hur säker är trådlös nätverk? hur kan man säkra sig

Permalänk
Medlem

hur säker är trådlös nätverk? hur kan man säkra sig

om man har wpa2 lösenord på sin trådlösa anslutning kan man säga säkert då att ingen kommer åt en via trådlösa delen?

hur kan man säkra datorn till max, om man har antivirus norton tex och antispyware spybot search and destroy, och man kör windows update ofta och inte surfar in på mistänksamma sidor. kan man då säga att man är säker från spyware?

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk

som sagt om någon vill komma in så gör de det.. det enda man kan göra är att byta conf ijämna mellanrum och om du får en attack så sitt ochmotverka den isf länge och väl tills någon hinner dra ut sladden

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

finns det något sett o veta om man har blivit attackerad?

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem

WPA2 är det ingen som har lyckas cracka än så, byt passphrase med jämna mellanrum och se till så du har ny firmware hela tiden.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

noppa om du har ett bredband som styrs av enbart mac addresser så rekomderar jag dig det . Då kan värkligen ingen av dina granner / några som bor nära ta sig in. det är tekniskt omöjligt och då rekomderar jag linksys.

du accepterar endast mac addreserna som finns på dina trådlösa kort.

det en da sättet för dom att ta sig in är att hacka din trådlösa dator och öppna sig ett eget mac filter.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

razerrazer: Helt fel. Det är mycket enkelt att förfalska MAC-adresser.

Permalänk
Medlem

anledningen till att jag frågar sånna nojjiga frågor är att samma dag som jag skaffade trådlös router ( belkin ) och hade wpa2, antivirus , och antispyware så hände detta.

hade en map på skrivbordet fullt med diverse filer, när jag kollade till den senare på kvällen så var den tom! jag har absolut inget minne av att ha tagit bort innehållet på den mappen, sen körde jag file recovery och det visade sig att mappens innehåll hade verkligen blivit deletad.

vad hade ni trott? human error alltså att ni själva hade råkat tagit bort innehållet på en map utan att ni märkt eller annat? och isåfall vad tror ni kan ha hänt?

hur som helst så kör jag inte som adminitratör längre, även om nån kommer in kan de inte göra nåt. tur att jag inte har något värdefull info på datorn.

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem

Human error är min gissning.

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffyp
Human error är min gissning.

det låter ju mest troligt, men kan inte komma på hur jag kan ha tagit bort innehållet på en map utan att ta bort mappen och inte komma ihåg det

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem

Man kan nog känna sig hyfsat säker om man anväder wpa2.
Jag har kombinerat det med att begränsa så att endast min MAC address kan komma åt routern. Det är ju iofs väldigt enkelt att byta MAC address.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

WPA2 och macfilter och se till att byta passphrase ibland. Det är ganska säkert.

Ju mer skydd man har, desto jobbigare blir det för han/hon som vill ta sig in på nätet.

Permalänk
Medlem

wpa2 + avstängd dhcp + låst mac adress borde fungera ganska hyffsat?

Permalänk

WPA är i dagsläget säkert, så länge du använder bra lösenord.
Dvs inga ord eller namn.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laZgas
wpa2 + avstängd dhcp + låst mac adress borde fungera ganska hyffsat?

fungerar hyffsat om målet är att försvåra för dig själv att använda ditt eget nät..
Fimpa mac-låsning och dra igång dhcp igen (om du vill ha det), att göra som du gjort utöver att köra wpa2 höjer inte säkerheten ett pess. Skulle någon mot förmodan kunna knäcka din kryptering så vet han garanterat hur man byter mac och ip-address själv. Det är inte ett dugg jobbigt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

WPA2, var det tvång med AES där eller var det valfritt?
AES-kryptering iaf och långt och icke-ordboks-ord som lösenord så känner du dig säker. Vad jag vet så är inte WPA knäckt på så sätt, de måste bruteforce:a (genom att testa massa möjliga nycklar) och det är för tillfället väldigt orimligt för lite längre nycklar.
WEP däremot har ju en brist i hur det fungerar så det spelar ingen roll vilket lösenord man sätter, det är lika knäckbart på några minuter.

Sen som Aphex skrev, mac adresslåsning och DHCP av är onödigt med WPA.
DHCP kommer du inte åt förrens efter du blivit verifierad och du kan ju inte bli verifierad utan rätt lösenord i datorn, alltså spelar låsningen av mac-adressen ingen roll, som sagt den är enkel att ändra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG