en till fråga också : Om man köper nya högtalare hur ska man spela in dom då?

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk

Om du bor i lägenhet: fasvänd den ena, och ställ dem mot varandra(så slipper du basen) och slå på radion eller nåt liknande, sen går du till jobbet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur menar du med fasvänd?vända på kablarna?ska man inte göra det på båda?

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk

Nej gör du det bara på en så spelar elementen inte i fas och alltså försvinner nästan basljudet helt, fast dom ändå spelar om man säger så. Vänd högtalarna mot varandra med. Släng över ett täcke med så slipper du resten av ljuden också. Sen kan du dra på lite.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Men jag förstår inte varför man inte ska vända på kablarna på båda högtalarna?Då spelar man väll bara in en högtalare??

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk

Den ena högtalaren kopplar du som man ska det vill säga + till + och - till -. Medan den andra kör du + till - och - till +. Båda kommer spela men basljudet försvinner nästan helt i och med att ljudvågorna tar ut varandra typ.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Ok,Vad händer ifall man inte spelar in högtalarna?

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk

Dom förblir oanvända.

Nej, hur du än gör så spelar du ju in dom när du lyssnar. Bara det att man ska inte kräma på max när dom är nya och sen låter dom ju inte 100% när de är nya heller.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Tror att det är en myt att man inte ska spela högt på nya högtalare.. har aldrig sett något som styrker den tesen iaf.

Och spela in.. det är bara att använda högtalarna som vanligt så kommer det

Permalänk
Medlem

Ok,Tack för alla svar!

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Hedersmedlem

Men snälla.

Att "spela in" högtalare går på ett par millisekunder. Det mjukar upp gummit och skakar loss limrester ur träet, och görs ofta redan under tillverkning och testning. Att det skulle ta flera timmar, eller ens vara en hörbar skillnad, är ren och skär bullshit.

Myten uppstod antagligen eftersom det alltid tar ett tag att vänja sig vid nya högtalare (i vissa fall flera veckor), och att öronen måste lära sig att kompensera för imperfektioner i ljudet. Därför är det en bra idé att i början spela musik du är väldigt van vid, så att du vänjer dig snabbare.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Okej,tack så mycket!

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk

Säkerligen finns det ett visst mått av placebo bakom detta. Visst kan högtalare behöva användas en stund för att, så att säga, motioneras upp lite när de är nya. Att de däremot behöver hundratals timmar för att komma till sin fulla rätt och på så sätt ge ett bättre ljud tror jag däremot är ren inbillning av lyssnaren.
Finns det överhuvudtaget några bevis för att någon sida har rätt, bortsett då ifrån att det kanske är dumt att dra på fullt när de är helt nya? Någon mätning på att ljudet verkligen blir bättre?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Men snälla.

Att "spela in" högtalare går på ett par millisekunder. Det mjukar upp gummit och skakar loss limrester ur träet, och görs ofta redan under tillverkning och testning. Att det skulle ta flera timmar, eller ens vara en hörbar skillnad, är ren och skär bullshit.

Myten uppstod antagligen eftersom det alltid tar ett tag att vänja sig vid nya högtalare (i vissa fall flera veckor), och att öronen måste lära sig att kompensera för imperfektioner i ljudet. Därför är det en bra idé att i början spela musik du är väldigt van vid, så att du vänjer dig snabbare.

Nja, i det här fallet så finns det nog en verklighet bakom orden. Spelas in på fabriker görs det ej, tar tid och kostar därför pengar. Gummiupphängningar i högtalarelementen behöver mjukas upp, och detta kan ta en liten tid. Efter 40-50 timmar kan nog en högtalare anses inspelad.

Inspelning av elektronik anser jag däremot vara bluff. Visst handlar mycket om tillvänjning av lyssnaren, men man får inte låta ens omvända fördomar blockera sådant som faktiskt kan vara sant.

Permalänk
Hedersmedlem

Fel igen.

Gummiupphängningen mjukas upp vid de första basslagen (läste fel tidigare, det rör sig om "10s of seconds", inte "10th of a second"), och därefter händer i princip ingenting.

Första träffen på Google:
http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/loudspeak...

För de som inte orkar klicka: Det finns inget som heter "spela in" högtalare. De rättar till sig så fort någon spelar ett någorlunda starkt ljud i dem, vilket görs flera gånger under tillverkningsprocessen för att testa dem.

"Required break in time for the common spider-diaphragm-surround is typically on the order of 10s of seconds and is a one-off proposition"

"Quite often, spider break in occurs when the driver is tested, before and/or after placement in the cabinet for which it’s intended. Driver testing by signal stimulus at some point (or points) in the manufacturing process - if done at levels sufficient to break in the spider – generally makes further break in unnecessary."

Kan vi låta den stackars döda hästen få vila i frid nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Och här har vi länken som "bevisar" att burn-in existerar - http://www.vikash.info/audio/audax/break-in.asp

För er som inte orkar klicka: De har mätt en hel del olika egenskaper och påvisat att det är skillnader efter hur lång tid elementen har spelat. Som jag förstår av Teetows länk är det resonemanget helt teoretiskt.

