Garanti ogiltlig efter begangnat köp?

Permalänk
Medlem

Garanti ogiltlig efter begangnat köp?

Köpt lite prylar begangat och fått lite strul. Har kvitto och "gällande garanti" på komplett.se. När jag ringer komplett säger de i kundtjänsten att garantin endast gäller ursprungs köparen. Eftersom prylarna står i någon annans namn kan jag alltså inte använda mig av de lite drygt 3 åren garanti som återstår.

Jaså tänker jag, får väl kolla på konsumentverket då. Men nej nej,
"En garanti gäller formellt sett mellan säljföretaget och den ursprungliga ägaren, om inget annat framgår i garantivillkoren."

I cirka 50% av alla annonser man läser står: "kvitto och garanti medföljer". Är detta alltså rent skitsnack för att locka köpare då garantin inte gäller vid andrahandsköp?

Off topic: hursomhelst så har jag snackat med personen jag köpte prylarna av och han hjälper mig med retur ärendet. Men eftersom man inte alltid har denna möjlighet när man köper begangnat skapar jag denna tråden.

Permalänk
Medlem

nej, i grund och botten är inte garantin giltig om du inte är ursprungsköparen... saken är dock den att om man köper saker fysiskt i butik, ex webhallen, mycom och liknande så finns det inga namn på kvittot, alltså är inte kvittot bundet till en köpare... dock är det ingen som bryr sig om man inte säger " erh, jag köpte den här av en snubbe på blocket men den funkar inte..." du fattar antar jag....

det är även där samma sak med intels och amds cpu garanti, de gäller även dem endast originalköparen men som sagt, går inte alltid att kolla...

enligt min åsikt är det alltid folk tycker att begagnat annonser är "mer värda" om man får med kvitto och garanti, men till sak hör att den inte alltid gäller och egentligen mer ska ses som en morot för folk som inte vet bättre... nåja... hoppas det svarar på din fråga, Olirc här på forumet är annars en riktigt kunnig nisse på konsumenträtt, du kan alltid fråga honom

EDIT: strunta i mina dubbla negationer, jag vet att jag uttrycker mig jobbigt ibland

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

I see.. Så länge det inte står något namn på kvittot "gäller" garantin, så länge man inte är dum. Men ändå känns det som man så många gånger sett annonser, med komponenter köpta från komplett, datorbutiken och dessa andra datorbutiker där ett namn krävs för en beställning, ändå med frasen: "kvitton och garanti finns". Då är det väl i dessa fall som garantin används som "moroten".

Tror mig iaf ha förstått vad det handlar om, tack för svar.

Permalänk

Man kan ju bevisa att sakerna inte är stulna iaf!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morna
nej, i grund och botten är inte garantin giltig om du inte är ursprungsköparen... saken är dock den att om man köper saker fysiskt i butik, ex webhallen, mycom och liknande så finns det inga namn på kvittot, alltså är inte kvittot bundet till en köpare... dock är det ingen som bryr sig om man inte säger " erh, jag köpte den här av en snubbe på blocket men den funkar inte..." du fattar antar jag....

det är även där samma sak med intels och amds cpu garanti, de gäller även dem endast originalköparen men som sagt, går inte alltid att kolla...

enligt min åsikt är det alltid folk tycker att begagnat annonser är "mer värda" om man får med kvitto och garanti, men till sak hör att den inte alltid gäller och egentligen mer ska ses som en morot för folk som inte vet bättre... nåja... hoppas det svarar på din fråga, Olirc här på forumet är annars en riktigt kunnig nisse på konsumenträtt, du kan alltid fråga honom

EDIT: strunta i mina dubbla negationer, jag vet att jag uttrycker mig jobbigt ibland

Du förklarade hur det ligger till så bra så det finns inget att tillägga!

Permalänk

Jag tror att det oftare handlar om okunskap än illvilja när folk skriver att det fortfarande är garanti på begagnade saker. Många inlägg här på swec vittnar om det.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Garanti ogiltlig efter begangnat köp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lk999

I cirka 50% av alla annonser man läser står: "kvitto och garanti medföljer". Är detta alltså rent skitsnack för att locka köpare då garantin inte gäller vid andrahandsköp?

Off topic: hursomhelst så har jag snackat med personen jag köpte prylarna av och han hjälper mig med retur ärendet. Men eftersom man inte alltid har denna möjlighet när man köper begangnat skapar jag denna tråden.

Är väl snarare okunskap från säljarens sida + att många tillverkare faktiskt ger produktgaranti. Avtal via butiker är däremot är en annan sak.
När det gäller datorprylar kan man ofta vända sig direkt till tillverkarn. Dom brukar även ha en längre garantiperiod, än dom flesta butikers 1års garanti.

Om det finns kvitton vid begagnatköpt är risken mindre att det är stöldgods.
Köp i god tro är sedan länge borttaget, för folk som inte uppmärksammat detta.

I ditt fall så skulle jag gissa på att det faktiskt finns en produktgaranti hos tillverkarn. Men att du missuppfattat det hela och vänt dig direkt till butiken istället.

Btw "Garantier vid begagnatköp" finns med i FAQn.

Permalänk
Medlem

Folk som köper begagnat och det står att kvitto medföljer tror att om varan går sönder så kan dom skicka reklamera men som det står så är det mellan ursprungsköparen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Garanti ogiltlig efter begangnat köp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Är väl snarare okunskap från säljarens sida + att många tillverkare faktiskt ger produktgaranti. Avtal via butiker är däremot är en annan sak.
När det gäller datorprylar kan man ofta vända sig direkt till tillverkarn. Dom brukar även ha en längre garantiperiod, än dom flesta butikers 1års garanti.

Om det finns kvitton vid begagnatköpt är risken mindre att det är stöldgods.
Köp i god tro är sedan länge borttaget, för folk som inte uppmärksammat detta.

I ditt fall så skulle jag gissa på att det faktiskt finns en produktgaranti hos tillverkarn. Men att du missuppfattat det hela och vänt dig direkt till butiken istället.

Btw "Garantier vid begagnatköp" finns med i FAQn.

ja, men problemet kvarstår, även om varan har en produktgaranti så kan dem fortfarande kräva inköpsbevis om man vill utnyttja den. så är fallet just nu mellan mig och Leadtek NL som inte vill ta emot mitt 7300GT Retailkort som visar sig inte klara reffrekvenser. Köpte det på ebay av en seriös säljare, men det har gått lite för lång tid för att han ska göra något och leadtek vill inte ta i det... tillverkaren vill ju oxå ha en garanti för att du inte har snott varan, hehe...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Att folk ibland skriver "garanti/kvitto finns" har ju inta bara med garantin att att göra.
Det är ju ett ganska bra BEVIS på att produkten i fråga INTE är stulen om säljarens namn står på kvittot, samt att det visar ålder på produkten.

Men visst det är säkert många där ute som inte vet hur garantin funkar precis som trådskaparen vill framföra.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Förstår att kvittona även kan användas som bevis för att varorna inte är stulna. Tack igen för alla svar.

Och till "Morna", ja använde faktiskt sökfuntionen och letade efter bla "garanti +begangnad" men utan att få upp något resultat där min fråga tagits upp. Konstigt nog ville inte informationen i konsument Faqn komma upp iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lk999
Förstår att kvittona även kan användas som bevis för att varorna inte är stulna. Tack igen för alla svar.

Och till "Morna", ja använde faktiskt sökfuntionen och letade efter bla "garanti +begangnad" men utan att få upp något resultat där min fråga tagits upp. Konstigt nog ville inte informationen i konsument Faqn komma upp iaf.

det var Airwolf som dillade om FAQn, har inte själv skrivit något om det... greppar inte riktigt vad du ville säga

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lk999
Förstår att kvittona även kan användas som bevis för att varorna inte är stulna. Tack igen för alla svar.

Och till "Morna", ja använde faktiskt sökfuntionen och letade efter bla "garanti +begangnad" men utan att få upp något resultat där min fråga tagits upp. Konstigt nog ville inte informationen i konsument Faqn komma upp iaf.

Hjälper det om man stavar begangnad "begagnad" istället?

När jag själv är osäker på en stavning brukar jag alltid googla ordet. Då ser man snabbt vad majoriteten anser är korrekt.

Permalänk
Medlem

Till Morna, fel av mig menade Airwolf i tidigare inlägg.

Till AndersN, oops har alltid lyckats övertyga mig själv att det stavas "begangnad", men det var ju onekligen fel av mig. Inte konstigt att jag inte hittade det jag sökte efter med den stavningen.

Som skrivits innan i tråden, så kommer iaf mitt problem att lösa sig i och med att min säljaren erbjudit sig att hjälpa till vid en retur. Men nu vet jag åtminstonde hur det fungerar för framtida begagnade (;D) köp.

Permalänk
Medlem

Samma villkor gäller ju tydligen bilar oxå, något jag fick uppleva i somras då kamremmen gick av på bilen. "Nybytt" för 1,5 år sedan och 4000 mil..
Kamremmen var specad till 9000 mil, så när den då gick av/trasades sönder så verkade det ju som ett givet garantiärende.
En hård läxa som man fått lära sig

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)