snabbknappar för byte av energischema?

Permalänk
Medlem

snabbknappar för byte av energischema?

Har två helt oanvända knappar på min zepto som jag vill använda för att byta energischeman. t.ex. P1 = hög prestanda och P2 = Energisparläge.

Tänkte höra med er om ni vet något sätt att göra detta?
En tangentbordskombination har ju funkat också om det hade funnits nån t.ex. Win + Z

btw, jag kör Vista Ultimate ifall det är relevant.

Släng in tips här så gott ni kan!

EDIT: Tack så mycket för all hjälp!:) *sarkasm*
Jag hittade svaret själv när jag letade som ett f*nskap och jag tänkte att jag kan lika gärna skriva hur jag gjorde ifall någon annan skulle vara intresserad av det.

Instruktionerna bör fungera oavsett vilket datormärke du har.

Orsaken till att jag har varit intresserad av det här är att de olika energischemana inte går att fixa till i ett annat schema. t.ex. gör energisparläge mer även om man ställer in samma inställningar i balanserade schemat. Så för att kunna växla mellan att spela och skriva dokument i en eluttagsfri miljö extremt enkelt så gjorde jag såhär:

1. http://support.microsoft.com/kb/935799 - Läs instruktionerna under titeln "How to use the Powercfg.exe tool to set the active power plan".

2. Skriv in kommandot "Powercfg -setactive KodFörSchemat" i en textfil och spara filen som en .bat-fil. Gör likadant för nästa schema.

3. Öppna QLButton eller vilket program du nu använder för knapparna och ställ in varsin knapp på sökvägen till .bat-filerna (t.ex. C:\Users\DJ-Xter\Desktop\prestanda.bat).

Nu borde ett kommandofönster öppnas och stängas fort när du trycker på nån av knapparna du har ställt in. Det betyder att du nu har bytt energischema och det kan du kolla snabbt genom att hålla muspilen över batteri-ikonen i aktivitetsfältet.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Medlem

Tack för beskrivningen, kan vara användbart när jag får hem min zepto i nästa vecka.