Anmäl dig till Roborock Challenge!

Köpa xbox360 eller PS3:an? i dagsläget?

Permalänk

Köpa xbox360 eller PS3:an? i dagsläget?

Går i tankarna på att köpa en ny konsol någon av dessa två, inte haft någon sen
PS1 var nytt så lite småsugen, men har lite funderingar och svårt att välja vilken
av dem.

Xboxen är som sagt billigare än ps3:an men ny när Blueray formatet har vunnit
så kanske Ps3:an är mer framtidssäkert eller? Xboxen lockar pga det låga priset
och ps3:an lockar pga tekniken med blueray:n m.m

Vad jag har förstått så är spelutbudet bättre på xboxen, men det måste väl så smånigom komma igång med ps3:an särskilt nu när formatet vunnit mark, sen kommer väl det flesta titlar nuförtiden på båda maskinerna väl, så där spelar det väl inte så stor roll vad man har för smak på spel eller? Som sagt så märker ni
att jag velar inför valet så tar gärna emot lite av era reflektioner om vilken konsol
ni hade valt.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Priset kan ju bara du avgöra vad som är värt eller inte. Xboxen har haft ganska stora problem med att de rasar ihop (red ring of death) och har vad jag förstår fortfarande en del problem. Fast det är som med mycket annat väldigt olika. Jag har en polare som har haft sin maskin sen ett år tillbaka och aldrig haft problem, medan grannen har fått sin utbytt sju gånger! Sen väsnas Xboxen ganska mycket mer än PS3 gör det bör du vara medveten om, speciellt om du ska ha konsolen som mediamaskin också.

Vad gäller spel är det så att PS3 i nuläget har ett mindre utbud. Å andra sidan kommer de stora xboxspelen även till PC om du pallar vänta, och datorn i signaturen antyder att du spelar en del på den. Sen tycker jag personligen att xboxen har peakat när det gäller spel, många av de stora titlarna är redan ute (och på g till PC) medan PS3 har en del fina släpp på gång under året, spel som dessutom med stor sannolikhet inte kommer till PC.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

PS3an är med prisvärd med tanke på inbyggd blu-ray spelare. Xbox 360 väsnas något hemskt och har dålig kvalité. Har haft en 360 som gått sönder och min kompis 360 fick precis ring of death. I dagsläget hade jag köpt ett PS3 istället för xbox 360.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Xbox 360 som media maskin låter typ inget RawHead, Kan inte tuala mig om hur den låter med HD addonet men streama film o.s.v från PC'n så låter den inte alls. Vad som låter på den är CD enheten.

I dags läget så skulle jag gå och kolla på spelutbudet.. Köpa en konsol för att ha en konsol är lite fel ifall du frågar mig. Kolla runt vilka spel det finns till platformarna och sedan bestäm dig vad du vill ha.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Xbox 360 som media maskin låter typ inget RawHead, Kan inte tuala mig om hur den låter med HD addonet men streama film o.s.v från PC'n så låter den inte alls. Vad som låter på den är CD enheten.

I dags läget så skulle jag gå och kolla på spelutbudet.. Köpa en konsol för att ha en konsol är lite fel ifall du frågar mig. Kolla runt vilka spel det finns till platformarna och sedan bestäm dig vad du vill ha.

Helt rätt, my bad!

Som jag antydde innan så tycker jag att PS3 är ett bättre komplement till dator än vad xbox är, inte minst pga Bly-Ray spelaren. Men pris etc är inte alls oviktigt och vad du vill eller kan betala vet du bäst själv. Väldigt många spel kommer ju på båda platformar och där är det sak samma. Däremot kan de exklusiva titlarna vara intressant som MugiMugi sa ovan. Personligen tycker jag att PS3 har godis på gång än xbox, men smaken är som baken...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Du skall väl ta den spelkonsoll som har de spel Du tycker om?

Permalänk
Inaktiv

Eftersom du har en bra PC tycker jag en PS3 är ett bättre alternativ för dig. I annat fall hade jag rekommenderat en Xbox360

Permalänk
Medlem

Ta den konsol som verkar ha de roligaste exklusiva titlarna.

