Permalänk
Medlem

pricessor visar fel hastighet?

hej!

ja har en intel core 2 dou e6300 1,86ghz och när ja högerklockar sen egenskaper på den här datorn och då kommer det fram inte core e6300 1,86 sen under står det 1,59GHZ vad är felet det ska inte va så låg snälla hjälp oroar mig för problemet..

ja ville klocka den till 20% den gick fan inte inte 15% heller va kan detta bero på moderkortet eller kylningen?

Permalänk
Medlem

Det finns en "energisparningsgrejj" på C2D som kallas Speedstep och speedstep sänker multipeln på processorn så hastigheten blir lägre.

Alltså inget att oroa sig för!
Rätta mig om jag har fel!?

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk
Medlem

ja e inte så bra på sånt men..ere i bios det du snackar om eller?

Permalänk
Medlem

ja det heter speedstep och det är för att spara ström... det funkar så att det drar ner multipeln till 6 när du inte använder cpu-kraften.
det är bara att stänga av i bios.

Permalänk
Medlem

Princessa ?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

mhm..Zelda är aldrig att leka med, hennes multipel strular jämt ^^

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem

okej men va ere ja ska göra nu ere nån program ja ska ladda ner för den ska ge hela hasigheten eller nånting ja ändrar på bioseT?

Processor menar ja..mrfisse

Permalänk
Medlem

för att citera mig själv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
det är bara att stänga av i bios.

Permalänk
Medlem

du kan också strunta i att stänga av speedstep.. För processorn drar ju upp i full hastighet när det behövs!

Men vill du ha full prestanda och en lite högre temp hela tiden så stäng av det.. De flesta verkar rekomendera att stänga av speedstep när man klockar. Men det ska funka då också iofs!

Och som Applet sa så stänger du av det i BIOS alltså behövs inget program

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk
Medlem

okej vart hittar ja speedstep ja kan inget om sånt..ja vill klocka den också ja har 500w nättag också det borde räcka och min moderkort e Asus P5ND2 SE klockade till 20-15% det gick inte
snälla hjälp mig ida visade 1,87ghz

Permalänk

dani_89

bara för att agget är på 500w så behöver det inte vara bra

sen klockningen kan bero på flera saker.. du ställer in fel saker man måste ändra fsb hastigheten på minnerna och låsa pci-portarna o sata kanaleran ..

sen 15% kolck kanske medför för dig att tempen blirför hög så den rebootar?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

jaha okeej..ja fattar inget av det ni skriver hehe..måste be en som kan om sånt komma o göra det för mig

snälla hjälp mig mer