Permalänk
Medlem

Min Cpu temp lite hög?

Goddag alla sweclockers, jag är ny här så ha överseende.

Jag har en Intel pentium 4 processor(Fujutsi siemens scaleo X)

os: Windows XP Home, Edition Service Pack 2 :: cpu: Intel Pentium 4, 3.60 GHz :: mem: 484/1023 MB (47%) :: gfx: ATi Radeon X700 SE (1024x768x32bit 85Hz)

min CPU temperatur ligger lite högt tycker jag. Så här ser det ut när jag startar Speedfan --> http://img299.imageshack.us/my.php?image=cpuly1.jpg

cpu:n ligger runt 68-70C hela tiden, aldrig lägre men högre ibland och dator låter som om den går på högvarv hela tiden. Så nu till min fråga, hur sänker jag tempen eller vad ska jag göra för att tempen ska gå ner?

Hare bra /mvh gbs

Permalänk
Medlem

Proa att montera om kylaren och byt kylpasta.. Har du stockkylaren?

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

Har du köpt en Fujutsi siemens scaleo X har du inte accepterat det faktum
att du inte har någon rätt igentligen att mixtra med datorn?

Då precis allt borde bryta garantin...

Permalänk
Medlem

Hej och välkommen till sweclockers!
Dessvärre är det som Garnax säger att man inte får öppna sin dator och byta ut delar utan att förbruka sin garanti.

Det jag tycker du ska göra är att höra av dej till Fujutsi Siemens och höra vad dom tycker är lämpligt...

Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Cyberhoff: okej jag tackar, för infon's skull har jag inte börjat pillat ännu. men jag ska höra av mig till dom och fråga hur jag ska göra.

off topic: riktigt skönt forum med mycket kunniga medlemmar.

Permalänk
Medlem

Har liknande maskin som dig och hade samma problem tidigare.
Min är en Scaleo X, Prescott 3.6, 2Gb Ram, X800Xt samt två 250GB WD diskar.

Problemet ligger i att Scaleo X lådan har alldeles för dålig luftcirkulation + att cpufläkten är helt värdelös. Hade cpu-temperaturer på 79-80 grader vid full load tidigare, vilket gjorde att cpu:n börja throttla ner till 2.8Ghz för att kyla ner sig. Lådan brukade ha en temp på 55 grader.

Jag gjorde följande för att komma tillrätta med problemet:

Upgraderade kylningen maskinen :

CPU-kylaren till en : Zalman CNPS9500AT
GPU-kylaren (Grafikkortet) till en: Zalman VF700

Sedan satte jag in två st Zalman ZM-F1 (chassifläktar) längs bak i chassit. Dessa två får precis plats med lite fixandes.

Vände på fläkten i fronten. Denna var felmonterad från fabrik och istället för att suga in kall luft på diskarna så blåste den ut luft.

Resultatet i Speedfan blev (förutom en nästintill ljudlös dator):

Idle:

CPU: 43
Låda: 32
Moderkort: 30
HDD1: 31
HDD2: 31

Full load:

Cpu: 59-61
Låda: 39
Moderkort: 35
HDD1: 35
HDD2: 35

Prescott 3.6:an som sitter i denna är kända för att bli väldigt varma så dessa värden får man vara nöjd.

Visa signatur

Q6600@3.2 GHz | Gigabyte GA-P35-DS4 |2x2GB Corsair XMS2 DHX 6400 | Powercolor HD3870 | Antec p182 | Corsair HX620W