Söker strategispel

Permalänk
Medlem

Söker strategispel

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med detta.

Jag skulle vilja hitta ett strategispel till PC som uppfyller mina önskemål om att ha ett strategiskt djup. Inte nödvändigtvis alla kriterier jag nämner nedan, de är bara exempel på saker.

*Man ska kunna utkämpa assymetriska slag, t.ex. där ena sidan försvarar sig, eller att de har olika kvalitet på utrustningen.

*Det ska vara livsviktigt att kunna använda terrängen på rätt sätt, ibland lämpar den sig för försvar, ibland för anfall. Det ska vara en stor variation i framkomligheten, t.ex. skillnad på vägar och träsk/berg.

*Man ska inte kunna passera en bred flod utan att man skaffar sig brohuvuden på lämpligt sätt, dessa ska även kunna förstöras. Tänk hur platser som Arnhem eller Remagen blev viktiga för andra världskrigets utfall bara på grund av deras broar.

*Man ska kunna planera ett fälttåg och kunna använda sig av metoder som diversionsattacker, flankattacker, inringningar, få bränslestopp, kunna skära av fiendens kommunikationsförbindelser, underhållslinjer etc. Erövra/bygga flygfält inom räckhåll för nästa offensiv. Retirera om så behövs.

*Jag bryr mig inte om det är realtid, eller omgångsbaserat, single player eller multiplayer, eller hur bra grafiken är osv. Om det utspelar sig under något av världskrigen eller i nutid. Huruvuda man kontrollerar enskilda enheter eller är uppe på regement, brigad eller divisionsnivå. Huruvida man har total kontroll, partiell kontroll eller bara är som en general manager. Jag tycker att alla strategispel jag någonsin spelat saknat djup i den strategiska aspekten, allt ifrån panzer general till warcraft eller civilization.

Känner du till något spel du tror jag skulle tycka om?

Permalänk
Medlem

Har du testat Hearts of Iron 2 / Doomsday ? Det passar rätt bra in på din beskrivning, imo.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Total War serien?

Visa signatur

gtx oc 460 @800mhz . i5 760 @3.6ghz . Noctua NH-U12P . Cooler Master 690 II

Permalänk
Hedersmedlem

Ett hett tips på ett roligt strategispel är ju Company of heroes. Uppfyller inte alla dina krav då området man spelar på är relativt lokalt så man kan inte gå över berg eller bygga flygplatser.
Men, man kan verkligen använda terrängen och omgivning. Ringa in fienden och vara strateg på slagfältet.
Personligen tycker jag inte att expansionen till detta spel blev särskillt bra. Men det är ju en smaksak. Testa originalspelet. Det är en hit enligt mig. Mycket taktiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ett hett tips på ett roligt strategispel är ju Company of heroes. Uppfyller inte alla dina krav då området man spelar på är relativt lokalt så man kan inte gå över berg eller bygga flygplatser.
Men, man kan verkligen använda terrängen och omgivning. Ringa in fienden och vara strateg på slagfältet.
Personligen tycker jag inte att expansionen till detta spel blev särskillt bra. Men det är ju en smaksak. Testa originalspelet. Det är en hit enligt mig. Mycket taktiskt.

Precis som du säger. Tråkigt nog blev Panzer Elit så sjukt overpowerd. Vilket är synd på detta eminenta spel.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Kolla www.matrixgames.com och deras utbud.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem

Re: Söker strategispel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med detta.

Jag skulle vilja hitta ett strategispel till PC som uppfyller mina önskemål om att ha ett strategiskt djup. Inte nödvändigtvis alla kriterier jag nämner nedan, de är bara exempel på saker.

*Man ska kunna utkämpa assymetriska slag, t.ex. där ena sidan försvarar sig, eller att de har olika kvalitet på utrustningen.

*Det ska vara livsviktigt att kunna använda terrängen på rätt sätt, ibland lämpar den sig för försvar, ibland för anfall. Det ska vara en stor variation i framkomligheten, t.ex. skillnad på vägar och träsk/berg.

*Man ska inte kunna passera en bred flod utan att man skaffar sig brohuvuden på lämpligt sätt, dessa ska även kunna förstöras. Tänk hur platser som Arnhem eller Remagen blev viktiga för andra världskrigets utfall bara på grund av deras broar.

World in Conflict tycker jag uppfyller de här punkterna. Om du kör klanspel få du extra djup i lagarbete.

*Finns som Assault. Ena sidan anfaller, andra försvarar sig. Sen byter man roller.

*Väldigt stora möjligheter att använda terräng. Infanteri utnyttjar skogar och hus för att köra guerrillakrigsföring, naturliga flaskhalsar vid berg, broar och floder/sjöar. Skogen täcker även synfält för enheter vilket gör att man kan göra bakhåll med alla trupper genom att stå i skogskanten (speciellt med luftvärn). Höjder ger strategiska fördelar som bättre precision på skott osv, osv.

*Broar finns och går att förstöra. De går också att bygga upp igen ifall det skulle behövas.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Som Scanian rekommenderade ovan, Hearts of Iron 2 kanske kan vara ett spel som passar in på många av dina önskemål. Det är lite som PG men betydligt mer strategiskt, så om du tyckte om Pg lite grand kanske det kan vara värt att testa. Vet inte om det finns något demo (det borde det väl göra?) men om det inte gör det så är mitt råd att läsa någon recension på det så du får en någorlunda bild av spelet. Jag gillade Pg starkt men det fanns en hel del saker som kunde ha gjort spelet ännu bättre. Om du är ute efter strategiska spel så är det nog inte många spel som kan tävla mot de som är omgångsbaserade, jag har iaf inte spelat något än. Rts är grymt kul men de ger inte samma utmaning som ett spel som är turbaserat, Imho=).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Fantasy wars fyller många av kraven, dock inte alla, men det är kul.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, nu har jag fått lite att fundera över.