Permalänk
Medlem

Bygga eget chassi :)

Nu har jag tröttnat på alla lådor som finns att köpa...
Dom är inte direkt anpassade för vattenkylning, eller joo... Det finns dom lådor som är det men dom kostar antingen en hel årslön eller så är dom fula som stryk.

Så jag har länge funderat på att bygga en egen låda där jag själv kan välja hur allt ska sitta osv. Nu är det så att fantasin är inte direkt på topp så jag hade behövt lite tips och förbättringar på ritningen som jag har gjort (I Sketchup).
Kan behövas läggas till att jag verkligen inte är någon hejare på Sketchup, har bara lekt med det i 2 dagar nu Så gnäll inte över hur det ser ut.

http://www.sharebigfile.com/en/file/5277/Ritning-Datorl--da-s...
KOD: hejsan
Ni behöver ha Sketchup för att öppna filen.

Ni får gärna ändra på ritningen
Tack på förhand

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Hmm, behöver man något lösenord för att ladda hem filen?

Permalänk
Medlem

Jahopp, de behövde man tydligen...
Första gågngen jag använder den hosten.
Kod: hejsan

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att "hejsan" ska vara i bara små bokstäver..

Angående modellen så tycker jag att den verkar väldigt stor.. hur mycket "döyta" som helst, du skulle kunna klämma ihop det relativt mycket men fortfarande få plats med alla dina grejer.

Permalänk
Medlem

Sorry, my bad...
Mmm, vet att de blir rätt så stort. Men gjorde det extra stort för att ha möjlighet att ändra om och ha mycke grejer i.

Kom på att jag glömde skriva att jag behöver någon slags upphängning till diskarna då som för tillfället "flyger" inne i chassit
Även att de ska va småhål för fläktarna i den yttre delen av fronten.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk

Du kanske ska ha nätagget i bottnen av lådan så den inte står och värmer radiatorn ?

Permalänk
Medlem

Nej, jag vill inte ha nätagget i botten. Vet inte varför men vill bara inte ha det så
Har det för tillfället i mitt P180 och tycker att det är osmidigt.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

såg att du hade väldigt mycket plats på sidan för pump, vattenbehållare... varför inte slänga in en bilradiator där

Visa signatur

Samsung 226BW || Mobo: Asus P5B || Processor: Core 2 Duo E6300 || Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 || Ram: Corsair TWIN2X PC6400 4 GB || Ljudkort: Terratec Aureon 7.1 ||

Permalänk
Medlem

Njae... Har redan alla grejerna (Utom material som lådan ska byggas i) och ekonomin tillåter inte direkt några extra inköp

Edit: Någon som har några tips för en som ska bygga eget chassi? Kommentarer?
Fläktarna kommer inte säkert sitta som på ritningen, får se under byggets gång.
Någon som har byggt med Alu-profiler?

Något förslag på hur jag kan bygga någon slags "dörr mekanism" så att jag kan öppna sidan på lådan?

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

hur öppnar man filen?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Du måste ha Sketchup installerat för att kunna öppna filen.
Jag ska ta lite printscreens och slänga upp men de får bli en annan dag då jag inte är hemma.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...