Varning för Netgiganten!!

Permalänk

Varning för Netgiganten!!

Hej som mitt första inlägg här på Sweclockers vill jag passa på att varna för NetgigantenDetta för att inte andra ska drabbas av det elände som jag råkade ut för…

Under våren slog jag till och köpte mig en riktigt dyr spelburk från Netgiganten, deras Blackline Edition – CrossFireX modell för 33000 kr av mina surt förvärvade pengar.

Problemen började från dag 1, med Blåskärmar som trappades upp till absurdum.Var dock aldrig orolig då jag fick hjälp av (utan att nämna han vid namn) deras ypperliga support som ingav förtroende och sa att vi skulle få ordning på problemet. Han hade för övrigt också byggt datorn.

Felsökning och diverse Bios-inställningar kunde inte fixa problemet och burken skickades in för reparation (Vista ominstallerades) dock utan framgång. Efter mycket om och men (6 mån senare) fick till slut en uppfattning om vad problemet kunde bero på, inkompabilitet moderkort/minne samt en möjlig pytteliten defekt på processorn.

I samma veva fick jag ett personlig mail från den vänliga själ som hade jobbat där. I det mailet så ville han informera mig om att hans samarbete med Netgiganten var över, anledningen lät han vara osagd.
Jaha tänkte jag, inget problem vi vet ju äntligen vad felet kunde bero på, bara att skicka in burken till Netgiganten och de får byta moderkort samt minnen.

Det är nu jag kommer till punkten då jag vill varna ALLA som har Netgiganten i åtanke för nytt datorköp.

När jag ringde upp Netgiganten för en RMA så började de slingra sig i telefonen och sa att pallfrakten är dyr etc..Sen kläckte de ur sig att de hade minsann visst bytt Organisationsnummer så de hade ingen juridisk skyldighet att fullfölja sina garantiåtaganden med mig…

Va fan tänkte jag, kan inte stämmma jag har ju 2,5 års garanti kvar av min ursprungliga 3 år.

Men efter att ha hört mig för så verkade det stämma ändå, 3 års garanti rakt ner i toaletten och en 33000 kronors dator som kastar upp en BSOD`S i ansiktet på dig bara du andas på den (flera om dagen).

Historien fick dock ett lyckligt slut, men inte tack vare Netgiganten.
Den numera privatperson som hade hjälp mig när han samarbetade med Netgiganten, fortsatte hjälpa mig och efter ett moderkortsbyte så fungerar min dator så som det var tänkt från början.Alla som har fått support från Netgiganten tidigare vet vem jag talar om, han finns inte längre kvar där!

Var så säker att börjar gamla kunders reklamationer kosta pengar för Netgiganten kommer de hänvisa till att de juridiskt är en annan firma eftersom de bytt organisationsnummer..

Ni som tänker handla från dem, handla någon annan stans ifrån istället..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Så din garanti kunde inget göra?

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk

Netgiganten

Nej det kunde den inte,

Jag är säker på att det var just därför de bytte organisationsnummer, just för att alla gamla garantinärenden började kosta för mycket pengar för Netgiganten.

Jag menar det är inget nytt företag, de marknadsför sig likadant på internet, samt att det är samma personer som driver företaget, minus den vänliga själ som aldrig slutade hjälpa mig, trots att han inte jobbade där längre..

Det är inte så man bedriver ett seriöst företag, och jag hoppas att genom att berätta om mitt elände med Netgiganten kan hindra att andra hamnar i samma situation...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Tråkigt.. Så det kostade dig nån tusenlapp mer då?

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk

Faktiskt inte, Jag vet att det låter otroligt men så här gick det till:
Han som hjälpte mig ringde mer eller mindre och krävde/hotade att de skulle erbjuda ett nytt moderkort istället för mitt, vilket de kunde efter lite tveksamhet gå med på, eftersom de då slapp betalla den "dyra pallfrakten"

Detta moderkort skickades hem till honom nere i Skåne (Jag bor i Sthlm).
Sen fick jag montera ner datorn själv (hade aldrig gjort något liknande förrut) Skickade alla delar förutom chassi nätagg brännare ner till honom.

Efter någon vecka så hade han fått till en stabil konfiguration och skickade tillbaks prylarna till mig. Jag fick sen nervöst montera ihop allting för första gången i mitt liv (med hans assistans över telefonen). Och Voila allting fungerade felfritt..

kanske egentligen ska tacka Netgiganten för att jag tvingades lära mig montera datorer )

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Vilken jävla soppa.Om jag varit du så hade jag letat rätt på nån ansvarig på Netgiganten och spöat på honom med en gummiklubba tills den jäveln lovat att fixa datorn kostnadsfritt.Blir så jävla trött på sådana firmor. Skönt att det ordnade sig för dig i alla fall.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Hej!

Jaja men det verkar ju ha kommit någonting gott ur allting iaf till slut. Nästa gång du köper dator håll dig till komplett's sortiment

Visa signatur

q6600 @3,2Ghz, [scythe ninja mini]Asus P5N-T deluxe, 2x8800 GT, 4gb 1066Mhz mem, 2x750gb raid 1, win 64xp, Antec P190, 3dmark 06 - 16102 oklockad grafik,25,5 tum viewsonic VX2640w

Permalänk

tack för varningen komplett ftw

Permalänk

Hej pierretox

Vi har försökt vara tillmötesgående och gett dig ett nytt moderkort trots att Netgiganten in Sweden AB inte har något med ditt garantiärende att göra.

Jag hänvisar dig till respektive tillverkare eller Ö.G Dataservice som du har köpt din dator av.

Med vänliga hälsningar

Fredrik Fredlund
VD, Netgiganten in Sweden AB

Permalänk

Tillmötesgående!!

Hörrudu Fredrik, det enda Johan gjorde när jag beskrev problemet var att slingra sig...

Det är inte Er förtjänst att min Dator fungerar nu..

Men om du ska hänvisa mitt problem till Ö.G dataservice så hänvisar du mig till dig själv, och där hade jag ingen tur

För alla som läser detta forum: Netgiganten in Sweden AB är det nya juridiska namnet på personerna bakom Ö.G dataservice. Kan du förneka det Fredrik?

Anledningen till bytet av det juridiska namnet och orgnr var för att försöka friskriva sig från ansvar gentemot gamla kunders reklamationer som började kosta pengar,undrar vad ni juridiskt kommer heta om ett halvår?

Fast gentemot kund har Ni ju alltid hetat Netgiganten!!

Förresten så pratade jag med Konsumentverket och de tyckte att det var ett solklart fall för Allmänna Reklamations nämnden.
Fast det spelar väl Er ingen roll eftersom Ni kör på som lycksökare en kort
tid.

Fast ett Näringsförbud på Er skulle kanske ändå inte skada,
får se hur jag gör med ARN..

Köp inget som helst från Netgiganten käre Sweclockersläsare de är inte seriösa..

P:s Denna konversation mellan mig och Netgiganten fortsätter med privata medelanden och hot om rättsliga åtgärder från deras sida
beroende på hur bra de försvara sig och bemöter min kritik så kommer jag att eventuellt publicera konversationen här i tråden

Men Netgiganten so far is a BIG NONO!
Jag kanske ska skatta mig lycklig som ändå fick en dator och inte en låda tegelstenar

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Sopor

Detta inlägg är ett manifest över Netgigantens ovilja och lagvidriga beteende.

Netgiganten, det finns en plats för er i soptunnan. http://www.soptunnan.nu/ den enda rätta platsen för företag av er sort. Avslutningsvis vill jag säga er följande:
- Klättra ner i en soptunna era skithögar.

/Sopgubben

Permalänk
Medlem

Net****** tydligen är alla butiker med Net först i namnet usla butiker
Finns det måhända något samband mellan usel fantasi och dessa butiker tro?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

nånting att ta upp med plus kanske?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Net****** tydligen är alla butiker med Net först i namnet usla butiker
Finns det måhända något samband mellan usel fantasi och dessa butiker tro?

Aldrig haft problem från NetonNet o:

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Net****** tydligen är alla butiker med Net först i namnet usla butiker
Finns det måhända något samband mellan usel fantasi och dessa butiker tro?

Inte NetOnNet väl?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NetGiganten.se
Hej pierretox

Vi har försökt vara tillmötesgående och gett dig ett nytt moderkort trots att Netgiganten in Sweden AB inte har något med ditt garantiärende att göra.

Jag hänvisar dig till respektive tillverkare eller Ö.G Dataservice som du har köpt din dator av.

Med vänliga hälsningar

Fredrik Fredlund
VD, Netgiganten in Sweden AB

Det låter udda.

Jag måste prova köpa ett moderkort hos komplett och sedan böna och be dustinhome att skicka mig ett nytt!

Kanske dustinhome är lika mycket tillmötesgående som er och ger mig ett moderkort fastän de inte har något med garantiärendet att göra?

Ingen privatperson eller företag skulle skicka en vara eller pengar till en person som man inte har något att göra med? Det var det löjligaste jag någonsin har hört.

Ni kanske bara skickade ett nytt moderkort till personen för att ni tyckte synd om honom, även fast ni inte hade något att göra med honom?

(namnen komplett och dustinhome har ingenting med saken att göra och är endast använda som kända exempel)

Permalänk

Vilka skojare...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Allexz om det är samma personer som bara byter organsationsnummer av oklara skäl så får dom väl åtminstone fixa till det dom ställt till med.Tänk om alla firmor bytte org.nummer jämt och ständigt då behöver vi inte ha någon garanti längre från affärerna.Bara hänvisa att det är en ny firma.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Netgiganten verkar vara riktiga skojare, de har förbrukat allt förtroendekapital och att handla från dem verkar direkt dåligt. Varning för oseriösa Netgiganten. Hoppas de aldrig mer får möjlighet att lura någon. Deras sätt att behandla Pierretox skapar en känsla av att det är helt fel att befatta sig med dem för all framtid. Man bör vara uppmärksam på att de kan komma att byta företagsnamn för att kunna fortsätta lura andra intets ont anande kunder.

Mitt råd är enkelt:
Handla aldrig av Netgiganten, välj ett seriöst företag istället.

/Sopgubben

Permalänk

Haha, vilken slump att jag fick syn på den här tråden, håller nämligen på att leta efter en dator åt min mor och har netgiganten uppe som ett alternativ. Nu stängde jag ner den tabben i FF och väljer något av de seriösa företagen istället. Netgigantens hemsida är ju för övrigt inget som inger förtroende precis, den ser väldigt amatörmässig ut...

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Nej efter att ha läst det här kommer jag aldrig handla något från netgiganten.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Tack till trådskaparen för varningen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Glömde också att tacka för varningen och där ska jag aldrig mer sätta min fot!

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk

Jag går inte in och berättar enskilda ärenden men vi hade våra skäl att bidra med ett nytt moderkort trots att datorn inte var köpt av oss. Sen är det inte så konstigt att det har skett ett ägarbyte i domänen, när ett företag hamnar på obestånd säljer man av allt av värde och då finns det andra företag som köper. Det sorgliga är att vissa tycks tro att vi automatiskt blir skyldiga att ta över alla garantiärenden från Ö.G Dataservice som fortfarande är ett aktivt företag och sen sprider falska rykten om att vi är samma ägare.

Ni läsare här på SweClockers får givetvis tro vad ni vill men om jag var ute efter att lura och bedra folk så skulle inte jag ha lagt någon energi på att skriva här eller ens leverera moderna datorer med hög kvallite som vi gör. Att smutskasta mitt företag och mina medarbetare som trådskaparen har gjort är mycket fult gjort, ta reda på fakta innan.

Med vänliga hälsningar

Fredrik Fredlund
VD, Netgiganten in Sweden AB

Permalänk
Medlem

Ibland kan en bild säga mer än 1000 ord...

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om dig.

Men kunde du inte typ provat att installera XP eller ta en titt inne i lådan? Vet inte hur datorkunnande du är men kanske du skulle frågat nån kunnande kompis om hjälp?

Typ plocka ur och köra på ett minne? Prova med andra delar, t.ex annan hårdisk, annat grafikkort osv?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Vad är er förklaring till ovanstående länkbild?

Permalänk

Den kommer här:

Här foljer en privat konversation som skedde mellan mig (trådskaparen) och Netgiganten:

pierretox
Medlem

Registrerad: okt 2008

Re: allvarliga anklagelser
Hej Fredrik menar du den här bluffsidan
http://www.ogdataservice.se
Som förutom har text på latin dessutom hävdar att Netgiganten är deras butik??

Nilsson, Nils Johan Harald är väl bara någon stackars målvakt som blev kvar under det gamla orgnummret..

Du är väl den enda NYA aktören i Netgiganten staff
och allt du bringa var lite cash och ett nytt orgnr..How convenient

Du får nog allt försvara dig bättre än så..

Vi kan ta det här rättsligt om du vill och under tiden så får Netgiganten som jag köpte min dator finna sig i att få skit, det förtjänar dom...

Ok, Sluta försvara Netgiganten med ditt eget namn så lämnar jag det utanför denna diskussion men du kanske ska fundera på hur du vill driva företag gentemot kund i framtiden...

Rent mjöl i påsen, göra rätt för sig verkar inte direkt vara dina honörsord Fredrik och sånt straffar sig ALLTID för eller senare...

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
NetGiganten.se skrev Idag 22:43:
Hej igen

Du borde ta reda på fakta (se respektive länk nedan) innan du anklagar mig och mitt bolag som du har gjort. Att jag nu driver domänen netgiganten beror på att Ö.G Dataservice hamnade i obestånd och behövde snabba pengar. Dock var det inte sagt att jag skulle ta över alla deras garantiärende. Kan förstå att du är förbannad men varför går du inte på ägaren bakom Ö.G Dataservice som fortfarande bedriver sin verksamhet och som du köpte din dator av?

http://www.allabolag.se/770821KJPG

http://www.allabolag.se/5567531388

Fredrik Fredlund
VD, Netgiganten in Sweden AB

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
pierretox skrev Idag 21:25:
Du kanske kan tala om vika som sitter i Netgiganten styrelse det är ju inte så att Ni är någon stor firma liknande komplett precis..
Och Ni har samma adress som Ö.G dataservice då hade när jag köpte datorn

Sen kanske du kan tala om varför Ni marknadsför Er som Netgiganten med samma hemsida och allting ifall Ni inte har något med Ö.G dataservice att göra som också marknadsförde sig som Netgiganten med samma hemsida
Jag tror du snackar strunt här Fredrik

Men du får gärna upplysa mig om hur det ligger till

Du måste ju förstå att jag är fly förbannad på Netgiganten, det är ett JÄVLA SÄTT att behandla en kund på och om Ni tror att man kan komma undan bara genom att byta orgnr, så har Ni fel enligt konsumentverket iaf.

Så Fredrik vidta du dina rättsliga åtgärder om du vill
Vi kan börja med att ses hos ARN och går vidare sen..

Hade Ni inte legat i Malmö så hade jag redan kommit förbi och utryckt mitt missnöje

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
NetGiganten.se skrev Idag 20:44:

Hej Pierre

Det är allvarliga anklagelser du kommer med, ingen i vår styrelse har något med Ö.G Dataservice att göra så var snäll och lämna mig utanför detta annars kommer rättsliga åtgärder att vidtas.

Med vänliga hälsningar

Fredrik Fredlund
VD, Netgiganten in Sweden AB

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Hahahah.... vidta ni era rättsliga åtgärder om ni tror att det gör saken bättre. Er verksamhet kommer få så grym PR om ni gör det... hihihihi.

Permalänk

Finns bara ett ord, pajas! Dags att sprida varningar för detta skojarföretag.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1