Endast stereoljud ur SPDIF

Permalänk
Medlem

Endast stereoljud ur SPDIF

Införskaffade mig en Yamaha förstärkare idag på mellandagsrean, men nu är det så att hur jag än gör så får jag bara ut stereoljud till förstärkaren, t.ex. drar jag igång resident evil i MPC och väljer dts ljud så har jag ändå bara stereoljud.

Använder ac3 filter och har ställt in passthrough på AC3 och DTS men icke, finns det något mer man ska ställa in?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade själv problem med att få till det. Provade mej fram mha manualerna längst ner på http://ac3filter.net/guides/ac3filter tills jag fick till det. Har för mej att man fick ställa lite olika beroende på filmens ljudformat. Det finns ju en herrans massa inställningar att leka med.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Har du bockat i (use SPDIF) i main fliken?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Införskaffade mig en Yamaha förstärkare idag på mellandagsrean, men nu är det så att hur jag än gör så får jag bara ut stereoljud till förstärkaren, t.ex. drar jag igång resident evil i MPC och väljer dts ljud så har jag ändå bara stereoljud.

Använder ac3 filter och har ställt in passthrough på AC3 och DTS men icke, finns det något mer man ska ställa in?

Har du ändrat till formatet "As is (No change)", så att det inte står stereo eller nåt där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sulosvett
Har du bockat i (use SPDIF) i main fliken?

Jodå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Har du ändrat till formatet "As is (No change)", så att det inte står stereo eller nåt där?

Ajemen.

Här är bild på hur spdif fliken ser ut.

Det konstiga är att jag inte får några output levels ur ac3 filter, eller det kanske jag inte ska få heller? Har iaf bockat ur dts och ac3 ur mpc's interna filter och lagt till ac3 filter.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Kryssa ur Use AC3 encoder.

Permalänk
Medlem

Jo upptäckte att det skulle vara urkryssat. Men nu när jag kollar så har jag likförbannat bara stereoljud i input :/

klippte ur info rutan

Input format: PCM16 2/0 (stereo) 48000
User format: PCM24 - 0
Output format: PCM24 2/0 (stereo

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jo upptäckte att det skulle vara urkryssat. Men nu när jag kollar så har jag likförbannat bara stereoljud i input :/

klippte ur info rutan

Input format: PCM16 2/0 (stereo) 48000
User format: PCM24 - 0
Output format: PCM24 2/0 (stereo

Det ser ut som att den inte från rätt input - "PCM16 2/0" - när det ju borde vara "DTS 48000". Testat med andra mediaspelare och/eller AC3filter v. 1.45b? 1.46 strular en del under Vista för mig, så jag använder denna äldre version.

Permalänk

Du använder media player classic?
Under Play gå in på filters och välj AC3 Decoder eller DTS decoder eller nått sånt och välj SPDIF där också.

Permalänk
Medlem

fyfan tack sprucetwig, det fixade biffen

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.