Permalänk
Medlem

Hörlurar, Impedans

Tjena,
Har en liten fråga här.

Har nyligen köpt en ny synth hem. En Korg M3.
Enligt specen har den en headphone output med "output inpedance 33 ohm".

Jag har förstått det så att man väl skall försöka matcha utgångsimpedansen så att den är ungefär så lika impedansen på hörlurarna som möjligt? Eller?

Var in på en musikaffär idag och testade två lurar.
* Beyerdynamic - DT250 (80 ohm)
* AKG K-240 STUDIO (55 ohm)

Testade inte på en M3 men likväl en Korg X50 som har samma utgångsimpedans som min maskin har.

Nå, iallafall.... Dom lurar jag har hemma idag är det faktiskt granska bra ljud i, men dom är gammal och börjar rasa isär. Dock så är ljudvolymen verkligen bra i dom. Går väldigt sällan över halv volym på volymspaken.

Men när jag testade dom här nya fina lurarna idag i affärn så blev jag tvungen att skruva upp volymen till max för att få det tryck jag vill ha. Och även då var det vissa instrument som inte lät tillräckligt högt.

Hur är det möjligt?

Skall det verkligen behöva vara så jäkla exakt lika på lurarna som på utgången? Trodde 30 ohm utgång på ett par 55 ohm lurar skulle funka bättre än det gjorde.

Och om det nu är så så skulle jag behöva lite proffshjälp här att leta ut ett par lurar med rätt impedans med grymt bra ljud. Inte gärna något tjaffs som höjer bas osv. Ganska rak kurva vill jag ha.

Permalänk
Medlem

"Output inpedance" är en konstig benämning i det här sammanhanget, förmodligen menar tillverkaren att 33 ohm är minsta impedans som får anslutas till utgången.

Uteffekten verkar dessutom vara förvånansvärt låg, de skriver: "Output Impedance: 33 Ohms, Maximum Level: 32+ 32 mW @33 Ohms". 32mW per kanal är ju löjligt med tanke på priset.

Köp en hörlursförstärkare så blir det inga problem, ett snabbt exempel är Pro-Ject Head Box MKII:
Power output 330mW/30ohms, 60mW/300ohms (Lite bättre iaf )
Headphone connection > 30 ohms
Pris ~1000kr

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
"Output inpedance" är en konstig benämning i det här sammanhanget, förmodligen menar tillverkaren att 33 ohm är minsta impedans som får anslutas till utgången.

Tror jag inte, jag tror dom verkligen menar output impedance. I regel har väl dyrare högtalare lägre impedans så kolla om dyrare hörlurar har 33 Ohm. Att den har såpass låg utimpedans tyder nog på att det är en ganska fin apparat som tillverkaren tycker att man ska använda ganska fina lurar till. Kör du lurar med annan impedans än just samma som utgången tappar du effekt och alltså volym. Gissningsvis tappar du också ljudkvalitet och diskant.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Jo du kan ha rätt, det är bara ovanligt att tillverkaren anger sådana egenskaper men det är klart att detta är ju high end-prylar så de förutsätter kanske att användaren vet vad det innebär. Normalt anges egenskaperna i klartext, tex "Headphone connection > 30 ohms".

Impedansen i lurarna behöver inte ha något med kvaliten att göra, billiga in-ear kan ligga på 18 ohm såväl som på 80 ohm.

Själv vill jag absolut inte tvingas välja speciella lurar på grund av en klen signalkälla, så jag rekommenderar fortfarande en hörlursförstärkare. Med en sådan är det fritt att välja lurar helt efter eget tycke.

EDIT:
Kollade lite i min kursliteratur och förmodligen menar man samma sak med "output impedance" och "min headphone impedance" eftersom man generellt inte ska ansluta impedanser som är lägre än utgångsimpedansen (ökad risk för överbelastning), det skulle innebära att till M3 ska man inte ansluta lurar med lägre impedans än 33 Ohm.

Tittar man på Head Box så har den alltså en utgångsimpedans på 30 Ohm, men eftersom den är så mycket kraftigare så har effektförlusten ingen betydelse (ända upp till 300 ohm kan den ge mer effekt än M3 kan vid "rätt" impedans).

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Tjena,
Tack för era svar.

Ok, så då menar alltså KORG att man inte kan (bör) ansluta lurar med lägre impedans än 33 ohm.

Men å andra sidan. Jag testade med 55 ohm och fick kräma fullt pulver för att bli nöjd.

Beror det issåfall på att uteffekten är för klen menar ni ?

Tycker det är lite synd issåfall, för det är en riktig freakmaskin i övrigt.

Har ni något bra tips (förutom förstärkare (som jag trots allt just nu överväger)) på lurar som ligger kring 33 ohm med riktigt bra kvallité ?

Permalänk
Medlem

Jo M3 verkar vara mycket fin men ofta är det så med high end-produkter att de är anpassade just för sin tillämpning och tänkta att vara del i ett system. Det är mycket möjligt att tillverkaren medvetet sparat in på just uteffekten eftersom de vet att om man lägger ~25k på en synt så vill man förmodligen använda den som signalkälla till mixerbord eller dator och inte driva ett par lurar med den.

Prova att plugga in synten till en reciever och använd recieverns hörlursutgång, blir du nöjd så är det bara att fortsätta så eller köpa en separat hörlursförstärkare.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

En annan fråga här....

Som ni påtalat står det i specen för M3 att den har (Maximum Level 32+ 32 mW @33Ω ).

Nu läser jag lite om lurar på prisjakt.nu och ser där exempelvis:
Sennheiser HD280Pro: 102dB/Watt

Kan dom här "watten" kopplas ihop på något sätt?
Alltså, jag menar... Lurarnas spec är 102dB/Watt och synthen släpper ifrån sig 32mW...

Vet inte hur jag skall förklara, men hänger ni med på vad jag är ute efter?

Permalänk
Medlem

För högtalare så anges känsligheten (SPL) som SPL=dB/W/m, om samma gäller för hörlurar så ska de alltså spela 102 dB på en meters håll om du matar dem med en watt. Nu är det självklart omöjligt att mata hörlurarna med en watt utan ett de går sönder så det är ingen idé att prova.

Räknar man om lite (dB=SPL*W/m) så får man att de med 32 mW (vi antar att de har 33 ohms imedans) och ett avstånd på 2 cm spelar ~180 dB, det är inget man vill utsätta sig för. Resultatet är visserligen teoretiskt men kan ses som en fingervisning.

Om man vänder ytterligare lite på siffrorna (W=dB*m/SPL) och antar att dina 80-ohms lurar spelar max 100 dB på 2 cm avstånd (du sa ju att de spelar lite för lågt) så får man att M3 ger ca 18 mW vid 80 ohms last. Även detta är teoretiskt och baseras på gissade värden men det låter rimligt att effekten nästan halveras när impedansen ökar till drygt det dubbla.

Vad detta visar är dels att effekterna hör ihop och man kan använda dem för att beräkna flera intressanta egenskaper, och dels så visar det att 32 mW räcker gott och väl med rätt lurar men är alldeles för lite om man vill kunna använda valfria hörlurar.

EDIT: slarvade lite med siffrorna.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************