Personligen hade jag tagit PS3 i dagsläget om jag hade en sådan burk. Blu-Ray är en fin bonus och vissa stortitlar på 360:n hamnar på PC tillslut, t.ex Gears of War, Alan Wake och Mass Effect.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Vad jag hört ska Sony släppa ny PS3 som ska vara billigare? Eller kanske bara ett dåligt rykte?

Permalänk
Medlem

du ska köpa en Virtual Boy.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Tackar för alla kommentarer, uppskattat. Jo som någon sa så spelar jag rätt mycket med datorn i sign och det spel som jag gillar är mest Fps, äventyr, strategi spel. En polare sa till mig att xbox har mest utav dessa spel och kallade
ps3:an för ett plattforms/sportspelskonsoll. Tror inte har har helt rätt där men han tycker det skiljer rätt mycket på utbudet när det gäller olika genre.

Hade tänkt att strema mellan datorn och konsollen och använda den fullt ut som
det går, verkar som ps3:an kanske ligger till fördel på den fronten.
Är det så att xboxen har något bättre grafik med, medan ps3 har bättre cell"processor"?

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Inaktiv

Grafiken varier från spel till spel. Men teoretiskt sett så kan ps3 rita snyggare grafik då den hanterar enorma mängder data.

Streaming fungerar förövrigt utmärkt. Brukar kopiera över filmer till dess HDD via nätverket så att jag kan stänga av min brumliga dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawHead
Sen väsnas Xboxen ganska mycket mer än PS3 gör det bör du vara medveten om, speciellt om du ska ha konsolen som mediamaskin också.

När man använder en 360 som media maskin dvs inte spelar så låter den nästan inget alls. Och där är faktiskt inte så stor ljud skillnad på Ps3 och 360.

Välj konsoll efter spel utbudet och de spel du gillar. Just nu så kommer nästan alla av de få Ps3 exlusiva titlar till 360. Eller rättare sagt de som var exlusiva. Ps3 enda 2 stor spel är Final fantasy och Metal gear soild.

Xbox har bätte online stöd om du vill spela online och mer arkad spel, demos och massa annat.

Båda fungerar bra som mediamaskin. Dock har Ps3 bluray då men rykten om att 360 kommer få bluray ad on har fortfrande inte blivigt besvarade.
Sen är Ps3 vad jag uppfattar en anig mer mod vändlig.

360 har väldigt stort spel utbud och lär fortsätta ha det största spel utbudet ett bra tag till. Den ända gener Ps3 lär domminera ordentligt är J-RPG. Just nu är där alldelse för lite spel för att motivera Ps3 pris.

Som du säkert vet så har Ps3 lite bättre hårdvara än 360.
Men frågan är i gentligen fall den kommer få nån nytta av det? Ps3 är svårt att göra spel till och innan Ps3 drar om 360 rent grafiskt lär en ny xbox eller liknade vara på väg. Just nu finns där inga spel som ser bättre ut på Ps3.

Jag skulle ta 360 om jag var du pga spel utbudet och xbox LIVE.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Tackar för alla kommentarer, uppskattat. Jo som någon sa så spelar jag rätt mycket med datorn i sign och det spel som jag gillar är mest Fps, äventyr, strategi spel. En polare sa till mig att xbox har mest utav dessa spel och kallade
ps3:an för ett plattforms/sportspelskonsoll. Tror inte har har helt rätt där men han tycker det skiljer rätt mycket på utbudet när det gäller olika genre.

Hade tänkt att strema mellan datorn och konsollen och använda den fullt ut som
det går, verkar som ps3:an kanske ligger till fördel på den fronten.
Är det så att xboxen har något bättre grafik med, medan ps3 har bättre cell"processor"?

Som mediamaskiner är dom ungefär lika bra, 360 är något bättre.

Prestandamässigt ligger dom väldigt lika, ingen av dom kan sägas vara bättre eller sämre.

Killbom: 360n har bättre grafikkort så teoretiskt är det den som kan rita snyggare grafik. Vad skulle enorma mängder data ha med spel att göra? Att PS3 skulle vara så mycket bättre är ju bevisat som en lögn vid det här laget.

Vilken man ska köpa får man ju avgöra på spelen, och där vinner 360.

Permalänk
Medlem

Jag kmr köpa en PS3a vid löningen, var inställd på en xbox tidigare men nu tycker jag att Sony har fått bra fart på spelfronten och det är skönt att ha en blueray spelare, dessutom har jag en PSP så remoteplay är ju lockande också.

Som alltid tycker jag att man ska välja efter spelutbudet, själv ser jag fram emot nya final fantasy, wipeout HD och street fighter IV. Guitar Hero 3 kan väl vara kul men det har båda consoler.

Skillnaden i pris mellan de två är inte så stor nu heller, gogo ps3 imo.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
... och där vinner 360.

Hehe, det beror ju på vem man frågar Jag tycker ju absolut att PS3 har fler exklusiva spel som är intressanta än vad 360 har. I min värld hör fps hemma på PC och då faller de gamla xbox mantran platt (Halo, GoW etc.). Sen är det sant att det finns fler spel till 360 än till PS3, men i min värld går kvalitet före kvantitet alla dagar i veckan. Ta PS2 som exempel; det finns makalöst många titlar på marknaden varav minst 75% är spel man helst inte skulle spela, inte ens om man fick betalt.

Att sen en av sex (!) 360 rasar samman (rrod), att skivor repas, att den låter mycket och att den kokar över bygger inte precis förtroende

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PS3

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk

Xbox 360, dem har ju kommit fram till att xbox 360 är kraftfullare genom uträkningar: http://xbox360.ign.com/articles/617/617951p1.html och JAG tycker att xbox 360 har bättre spel utbud, dem nya versionerna är även bättre kylda...

/dark

Visa signatur

Xbox Live: Johansson91

Permalänk

Vill du ha något som låter som en Volvo 740 under din tv? - satsa då på Xbox 360. Vill du ha något som är riktigt schysst under tvn så väljer du PS3. Så enkelt är det! : )

Kan tillägga att jag har båda men att jag helt enkelt tröttnat på Xboxen och dess ljud!

Permalänk

Mycket för och nackdelar med båda konsolerna, men det är kul att läsa allas
olika erfarenheter och vad ni tycker man ska satsa på. Som sagt, hade man haft
råd hade jag ägt båda men skulle jag komma med det förslaget till min sambo så skulle det sluta illa om jag sa att jag ville ha båda hehe.

Xboxen har många bra titlar, dock inte blueray. Om man bara visste om det skulle komma till den och inom en snar framtid kanske valet blev den, men just nu verkar ps3:an vara något bättre alternativ. Fast om xboxen fanns med blueray
så skulle jag nog tagit den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man tänker ju inte ens på ljudet på xboxet om man kör normal volym..

Permalänk
Sötast

Enkelt: Ta den vinnande konsollen, det lönar sig i längden. PS3.

Permalänk
Medlem

har bägge maskiner, så som jag ser det med spel både det som kommer men framförallt de mängder med äldre spel så rekomenderar jag xbox 360 alla dagar i veckan

men bluray är trevligt (den stora anledningen till att jag köpte maskinen) och ratchet & clank är ett helt lysande spel, men å andra sidan så är det och uncharted som jag ens är intresserad av (av de som finns ute till ps3) skall se om jag kan hitta motorstorm beggat till ett lämpligt pris

/Daniel

Permalänk

Jag måste ha haft ett riktigt högljutt 360 för jag skulle aldrig kunna säga att den jag hade dög ljudmässigt till filmtittande (då pratar jag inte dvd-tittande då det är helt uteslutet utan usb eller stream).

Jag skulle säga att xbox360 är bättre när det gäller spel,,,dvs är man enbart ute efter att spela consol-spel så är den nog vassare pga utbud och något bättre kontroll.

PS3 vinner som helhetslösning för mig då den har ok spel(blir ju bättre med tiden) men är klart bättre för mig som HTPC och Blu-ray.

Ungarna älskar ps-eye.

Jag spelar dock en del spel på PC så jag har det komplimentet. Hela PS3's upplägg känns lite mer vuxet och inte lika "fjortis" som 360. Sen om man föredrar vuxet före fjortis är ju en smaksak.

/cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte de som klagar på ljudnivån. Jag har en vän som har en extrem högljudd 360 i jämförelse med min egen, men även i hans fall är det knappast något man tänker på när man spelar eller kollar på film.

