Postens Paketskrossningsavdelning

Permalänk
Medlem

Postens Paketskrossningsavdelning

Japp, det är fullt möjligt att krossa en väl emballerad dator med kraftigt Coolermasterchassie om man heter posten.

Skulle hämta ut min nya dator á 20.000:- från Komplett igår. Märker på väg ut från posten att paketet är lite skadat nere i ena hörnet. Det ser inte så allvarligt ut så dum som jag är går jag inte tillbaka till luckan (de skulle precis stänga), utan tar en bild av paketet i postens lokaler.

Väl hemma märker jag när jag lyfter i chassits handtag att hela skalet skevar och att det ligger en lös skruv i den bakre fläkten. När jag öppnar lådan uppdagar sig katastrofen. Grafikkort (8800 GTX) och ljudkort har slitits ur sina portar och hänger på tre-kvart. PCI-E-porten är böjd i 45 grader. Jag upptäcker att den understa täckplåten till kortplatserna saknas, det är den skruven jag sett. Själva plåten finner jag inkilad i nätaggregatets fläkt där den sitter. Hårt. Den måste alltså ha vandrat genom hela datorn efter den första smällen och sedan fått en till kyss fast med datorn uppochner. Chassit har skevats isär (Coolermaster Stacker 831, byggt som en stridsvagn). Processorfläkten har lossnat och hänger i kablarna. Bilder här: http://www.pixbox.se/alb591384

För att orsaka dessa skador måste paketet utsatts för extremt våld. Ingen av den här datorns komponenter går att använda igen, hur hårddiskens yta ser ut kan man ju bara spekulera i. Processorn har ju en fet, tung kylfläns som i och för sig inte lossnat men som måste ha utsatt processorn/moderkortet för svåra påfrestningar. Undrar hur många av lödningarna som är väck. Den stötdämpning som finns inbyggd i emballaget har kollapsat, därav skadan på förpackningen.

Jag gick in på postens hemsida och reklamerade omedelbart, ärendet får tämligen snabbt statusen "tilldelad" vilket betyder "Din reklamation har tagits emot av handläggande avdelning". Fine.

Idag ringde jag postens kundservice för att höra hur vi går vidare i ärendet. Damen i kundservice verkar nästan chockad över att jag tror att man ska kunna prata om en reklamation redan dagen efter. "Ett par veckor får du räkna med, men du kan ju ringa tillbaka om en vecka om du känner för det." Jaha? Posten har förstört en vara värd 20.000 kr och det ska man som kund stillatigande acceptera? Ett par veckor? Ursäkta, men vilket årtionde befinner sig Posten i? 1970-talet? Om man nu krossar så många försändelser att reklamationsavdelningen har en kö på flera veckor så kan ske man borde tänka om och byta bransch. Sopåkare kanske är en bättre nisch för er.

Datorn ska användas i min nystartade enskilda firma där jag har flera uppdrag som väntar. Har dessutom skaffat Adobe Creative Suite 3 för att utföra uppdragen, denna klarar dock inte min gamla dator av.

Någon som varit med om liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur går man vidare? Får man 100% kompensation (Det var ett DPD Företagspaket från Komplett i Norge). Hur lång tid tar det?

Edit, lade in bildlänk

Permalänk
Medlem

Har du kontaktat komplett och hört vad de säger?
När de gäller Dustin brukar de skicka ersättningsorder till
kund och sen löser de själva frågan med posten.
Kanske Komplett gör nåt liknande.

Synd att du han lösa ut paketet utan att du märkte skadan.

Posten hanterar typ 250000 paket om dagen.
Klart det blir skador ibland. Omlastningar och
kanske en stressad truckförare så är skadan skedd.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du direkt börjat bråka med Posten?

Det är i så fall det företag du handlat av som skall bråka med dem.

Det är bara privatpersoner som har rätt att frånsäga sig transportansvar. Företag är ansvariga för varan fram tills dess kunden har varan i sina händer. Det företag du handlat av skall således skicka ut en ersättningsorder!

Och det borde en seriös firma också göra!

Komplett-Sveriges största It fackhandel är ett seriöst företag och borde hjälpa dig!

