Postens Paketskrossningsavdelning
Japp, det är fullt möjligt att krossa en väl emballerad dator med kraftigt Coolermasterchassie om man heter posten.
Skulle hämta ut min nya dator á 20.000:- från Komplett igår. Märker på väg ut från posten att paketet är lite skadat nere i ena hörnet. Det ser inte så allvarligt ut så dum som jag är går jag inte tillbaka till luckan (de skulle precis stänga), utan tar en bild av paketet i postens lokaler.
Väl hemma märker jag när jag lyfter i chassits handtag att hela skalet skevar och att det ligger en lös skruv i den bakre fläkten. När jag öppnar lådan uppdagar sig katastrofen. Grafikkort (8800 GTX) och ljudkort har slitits ur sina portar och hänger på tre-kvart. PCI-E-porten är böjd i 45 grader. Jag upptäcker att den understa täckplåten till kortplatserna saknas, det är den skruven jag sett. Själva plåten finner jag inkilad i nätaggregatets fläkt där den sitter. Hårt. Den måste alltså ha vandrat genom hela datorn efter den första smällen och sedan fått en till kyss fast med datorn uppochner. Chassit har skevats isär (Coolermaster Stacker 831, byggt som en stridsvagn). Processorfläkten har lossnat och hänger i kablarna. Bilder här: http://www.pixbox.se/alb591384
För att orsaka dessa skador måste paketet utsatts för extremt våld. Ingen av den här datorns komponenter går att använda igen, hur hårddiskens yta ser ut kan man ju bara spekulera i. Processorn har ju en fet, tung kylfläns som i och för sig inte lossnat men som måste ha utsatt processorn/moderkortet för svåra påfrestningar. Undrar hur många av lödningarna som är väck. Den stötdämpning som finns inbyggd i emballaget har kollapsat, därav skadan på förpackningen.
Jag gick in på postens hemsida och reklamerade omedelbart, ärendet får tämligen snabbt statusen "tilldelad" vilket betyder "Din reklamation har tagits emot av handläggande avdelning". Fine.
Idag ringde jag postens kundservice för att höra hur vi går vidare i ärendet. Damen i kundservice verkar nästan chockad över att jag tror att man ska kunna prata om en reklamation redan dagen efter. "Ett par veckor får du räkna med, men du kan ju ringa tillbaka om en vecka om du känner för det." Jaha? Posten har förstört en vara värd 20.000 kr och det ska man som kund stillatigande acceptera? Ett par veckor? Ursäkta, men vilket årtionde befinner sig Posten i? 1970-talet? Om man nu krossar så många försändelser att reklamationsavdelningen har en kö på flera veckor så kan ske man borde tänka om och byta bransch. Sopåkare kanske är en bättre nisch för er.
Datorn ska användas i min nystartade enskilda firma där jag har flera uppdrag som väntar. Har dessutom skaffat Adobe Creative Suite 3 för att utföra uppdragen, denna klarar dock inte min gamla dator av.
Någon som varit med om liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur går man vidare? Får man 100% kompensation (Det var ett DPD Företagspaket från Komplett i Norge). Hur lång tid tar det?
Edit, lade in bildlänk