Ändå rätt löjligt att diskutera eftersom man ändå tids nog kommer att spela in dem, om man nu behöver det vill säga

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

För att återgå till Nad 743v2 så kan jag säga att jag snart haft den i ett år tillsammans med Nad T524, Yamaha 515 F, 515 C, 515 S och Audio Pro Sub Supreme och tycker att receivern gör ett mkt bra jobb. Denna sammansättning på hemmabio låter i mina öron hur bra som helst. Jag kan inget annat än att rekommendera den receivern.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x, Asus Rog Strix B550-F Gaming, Kingston DDR4-3600MHz 2 x 16 Gb, Asus Rtx 3060 Dual OC v2, Kingston KC 3000 1TB, BeQuiet Pure Base 500 TG, Fractal Design Newton R3 600w, BeQuiet Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

Tack Lorca,Det låter jätte bra!

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Och här har vi länken som "bevisar" att burn-in existerar - http://www.vikash.info/audio/audax/break-in.asp

För er som inte orkar klicka: De har mätt en hel del olika egenskaper och påvisat att det är skillnader efter hur lång tid elementen har spelat. Som jag förstår av Teetows länk är det resonemanget helt teoretiskt.

Ändå rätt löjligt att diskutera eftersom man ändå tids nog kommer att spela in dem, om man nu behöver det vill säga

klart dom som spelat mer låter olika! dom slits ju ,doh!? ungefär som man tar 2st identiska porshar och låter den ena stå och kör med den andra varje dag under ett år klart dom kommer gå olika då!?

man kan väll säga att man spelar in dom om man vill, det enda man gör är att andvända dom och sliter på dom det är allt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Fel igen.

Gummiupphängningen mjukas upp vid de första basslagen (läste fel tidigare, det rör sig om "10s of seconds", inte "10th of a second"), och därefter händer i princip ingenting.

Första träffen på Google:
http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/loudspeak...

För de som inte orkar klicka: Det finns inget som heter "spela in" högtalare. De rättar till sig så fort någon spelar ett någorlunda starkt ljud i dem, vilket görs flera gånger under tillverkningsprocessen för att testa dem.

"Required break in time for the common spider-diaphragm-surround is typically on the order of 10s of seconds and is a one-off proposition"

"Quite often, spider break in occurs when the driver is tested, before and/or after placement in the cabinet for which it’s intended. Driver testing by signal stimulus at some point (or points) in the manufacturing process - if done at levels sufficient to break in the spider – generally makes further break in unnecessary."

Kan vi låta den stackars döda hästen få vila i frid nu?

Jag låter inte hästen vila riktigt än, utan hänvisar till en tråd på ett annat forum där en av Sveriges (världens?) främsta högtalarkonstruktörer, Ingvar Öhman medverkar.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Jag låter inte hästen vila riktigt än, utan hänvisar till en tråd på ett annat forum där en av Sveriges (världens?) främsta högtalarkonstruktörer, Ingvar Öhman medverkar.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Och där var det avgjort, Öhman säger vi inte emot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Den kan driva allt.

Dessutom är det enklare att driva stora golvare än små stativhögtalare.

Fel, det är lättare att driva högtalare med hög verkningsgrad oavsett om det är golvhögtalare eller inte...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Men snälla.

Att "spela in" högtalare går på ett par millisekunder. Det mjukar upp gummit och skakar loss limrester ur träet, och görs ofta redan under tillverkning och testning. Att det skulle ta flera timmar, eller ens vara en hörbar skillnad, är ren och skär bullshit.

Myten uppstod antagligen eftersom det alltid tar ett tag att vänja sig vid nya högtalare (i vissa fall flera veckor), och att öronen måste lära sig att kompensera för imperfektioner i ljudet. Därför är det en bra idé att i början spela musik du är väldigt van vid, så att du vänjer dig snabbare.

Märkligt, det tog åtskilliga timmar för mina RTL-3:or att släppa loss ordentligt.. du menar att det var mina öron som tog tid att koppla på exempelvis basen i örat? I början var dom stela nästan metaliska i ljudet utan djupbas för att efter ett rätt så många antal timmar få ordentlig basåtergivning & definitivt bättre ljudåtergivning..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Fel, det är lättare att driva högtalare med hög verkningsgrad oavsett om det är golvhögtalare eller inte...

Det jag menade är att stativare generellt sett har lägre verkningsgrad än golvare. Eller snarare att krossa myten att ett par bauta Cerwin Vegor är det svåraste man kan driva för att det står "300W" på dem

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Och där var det avgjort, Öhman säger vi inte emot!

Varför inte? Ingen vinner på att man upphöjer någon till gud. Tycker man annorlunda ska man säga det.

Permalänk

Man spelar självklart in en högtalare. Det är stor skillnad på mina som nya och nu. Till och med en kompis kom hem till mig och undrade vad jag hade gjort med ljudet för det lät så mycket bättre sen sist.

Visst, hörselminnet är det sämsta men ändå...

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."