EDIT:

Läste nyss följande på deras hemsida:

"Transportskadat gods
Gods som erhållit synliga skador i samband med frakt skall reklameras omedelbart till ditt postkontor, i samband med att paketet kvitteras ut. Yttre icke synliga skador skall reklameras inom 7 dagar. Samma rutin gäller för både företagspaket och postpaket. Reklamation kan även ske till Postens kundtjänst på telefon (Privatperson 020-23 22 21, Företag 020-23 22 20). Posten kontaktar sedan oss så att vi kan skicka nya produkter till dig.

Om reklamation ej inkommit inom angiven tid kommer yrkande om ersättning ej att beaktas."

Det fel du gjorde således var att inte reklamera den yttre skadan omedelbart. Men förhoppningsvis får du ersättning i alla fall eftersom du reklamerat de icke synliga skadorna.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte kontaktat Komplett. Jag var inne på deras hemsida och kollade hur man skulle göra vid skada och där hänvisade man till Posten. Tack för tipset i alla fall, ringer dom imorgon och kollar.

Jo, det var en klar miss att inte anmäla direkt, men jag var stressad, posten stängde och utifrån såg inte skadan speciellt allvarlig ut. Har varit med om värre.

Visst är posten stora och hanterar många paket, misstag händer, men att tro att en skada för 20.000 kan lämnas outredd i veckovis är väl ändå lite magstarkt. Säg den firma på stan som skulle ha råd att behandla sina kunder så...

Edit: Måste påpeka att jag på intet sätt var otrevlig i kontakten med postens kundservice. Blev snarast paff och tyst när jag insåg vilken attityd man hade till sina kunder.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade i datorbutik så hade vi ett par datorer (under den tiden jag jobbade där) som posten misshandlade, dom tog vi in och skickade ut nya till kunden och felanmälde sedan själva till posten.

Så ring du komplett så ska du se att dom tar över det här.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Ringde Komplett nyss.

De bygger direkt en ny dator och tar fighten med Posten. TACKAR OCH BUGAR! Många plus i min bok. Se och lär Svenska Postverket.

Komplett är väl å andra sidan vana vid det här, lät på killen som att det händer alltför ofta. Jag får väl hoppas på att killen på postsorteringen som har för vana att spela trevallars carambol med dagens paketskörd och en gaffeltruck är ledig när min nästa dator passerar.

Permalänk

Du ska inte behöva tjafsa med Posten alls, det är Komplett som anlitar Posten som transportör inte du. Du har ett avtal med Komplett och inte med Posten där Komplett har gjort det märkliga valet att anlita posten. Är grejerna sönderslagna när de kommer fram skall du bara reklamera till Komplett som får ta en kostnad för att leverera ny burk till dig, sen får de och Posten tvista om huruvida Posten slängt omkring grejerna eller om kartongen var dåligt packad. Jag orkar inte slå upp lagrum i KköpL nu men så är det iaf.

Det enda du kan göra för att bli bättre bemött är nog bara att ta bilder på lådan osv för att underlätta för säljaren i dennes case mot Posten så att säga. Ser de direkt att det här blir lätt att kräva posten så minskar ju risken att säljaren krånglar med dig.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Ja, komplett tar ju fighten och bygger mig en ny.

Här är lite bilder på förödelsen:

http://www.pixbox.se/alb591384

Observera hur täckplåten vandrat upp och kilat fast sig i nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

jösse mig de måste ha haft riktigt kul me dina saker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
Jag orkar inte slå upp lagrum i KköpL nu men så är det iaf.

JörgenE uppgav ju att han beställt datorn för användning inom sin enskilda firmas verksamhet. Det borde då inte vara konsumentköplagen utan snarare köplagen som är tillämplig ("näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten", KköpL 1 § 4 st).

En annan bra sak att känna till om man beställer någonting till sitt företag är ju att det är vanligt att försäljaren skriver med leveransvillkoret "fritt vårt lager" (vet dock ej om Komplett gör detta). Det innebär att försäljarens ansvar för varan uppehör när den lämnat lagret och att risken i samband med detta övergår på köparen. Denne måste då själv vända sig till speditören om skada uppstått på varan under transporten (KöpL 7 § 2 st).

Permalänk
Medlem

Jo, syftet är att lyfta in den som inventarie i min enskilda firma. Beställningen gjorde jag dock som privatperson, mest för att jag inte orkade skapa en ny användare hos Komplett. Jag angav inte mitt momsreg. nr. så rent juridiskt höpte jag den som privatperson.