Till frågan i... Fråga? Som de flesta säger så välj efter spelutbudet, kolla upp vilken som har flest intressanta titlar helt enkelt. Tänk också över om du verkligen kommer att köpa en massa Blu-ray filmer bara för att du har en spelare som kan köra dem.

Skillnaden mellan spelen som kommer till båda plattformar börjar ju som tur är tunnas ut, men i mina ögon har 360n fortfarande mer som lockar så som bättre online-läge (enligt mig, en åsikt) och achievements, vilket är helt meningslöst, men ack så kul ^^.

Sen bör man väl ta i åtanke hur många det är som går sönder lite titt som tätt, personligen har jag fått skicka in min en gång och jag köpte den sommaren 2006. De sköter ju det gratis och gör det mesta åt en som tur är.

Fast det viktigaste är väl som sagt att kolla på den titlar som verkar mest intressanta och välja därifrån. Båda funkar vad jag vet på ett ungefär lika bra som medialösning, även om jag personligen föredrar 360n.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Det var intressant läsning faktiskt. Kul att PSN börjat med dedikerade servrar mer än till Warhawk. Möjligt att de gjort det för länge sen, men jag har inte använt min PS3a på ett tag :P.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk

Jag skulle satsat på PS3 och inte 360 av den anledningen att man får bluray och dessutom kan utnyttja det när man spelar, inte som 360 där du "bara" kan spela film på hd-dvd spelaren som nu är så gott som död

sen ska sony kunna göra snyggar spel till PS3 tack vare dom 8(!)processorerna/kärnorna (1PPE 7 SPE) på 3.2 GHz(218 GFLOPS) och ett grafikkortet är RSX 256 mb 550 MHz
Läste någonstans att Sony inte skulle släppa en ny konsol på typ 10 år vet dock inte om det är sant då jag inte kommer ihåg källan.

Fördelen med Xbox 360 är väl grafik kretsen om har det dubbla minnet med 512mb och den första kretsen som kan rita upp pixlar och trianglar

Själv föredrar jag ju själv 3 extra kärnor än det dubbla grafikminnet

EDIT: Var faktiskt inne på att skaffa 360 då jag tänkte ha den som spel och multimedia maskin men jag ångrade mig då du MÅSTE ha den upkopplad mot en data eller ett nätverk, kommer inte ihåg exakt men något var det

EDIT2:Kom på att 360 använder HT så varje kärna har 2 hårdvarutrådar. Grafikkortet delar minne med systemet medans PS3 har 256MB XDR Primärminne@3.2GHz,
256MB GDDR3 VRAM @700MHz.

Sen avlastar PS3:ans processorer sitt grafikkort, så det blir knappt någon skillnad ävem om 360 har det dubbla.

Permalänk
Medlem

Har bägge, har spelat mängder av spel till xboxen. Jag har haft min PS3a sen release. Har spelat tre spel på PS3an och det är Warhawk, god of war 2 (PS2) och uncharted. Uncharted var riktigt bra men man klarade det på en kväll.

Jag har använt min PS3 betydligt mindre än min Xbox. Ljudet stör mig inte, visst det är trevligt att PS3an är tyst men jag använder ingen av dem som mediaspelare och därför tycker jag inte det spelar någon roll.

Gillar man bilspel kan det nästan vara värt att skaffa xboxen tack vare Forza Motorsport 2. I och för sig kommer väll Gran turismo till PS3an snart...

Lösning: Skaffa bägge!

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk

Som det ser ut nu så kan man väl summera det så här

Wii: Nytänkande, innovativ, satsar på spelglädje och lyckas riktigt bra

360: Den som har allt den ska ha för det priset, kraftfull, förenade hsaders kan kan också vara värt att nämna. Dock är det mest fps spel och knappt något av något annat. Några sportspel som tydligen är bra är Forza kan inte uttala mig om något då jag knappt spelat 360

PS3: Spelen som kommit till PS3 använder inte den stora kraften som ps3 sitter inne med och blir därför mycket snyggare om några år (detsamma gäller 360). Att man spelar PS3-spel med hjälp av Blu-Ray är ju bra då tillverkarna kan trycka in så mycket dom vill på spelen.Det som talar för Sony är prestandan.Det som talar för 360 är priset. Det som talar för Wii är spelglädjen och nytänkandet och priset