Svorakvariant för TypeMatrix EZ Reach 2030 [Apple]

Permalänk
Medlem

Svorakvariant för TypeMatrix EZ Reach 2030 [Apple]

Nu är det här tveklöst en mycket nischad målgrupp som jag vänder mig till, men då jag själv uppskattar det så mycket kan jag inte låta bli att dela med mig av det.

Införskaffade efter en del läsande på forumet ett 2030 från http://www.ergoff.se som var den enda svenska återförsäljaren jag hittade för ett par veckor sedan och använde mig av, den jag antar mest vedertagna, Svorakvarianten som fanns på http://aoeu.info (som dock verkar ha varit nere ett tag).

Då jag inte var helt nöjd med de svorakvarianter jag hittat har jag modifierat aoeu.info:s med inspiration från http://web.telia.com/~u93403177/dvorak/sv/design.html och den norska standarden http://www.stenling.no/dvorak/.

Ett citat från den översta länken:

Citat:

Bokstäverna A-Z bör placeras identiskt med amerikansk Dvorak. Visserligen är språkanalys en grundtanke med Dvorak, men med tanke på den ökade internationaliseringen bör gemensamma bokstäver placeras enligt den internationella standarden. Enligt den norska webbplatsen där jag hittade norsk Dvorak så är skillnaden mellan engelska och norska inte stor nog för att försvara en olik placering.

Bokstäverna Å, Ä och Ö (Å Æ och Ø) bör vara gemensam inom norden. Denna slutsats är min egen, och bygger på ovanstående resonemang, och det faktum att även med QWERTY-tangentborden är placeringen av dessa tecken gemensam inom Sverige, Norge och Finland, för att underlätta för de som skiftar mellan olika nordiska tangentbord. (Danmark skiljer sig åt genom en omkastad placering av Æ och Ø. Om orsaken är att man lättare vill nå till Æ så borde den norska Dvorak-layouten passa danskarna bra.)

Gruppering av tecken på samma tangent bör behållas uförändrat från svensk QWERTY. Engelsk och Svensk QWERTY skiljer sig åt i hur man grupperar specialtecken på tangenterna. Däremot har man med de vanligaste implementationerna av Dvorak, i USA och Norge, följt den principen att man följer den standard som finns i gruppering av tecken på QWERTY-tangentbordet för respektive språk när man skapar ett nationellt Dvorak-tangentbord. Kort sagt betyder detta att inga tangenter ändras. De bara flyttas. ANSI Dvorak följer inte denna princip, med följden att få personer använder ANSI Dvorak.

På grund av hur tangenterna är placerade på EZ-reach var jag tvungen att flytta Q, då tangentbordet bara har tio knappar på nedersta raden.

Bilder (utplaceringen av knapparna motsvarar inte EZ-reach helt eftersom det har en något udda design, men bilderna ger ändå en hyfsad överblick av layouten):

Originallayout:

EZ-Svorak:

Layouten finns på http://joshua.haninge.kth.se/~phibxr/ezsvorak.keylayout och installeras genom att laddas ned till skrivbordet, öppna terminalen och skriva:

$ sudo cp ~/Desktop/ezsvorak.keylayout /Library/Keyboard\ Layouts/ $ sudo touch /Library/Keyboard\ Layouts/

Logga sedan ut och in igen, gå in under Systeminställningar/Internationellt/Indatameny och kryssa för EZ-Svorak samt "Visa indatamenyn i menyraden".

Kritik samt tips om förbättringar välkomnas varmt (det här är första gången jag gör en layout till Mac), och jag behöver väl knappast nämna att jag rekommenderar tangentbordet i fråga mycket varmt.

Gillar ni den är ni fria att konvertera den till Windows/Linux/Annat operativsystem ni föredrar, givetvis.

Permalänk
Avstängd

Men man kan inte flytta om tangenterna utseendemässigt eftersom det var ett silikonöverdrag? Har det åäö utsatt eller ser det ut som på övre bilden?

Sedan kan det ju diskuteras hur nödvändigt det är då dvorak väl om något är optimerat efter det engelska skriftspråket och det är kanske inte samma frekvens på bokstäverna här, plus att vi ju redan kan skriva på qwerty så frågan är ju hur mycket snabbare det går.

Har du märkt någon förbättring i skrivhastighet? Sitter "programmeringstangenterna" smidigare? Hur lång tid tog det innan du hade samma hastighet som med qwerty? Om du får växla mot ett qwertytangentbord sitter knapparna kvar i huvudet på något sätt eller blir det en enda röra? Jag trycker ju fel på ett vanligt pc-tangentbord efter att ha kört os x ett tag...

Snyggt tangentbord annars, men man undrar ju hur det är att skriva på, själv har jag ett microsoft ergonomic 4000, lite billigare med ;D (säkert helt annan kvalite dock.)

Bara en sådan sak som att maten inte hamnar I tangentbordet utan bara på det ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Men man kan inte flytta om tangenterna utseendemässigt eftersom det var ett silikonöverdrag? Har det åäö utsatt eller ser det ut som på övre bilden?

Sedan kan det ju diskuteras hur nödvändigt det är då dvorak väl om något är optimerat efter det engelska skriftspråket och det är kanske inte samma frekvens på bokstäverna här, plus att vi ju redan kan skriva på qwerty så frågan är ju hur mycket snabbare det går.

Har du märkt någon förbättring i skrivhastighet? Sitter "programmeringstangenterna" smidigare? Hur lång tid tog det innan du hade samma hastighet som med qwerty? Om du får växla mot ett qwertytangentbord sitter knapparna kvar i huvudet på något sätt eller blir det en enda röra? Jag trycker ju fel på ett vanligt pc-tangentbord efter att ha kört os x ett tag...

Snyggt tangentbord annars, men man undrar ju hur det är att skriva på, själv har jag ett microsoft ergonomic 4000, lite billigare med ;D (säkert helt annan kvalite dock.)

Bara en sådan sak som att maten inte hamnar I tangentbordet utan bara på det ;D

Jag har det svenska QWERTY-överdraget då jag bland annat delar dator med min sambo, som inte är så entusiastisk inför optimering av skrivupplevelsen, och förlitar mig helt på touchtyping.

Svoraköverdraget vet jag faktiskt inte hur det ser ut måste jag medge, men när jag slår över till Dvorak i hårdvaruläget på tangentbordet liknar uppsättningen min med ett par mystiska undantag (de har satt Å där jag satt Q bland annat, vilket inte är någon höjdare).

Frekvensen mellan bokstäverna är absolut tillräckligt lik engelskans för att ge Svorak ett syfte, då fingrarna mycket mer sällan behöver lämna hemraden.

Programmeringstangenterna har jag inte ändrat på då det var åratal sedan jag utvecklade programvara. Använder mest tangentbordet till mycket "normalt" skrivande i större mängder, så vill någon anpassa layouten för att passa deras programmerarpreferenser har de antagligen kunnandet för att genomföra det.

Jag har skrivit Dvorak sedan 2002, och passerade min QWERTY-hastighet efter bara någon månad. Tvingas använda sådant otyg på jobbet dock, men då jag är lagerarbetare handlar det ändå mest om att skriva in produktnummer i databaser, skriva korta internmail och liknande, men för handlingarna kan jag väl passa på att påpeka att jag inte har några problem med att byta mellan Svorak och QWERTY bortsett från att jag har betydligt högre skrivhastighet i Svorak än jag någonsin haft i QWERTY (och jag har bibehållen hastighet i den bör jag kanske tillägga).

Gick över till Svorak då jag insåg att den fullkomligt ologiska standardplaceringen var vad som orsakade mina handledssmärtor med sina onaturliga fingerrörelser, och sedan dess har jag aldrig haft problem med dem igen.

Mitt EZ var värt varje öre, men i slutänden är det trots allt upp till individen vilken layout på vilket tangentbord som känns bäst i längden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phibxr
Jag har det svenska QWERTY-överdraget då jag bland annat delar dator med min sambo, som inte är så entusiastisk inför optimering av skrivupplevelsen, och förlitar mig helt på touchtyping.

Svoraköverdraget vet jag faktiskt inte hur det ser ut måste jag medge, men när jag slår över till Dvorak i hårdvaruläget på tangentbordet liknar uppsättningen min med ett par mystiska undantag (de har satt Å där jag satt Q bland annat, vilket inte är någon höjdare).

Frekvensen mellan bokstäverna är absolut tillräckligt lik engelskans för att ge Svorak ett syfte, då fingrarna mycket mer sällan behöver lämna hemraden.

Programmeringstangenterna har jag inte ändrat på då det var åratal sedan jag utvecklade programvara. Använder mest tangentbordet till mycket "normalt" skrivande i större mängder, så vill någon anpassa layouten för att passa deras programmerarpreferenser har de antagligen kunnandet för att genomföra det.

Jag har skrivit Dvorak sedan 2002, och passerade min QWERTY-hastighet efter bara någon månad. Tvingas använda sådant otyg på jobbet dock, men då jag är lagerarbetare handlar det ändå mest om att skriva in produktnummer i databaser, skriva korta internmail och liknande, men för handlingarna kan jag väl passa på att påpeka att jag inte har några problem med att byta mellan Svorak och QWERTY bortsett från att jag har betydligt högre skrivhastighet i Svorak än jag någonsin haft i QWERTY (och jag har bibehållen hastighet i den bör jag kanske tillägga).

Gick över till Svorak då jag insåg att den fullkomligt ologiska standardplaceringen var vad som orsakade mina handledssmärtor med sina onaturliga fingerrörelser, och sedan dess har jag aldrig haft problem med dem igen.

Mitt EZ var värt varje öre, men i slutänden är det trots allt upp till individen vilken layout på vilket tangentbord som känns bäst i längden.

Lite svårt att lära in touchtyping utan att se var man skall trycka ifrån början dock... Det är ju inte så att knapparnas position sitter i ryggmärgen innan man har börjat använda dem.

Fast då till dvorak så får du en engelsk variant, eller? Och du har fortfarande qwertyöverdraget på då?

k.

Uppsättningen av [] {} osv är väl mer lik den engelska qwertyvarianten med dvorak (no shit... eftersom det fortfarande är engelskt..) och jag tror, iaf på en av svorakvarianterna jag har sett, fanns väl en tre olika som jag hittade då, att de satt ungefär likadant på ett svenskt tangentbord, vilket gör dem mycket lättare att komma åt. Bara den saken gjorde en gång i tiden att jag funderade på ett "happy hacking" trots engelskt tryck på det eftersom de hade blivit smidigare, men att trycka in någon fn-tangent för att få åäö är ju inte så smidigt det heller...

Coolt att du kan växla, förstår inte hur det går till dock =P Jag skulle nog bli förvirrad som fan.

Om jag hade haft jobb hade det kännts lättare att bränna pengar på lekprylar för skojs skull, nu är man ju lite försiktig. Antar att rätt lösning är att skaffa ett jobb dock och inte att sluta köpa grejer =P.
Antar att de inte vill skicka ett recensionsex till mig heller ;/, jag kunde ju skriva en recension i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Jag har använt mitt Ezreach sedan 2005 med svorak, i början skrev jag på mitt vanliga tangentbord och svorak och det gick väldigt snabbt att lära sig, först så försökte jag lära mig att skriva utan att titta på tangentbordet, men eftersom jag hade för vana att titta på tangentbordet så var det svårt att gå över. Men när jag provade med svorak så var det mycket enklare, det fanns någon sorts logik på tangentplaceringen och jag avancerade fort.

Sen kom det till att jag bestämmde mig för att köpa mig ett ezreach, jag ville ha ett med svorak så jag mejlade dem och frågade om de inte kunde trycka några exemplar med svorak, jag skrev att det säkert var fler som var intresserade. Gissa vad förvånad jag blev när de sedan faktiskt tryckte upp dem!!

Skriver runt 300 tecken i minuten för tillfället, men jag kan nog stressa upp det snabbare på korta stunder. Tangentbordet är värt varenda krona. Har bott i frankrike ett år nu och har skrivit på ett vanligt och nu när jag kom hem så känner jag att fingrarna slappnar av och farten ökar drastiskt bara efter någon timme. Nu ska jag dock fila på en ny variant som kombinerar franska, engelska och svenska på ett bra sätt, får se vad det blir för resultat.

Permalänk
Avstängd

Hur bra är den svorak de har tryckt upp då? Sitter !"#€%&/()=?`i den ordningen eller i en mer engelsk ordning? Osv.

300 tecken i minuten är väl bra, vet inte vad jag kan tänkas snitta... Är nog inte så mycket utan att det blir fel iaf ;D

Permalänk
Medlem

silikon överdraget är väl egentligen mest som en cool grej, man tittar ju inte så mycket på tangentbordet ändå, dock så är det väldigt bra mot att man inte får ned skit mellan tangenterna. Det är nog tangentbordets enda lilla svaghet, det är ganska så känsligt om man äter framför datorn.

Permalänk

Jag har funderingar på en EZ-reach, men jag har en macbook som jag släpar runt på en del, så jag vet inte om det är värt det. Skriver redan svorak A1 sedan några månader, ett grymt lyft. Jag pratade med Magnus på aoeu.info om layouten när jag precis som phibxr menade att åäö borde sitta gemensamt och frångå internationell layout så lite som möjligt. Dock menade han att vi använder åäö mer än . och , vilket jag tror stämmer ganska bra. Men en sak som jag undrat över är: vilket nucko satte "?" på shiftraden till förmån för "+" egentligen? Hur ofta använder man + i en vanlig text? Hmpf.

Finns det inget program för att mappa sin egna tangentbordslayout till os x?

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem

Så här ser min layout ut för tillfället

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND