Snabb Recension Zalman VF-1000 LED + ZM-RHS88

Permalänk

Snabb Recension Zalman VF-1000 LED + ZM-RHS88

Idag så fick jag min nya kylare till mitt 8800 gts så här kommer en snabb recension.

Förpackningen var fin och lätt att öppna och allting låg fint förpackat.

Installationen var enkel, det enda krux jag hade till att börja med var
att få bort den gammla kylaren efter att ha skruvat bort alla skruvar. Jag var lite rädd att ta i för mycket då den satt rätt ordentligt, men till slut så fick jag loss den.

Innan jag började installera saker och ting så var det dags för rengörning. Till detta använde jag Artic silver's rengörningsmedel vilket fungerade helt felfritt och tog bort allt gammalt klet.

Efter detta så började monteringen vilket tog lite tid men det var inga svårigheter.

Som kylpasta använde jag zalmans egna som man kan köpa på en liten fin flaska och pensla på.

Man börjar med att montera på kylflänsen och här måste man vara noga så att man inte sätter ihop den fel då det finns en till 8800 gts och en annan till gtx.

Efter det så är det bara att smäcka dit fläkten och voila klart. Mycket enkel installation. Dock om man har ett gts kort så kan man bli lite fundersam då manualen tex på ett ställe säger att man ska montera dit 5 skruvar.. det finns dock bara plats till 4 En skillnad till på gtx vs gts. Men inga problem med det heller och nu raskt över till det roliga.. temperaturer :D:D:D

Med orginal kylning så hade det en temp på
core 74 grader
Ambient 59 grader

Detta var i idle hade inte tid att ta under load då jag ville installera fortast möjligt

Efter installation så fick jag följande temp
Fläkt på lägsta
Core 64 grader
Ambient 51 grader

Fläkt på högsta

Core 58 grader
Ambient 47 grader

( nu med load temps)
Under load fläkt på minimum
core 78 grader
ambient 62

Fläkt på max
Core 70-72 grader
ambient 57 grader

Väldigt bra sänkning av temperaturen om jag får säga det själv.

Ljudnivån då, mja fläkt på lägsta så hörs fläkten inte det minsta i stort sett, tror mina andra överöstar den. På högsta hastighet så sure den låter men inte mer än orginalkylningen. Tror tom något lägre. Dock så kan det påpekas att det viner inte lika mycket på max som orginalkylningen gör.

Betyg.. 5 av 5 möjliga.

Skall köra lite stress av det nu o se vad som händer med temperaturerna.
Kan ju säga att mitt kort är klockat med
core clock 621
memory clock 1053

Jämförde precis med denna recensionen
http://www.techpowerup.com/reviews/Zalman/ZM-VF1000LED

Där är ju tempsen ännu lägre men jag tror jag vet varför, jag har ett nätverkskort som blockar lite luftflöde, och även mitt chassi i sig är nog lite dåligt ventilerat. Och dessutom är ju mitt kort klockat. Så lite lägre temp går nog att få.

Permalänk

Denna ska köpas när ja får råd.
Ganska säker på att man får lägre temps om man använder AS5 också.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Den va stor!

Herregud, väger den 500< gram ?

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
Den va stor!

Herregud, väger den 500< gram ?

Den väger 380 för gpu kylaren och 80 för ramkylaren så 460 totallt.
Men tyckte orginalet vägde mer dock tror jag

Permalänk

Re: Snabb Recension Zalman VF-1000 LED + ZM-RHS88

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legionaire

Ljudnivån då, mja fläkt på lägsta så hörs fläkten inte det minsta i stort sett, tror mina andra överöstar den. På högsta hastighet så sure den låter men inte mer än orginalkylningen. Tror tom något lägre. Dock så kan det påpekas att det viner inte lika mycket på max som orginalkylningen gör.

.

Vad har du för fläktar och ljudkällor i övrigt i datorn?
Antar att du har en rätt tyst burk.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Re: Re: Snabb Recension Zalman VF-1000 LED + ZM-RHS88

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Vad har du för fläktar och ljudkällor i övrigt i datorn?
Antar att du har en rätt tyst burk.

