Gigabyte GA-MA78GM-S2H, 780G + sb700

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-MA78GM-S2H, 780G + sb700

Som jag längtat!
Beställde ett igår, blir kul att se hur det funkar när det kommer..
780G med hybrid crossfire och sb700, i like !

Kan såklart ge en recension om det önskas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir spännande att höra, vore väldigt gött om du kunde skriva ihop en liten recension. Är också intresserad av detta moderkort.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Coolt var köpte du det?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det är på tiden att även vi får njuta av 780G.
Review http://www.ocworkbench.com/2008/gigabyte/GA-MA78GM-S2H/g1.htm

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

flipp: minirecension it is ! kommer strax efter kortet..

Smartidiot89: komplett ! http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346010

Harware guy: kul att läsa vad man köpt ! guldstjärna och allt

edit:
Fick mitt kort idag, suttit och laddat ner drivrutiner till det i över 1 timme.. snacka om att gigabyte har långsamma servrar
1500 poäng i 3dmark06 skryter dom om, får köra lite tester sen !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fungerar kortet som det ska? Besviken? Nöjd? Bör jag köpa ett? Är väldigt sugen.

Permalänk
Medlem

boveang: det var lite strul till att börja med, eller mest bara jag som var kinkig, partitionerna kom i fel ordning så jag fick koppla ur alla diskar förutom den som jag skulle installera på.. och gigabytes servrar är allt annat än snabba, tog över 1 timme att ladda ner drivrutinerna !

körde http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/ på mitt gamla moderkort (690V) och hade ca 12 fps, nu med 780G får jag ca 32 fps (40 med ny bios), i övrigt samma hårdvara

Gigabyte säger sig ha nån "smart fan control", och det fungerar, den har nån sorts temperaturstyrd fläktkontroll i moderkortet till chassiefläkten, tyst och bra

Men än så länge så är jag nöjd med det lilla jag hunnit prova! Grafikprestanda som täcker mina behov, fler sataportar än jag har platser i burken och optisk ljudutgång!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt att höra! Perfekt

Funderar på att slänga in ett HD 3650 lite senare kanske, då för spel. Får se dock hur det blir med den saken.

Men fint, då ska jag inhandla mig ett snart då och slänga ut mitt 690G som jag sitter på för tillfället då.

Permalänk
Medlem

En liten försäljarvideo från amd -> http://www.youtube.com/watch?v=rcbGV6Pfb6Q

snart dags att skaffa sig en am2+ bräda själv. jag siktar på något typ gigabytes ds3:a fast av asus.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boveang
...Funderar på att slänga in ett HD 3650 lite senare kanske, då för spel...

hybrid crossfire ! ska tydligen fungera som det ska

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
En liten försäljarvideo från amd -> http://www.youtube.com/watch?v=rcbGV6Pfb6Q

snart dags att skaffa sig en am2+ bräda själv. jag siktar på något typ gigabytes ds3:a fast av asus.

Haha, ja vad säger man ? alla förskönar sina egna produkter.. men jag är nöjd så jag ska inte klaga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur är brädan att överklocka på?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Hur är brädan att överklocka på?

Jag har just uppgraderat biosen och fått igång overdrive, så snart kommer jag resultaten

dock är kortet dagens nyhet på gigabytes hemsida
http://www.giga-byte.com/News/Motherboard/News_List.aspx?News...

edit:
hittade vad som verkar vara nyaste versionen av overdrive..
http://www.techpowerup.com/downloads/906/AMD_Overdrive_2.0.14...
tycker amd's hemsida är outdated och har taskigt med nerladdningsbart innehåll.. cool n quiet drivrutinen finns inte där heller :S

edit2:
tror nästan att jag hatar amd/ati.. eller så behöver jag en ny skärm!
datorn krashar med jämna mellanrum, i errorloggen står det ati2mtag, hade samma problem med mitt radeon 2600xt..
det inbyggda i mitt 690v klarade sig utan det problemet (radeon 1200?).. känns surt att behöva köpa ny skärm för att få grafikkortet att fungera :S

edit2.5:
får nog köpa ett nvidia grafikkort.. får miljoner med ati2mtag errors och måste starta om sen är amd overdrive årets segaste program, om det väl händer nånting så tar det flera minuter, men men.. kan bara bli bättre !

edit3:

rd790 som klock controller låter positivt, men att amd overdrive inte förstår att jag har sb700 får det att verka som ett nerlagt fritisprojekt.. :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ajdå tråkigt med såna här problem. men nån ska ju vara förökskanin ... jag tror nog att jag slår till på en ds3:a iaf, 700 spänn är sjukt billigt för det mobot.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Avstängd

nyaste 8.3 ska finnas att ladda ned idag.
http://downloads.guru3d.com/AMD-ATI-Catalyst-8.3-Vista-(32-bit)-download-1871.html
vista 32bit versionen

Ser fram emot test med 3650 och det inbyggda i crossfire hybrid.

om det funkar tillräckligt väl kan man faktiskt tänka sig att bygga en sådan burk.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag är också grymt nyfiken på den där brädan. Alltså, jag som alla andra här älskar att pilla med överklockning och att ha grejor med hög prestanda, min dator i sign är väl medelvärdet av systemen här på SweC.

Men jag har alltid gillat idén med små, strömsnåla och billiga datorer, och det är ju så fränt nu när de börjar komma ikapp lite prestandamässigt! Jag läste ett test nånstans av nya nvidia 8200 som tydligen är den direkta motsvarigheten till AMD 780G. Någon på minhembio forum klagade på att 780G tydligen saknar någon finess gällande ljudkanalerna som kommer från HDMI porten på 780G korten... Förutom det, så har det hittills sett ut som att 780G äger 8200, samtidigt som det drar mindre ström - I love it!

mATX har ljusare stunder framför sig nu också, då det äntligen ser ut som att lite seriösare överklockning kommer till mATX plattformen!

Hörni, dagens stjärna när det gäller AMD 780G är ju hybrid crossfire. Man monterar ett diskret grafikkort, säg ett 3450, och så kör man kretsarna i crossfire, med upp till 100% skalning, fantastiskt! Men jag undrar vad som händer om man monterar ett kraftigare diskret grafikkort, typ ett 3650 eller varför inte ett 3870X2 ???

Vad jag är ute efter är energisparfunktionen; när man sitter och pillar sig i naveln i Windows, datorn är nästan idle när man surfar SweC... Tydligen stänger ju 780G av det diskreta kortet helt? Och startar sedan upp det när man ska game:a? Svinbra för miljön, och elräkningen!

MEN! Om man monterar ett ganska så mycket kraftigare grafikkort, kör hybrid crossfire, så får ju den kraftigare GPU:n dra största lasset (hoppas jag). Då har man diskret prestanda när man spelar. Men när man går ur spelet, sätter sig och surfar i Windows, så körs istället bara IGP:n. Jättebra, förutom att det väl var så att det diskreta kortet klockas ner till IGP:ns hastigheter för att kunna synka crossfire funtionen, var det inte så?

Det bästa vore om AMD kunde ge följande alternativ i hybrid crossfire, att man kan välja att endast IGP:n körs i Windows och endast den diskreta GPU:n körs när man spelar.

Detta skulle innebära att min idealdator äntligen realiserats:

1. Under idle, i Windows, ska datorn vara strömsnål, kall och sval, och vara TYST. Inte Noctua- eller Zalmantyst - utan passivt, fanless, TYST.

2. Under load, spelar Crysis, kör 3dmark06 eller whatever, sure, braka lös bara, vråla på!

/epatnor

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Bara HD3450 som kan köra Hybrid crossfire än så länge... Tror HD3650 också. Vill se domr resultaten

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Japp, sorry folks, tack för länkarna.

Men i alla fall! Vore det inte suveränt med ett moderkort som körde IGP i Windows men som kunde aktivera ett fetare diskret grafikkort när det behövs, men fortfarande genom moderkortets monitoranslutning!

Mycket lågt energibehov, knäpptyst och svalt i Windows, men ~15000p när man kör 3dmark06!

(Med ett 3870x2 eller nåt då alltså )

EDIT: Finns det inte vissa laptops som gör så som jag föreslår ovan? Kör integrerat för det mesta men aktiverar sin diskreta GPU vid behov? Det måste vara den ultimata lösningen ju...

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=325572
lite kort tror minnena satte stopp, får byta fsb/mem ratio och prova mer

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Japp, sorry folks, tack för länkarna.

Men i alla fall! Vore det inte suveränt med ett moderkort som körde IGP i Windows men som kunde aktivera ett fetare diskret grafikkort när det behövs, men fortfarande genom moderkortets monitoranslutning!

Mycket lågt energibehov, knäpptyst och svalt i Windows, men ~15000p när man kör 3dmark06!

(Med ett 3870x2 eller nåt då alltså )

EDIT: Finns det inte vissa laptops som gör så som jag föreslår ovan? Kör integrerat för det mesta men aktiverar sin diskreta GPU vid behov? Det måste vara den ultimata lösningen ju...

Men vrf tror du att vi har 2d och 3d klock för? hahaha

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Men vrf tror du att vi har 2d och 3d klock för? hahaha

Lol, jo du har rätt. Men jag tänkte att man kunde gå till mer extrema ytterligheter, fast egentligen har du rätt. Om bara tillverkarna kunde förfina strömsparfunktionerna ytterligera så det blir större skillnad! Jag vill inte fippla med att downklocka GPU:n i 2D osv...

Min ASUS laptop, blir rätt så varm trots att den ligger idle i Windows... Visst den varvar upp fläkten ännu mer när jag spelar, men jag tycker den är för varm och högljudd även i idle :(.

Jag hade gärna haft typ Intel integrerad grafik i Windows, men att mitt GeForce Go 7700 drog igång endast då jag startar en 3D applikation.
Som sagt, finns det inte laptops som faktiskt gör så?

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
...Jag hade gärna haft typ Intel integrerad grafik i Windows, men att mitt GeForce Go 7700 drog igång endast då jag startar en 3D applikation.
Som sagt, finns det inte laptops som faktiskt gör så?

Tror nvidias hybrid-sli skulle få en sådan funktion, dock inte säker

Visa signatur
Permalänk
Medlem

...men vad sjutton håller Komplett på med? Priset på GA-MA78GM-S2H går upp och ner, igår var det 699:- (blev jätteglad när de hade sänkt), men nu är det uppe i 845:-!

Det sjunker väl igen när de andra får in 780G-kort på lager.

Har det pratats nånting om ytterligare uppföljare till 780G, stod det inte nåt om 790G eller typ så nånstans?

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

699 var ett specialerbjudande som bara gällde i helgen. Själv slog jag till på ett i söndags ;P

Permalänk
Medlem

[quote]Men vrf tror du att vi har 2d och 3d klock för? hahaha[7quote]

Det fungerar ju inte med Vista Aero, eftersom det är 3D hela tiden då.

Möjligen att 3D/3D High Performance i Riva Tuner fungerar?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa detta kort till min nya dator. Tror ni att jag kommer behöva köpa ett separat grafikkort till datorn eller uppfyller den integrerade grafikkretsen på gigabytekortet mina önskemål?

Det jag tänker göra främst med datorn är att vardagssurfa, spela poker, skriva word. Kruxet är det att jag kommer att använda en vanlig LCD-TV som primär datorskärm. Vilka upplösningar stöder Gigabyte GA-MA78GM-S2H, 780G + sb700? Tror ni att jag kommer få en bra upplösning om jag köper en LCD-TV som klarar pixelmapping 1:1!

Permalänk
Medlem

Duger alldeles ypperligt till dina behov.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3258

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-MA78GM-S2H, 780G fan den e skit soft ju
http://www.youtube.com/watch?v=rcbGV6Pfb6Q
tänkte bygga en data intel men blir dyrt en amd 6400+och en Gigabyte GA-MA78GM-S2H, 780Gblir betydligt biligare.
deras integrerade grafick hur bra e den da om man inte spelar så tunga spel typ ccs o call of dudy4

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Japp, sorry folks, tack för länkarna.

Men i alla fall! Vore det inte suveränt med ett moderkort som körde IGP i Windows men som kunde aktivera ett fetare diskret grafikkort när det behövs, men fortfarande genom moderkortets monitoranslutning!

Mycket lågt energibehov, knäpptyst och svalt i Windows, men ~15000p när man kör 3dmark06!

(Med ett 3870x2 eller nåt då alltså )

EDIT: Finns det inte vissa laptops som gör så som jag föreslår ovan? Kör integrerat för det mesta men aktiverar sin diskreta GPU vid behov? Det måste vara den ultimata lösningen ju...

På sätt och vis så är det vad CrossFireX eller Hybrid CrossFire gör då det använder powerplay. Det innebär olika nivåer på klockfrekvenser/spänning/fläkthastigheter beroende på belastningen. Det måste nämnas att AMD är genialiska på att ta fram plattformar som är strålande...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]