P182 orginalfläktar på low så ja den är rätt tyst i det läget, dock hade den kunnat vara svalare. Skall dock köpa in bättre och tystare fläktar och försöka optimera flödet av luften bättre.

Permalänk

Jag tycker inte den kylaren är värt pengarna. Jag menar 500kr+ för en kylare som sänker 5c jämfört med orginal hastigheter på 8800kort där fläkten är tystare än på Zalman 1000.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag tycker inte den kylaren är värt pengarna. Jag menar 500kr+ för en kylare som sänker 5c jämfört med orginal hastigheter på 8800kort där fläkten är tystare än på Zalman 1000.

Fläkten är då klart tystare än på orginalkylaren och det var inte 5 grader, inte på mitt system i alla fall.. det var 10 grader.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyr för en så liten sänkning av temp(~5 grader).
Själv har jag plockat av skalet på stockkylningen och tryckt dit 2st 90mm och det sitter i en P180b (med luckan stängd), mina temps ligger på 54 Idle och ~66 (65-67). Innan var det 57 Idle och det kunde sticka iväg upp till 83 Load.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

346 på inwarhouse med frakt grejj och swec rabatt, måste ta och köpa en till mitt 7950

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Vad är det för swec rabatt och frakt grejj du pratar om? Nej för mig blir det hr 03 plus

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
346 på inwarhouse med frakt grejj och swec rabatt, måste ta och köpa en till mitt 7950

"frakt grejj" gäller bara om man köper för 1000+ och vad menar du med swec rabatt?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

dom har ju fraktkod, sen swec rabatt. man kan regga sig som swec användare och då får man rabatt på hela deras sortiment, tex 26 kr på kylaren.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Köpte mina grejjer på dustin med studentrabbat iofs men då blev kostnaden 543 pengar. Vilket jag kunde hitta var det billigaste. Dock så gäller ju det för båda prylarna som man måste ha till 8800, till vissa andra går det bra med bara själva gpukylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
346 på inwarhouse med frakt grejj och swec rabatt, måste ta och köpa en till mitt 7950

Den som kostar 369:- är utan minneskylare.
Med kylning för minnen så kostar det ytterligare 216:-

EDIT: Kanske e jag som snurrar lite nu, såg i produktbladet att det följde med andra grejer också. + att du skulle ha det till ett 7950.
My mistake.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
dom har ju fraktkod, sen swec rabatt. man kan regga sig som swec användare och då får man rabatt på hela deras sortiment, tex 26 kr på kylaren.

Fraktkod gäller som sagt om man köper för 1000+ och var hittar man de där med swec rabatt?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Fraktkod gäller som sagt om man köper för 1000+ och var hittar man de där med swec rabatt?

kolla main sidan på swec och scrolla ner och i kanten på högra sidan en bit ner ser du det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Fraktkod gäller som sagt om man köper för 1000+ och var hittar man de där med swec rabatt?

här -> http://www.inwarehouse.se/director.aspx?id=4

Permalänk
Medlem

Klickade på länken på swec förstasida, och då vill dom man ska regga sig, och så står det att man ska klicka här om man redan är registrerad sedan tidigare, men hur gör man sen när man ska logga in med swec rabbat?

Alltså, hur får jag swec rabatt om jag redan är vanlig medlem sen inann?

EDIT: Kul, tänkte beställa ett Abit Fatal1ty F-I90HD RX1250 HDMI S775 mATX på inwarehouse, kostade 1015 innan, så jag får det hem till mig, sen logga jag in med rabatt och då kostar det 985kr + 30 frakt till butik Hur gör man då för att ta bort swec rabatten? Får ju betala samma pris fast jag får det till butik och inte till posten..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pulse
här -> http://www.inwarehouse.se/director.aspx?id=4

Tackar! Nu har jag rabatten

Skrev in mitt nuvarande mail och fick felmeddelande att jag redan var reggad men de funkade ändå

EDIT: Beställt den från Datorbutiken precis
Hade en kompis som skulle köpa komplett dator så ja slängde med denna.
Hade 185:- bonus så den blev inte så dyr heller.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Ja det går ju om man loggar in genom förstasidan på sweclocker, men går det inte göra så att man alltid har swec rabatt när man loggar in?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB