Permalänk

Vilken CPU i dagsläget?

Har varit ifrån ett tag och inte direkt intresserat mig för det senaste, så min fråga är enkel, vad ska man skaffa om man vill ha det bästa i dagsläget i CPU-väg? Jag överklockar gärna

Det ska klå en e8400 som numera körs i 4.1GHz för att det ska kännas värt att krångla med en uppgradering! Då menar jag inte att det ska klå cpu'n om programet/spelet mot ganska stor förmodan råkar ha stöd för Quad cores så den är mycket snabbare pg.a det.

Framförallt så är det CPU krävande spel (lite äldre spel dessutom, lär inte ha stöd för quad) som jag behöver den till, samt till bild och ljudhantering (Photoshop CS4 och ett numera uråldrigt Cubase SX3 med en uppsjö av diverse mer eller mindre krävande plugins).

Tack!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ptja, skulle jag själv välja så skulle jag gå på ett S1366 system.

Med andra ord en i7 920 processor.
Det har varit en hel del snack om att det är mer prisvärt med en i5 processor men moderkorten till den socketen har bara en PCI-E 16x port, så ska du i framtiden köra crossfire/sli så kommer du inte få lika hög prestanda. Sedan är det inte lika bra minnesbandbredd med den socketen heller (S1156).

Sedan clockar även i7 920 processorn som en gud, 4Ghz bör inte vara några problem alls förutsatt att du har minnen som klarar åtminstone 1333Mhz.

Men vill du komma undan så billigt som möjligt så är det ett i5 system som gäller, men jag skulle personligen lägga de få extra slantar det kostar på ett S1366 system istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Då får väl jag slå ett slag för en i7 860 då

Skillnaden i minnesbandbredden mellan 1156/1366 spelar ingen roll i 99.9% av applikationer. Vad gäller PCIe skillnaden mellan de två så utgör det i dagsläget ett par fps om man kör SLI/XFire med x2 kort men det är inget som tyder på att detta kommer bli värre om man kör SLI/XFire med Radeon 5000 / GTX 300 x2 kort.

En 1156 i7 klockar också lika bra som en 1366, dvs. runt 4GHz.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk

Jag kollade förut på en prestandatest mellan en E8400 och en i7 920.. e8400 var ju snabbare vad gäller sånt som bara använder 1 core. Visst, var ju inte mycket skillnad, men ändå. Kommer jag i slutändan få ut ungefär samma prestanda med äldre spel/applikationer så struntar jag nog i det. Vet inte till mig att något av de nyare spelen jag kör är begränsade av cpu'n direkt, möjligen något program som jag kör..

Blir minne/diskprestanda mycket bättre med en uppgradering måntro. Jag FÖRSÖKER verkligen att rättfärdiga en uppgradering haha men som sagt, jag vill inte uppgradera om jag i slutändan tycker det gör plus minus noll för just det jag använder datorn till..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Också i singlethreaded spel/program kommer du märka en skillnad (om du är begränsad av CPU'n i dagsläget vill säga).

Om du vet att CPUn inte begränsar [mycket] så kan en SSD vara en mycket bättre uppgradering då det skiljer natt och dag mellan diskåtkomst.

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk

varför visar tester att det inte är så då? just det testet skulle enligt artikelförfattaren vara troget hur det beter sig i verkligheten (vissa testprogram är ju värdelösa för att dom inte visar _verklig_ prestanda).

jag kör 3 x SSD i raid0 redan om du kollar min signatur.

Visa signatur

Permalänk

De testerna skulle jag vilja se

Alla tester jag sett (alltså real-world tester, inte syntetiska benchmark program) så är det stor skillnad mellan 755 och 1156/1366 platformarna, även med singlethreaded programvara. Faktiskt är detta ett ett test där 1156 platformen verkligen skiner pga TurboBoost funktionen som klockar upp automatiskt om du använder mindre än 4/8 cores.

Jag kör, vad jag vet, inga enkeltrådade program själv (och spelar gör jag på konsoller) men vid mitt dagliga användande fick jag en rejäl boost när jag uppgraderade från en E8400 till en i7 860. Då kör jag mest utvecklingsverktyg ala Visual Studio, SQL BIDS/SMS, Photoshop etc och lite webbrowsing/spotify i bakgrunden.

Du kanske tittade på tester mellan E8400 och i7 920? Isåfall kommer du märka en mindre skillnad pga den mycket 'förbättrade' TB hos 1156 (dock spelar detta mindre roll om du överklockar ändå).

Haha, se där ja.. Borde lära mig att läsa signaturer
Som jag ser det är det enda som kan flaska på ditt system processorn (och evt. minnet om du redigerar stora bilder/ljudsamples).

Eftersom du redan kör din E8400 @ 4.2GHz, är ju frågan hur mycket skillnad du kommer uppleva. i7 (båda platformerna) är snabbare än C2D även clock for clock, men det rör sig givetvis om mindre skillnader än vid stock hastigheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppgraderat nyligen från E8400@3.8ghz till ett i7 920 system. Jag kör min i7 920 i 3.8Ghz (1.24V vCore) och har TB enablat så vid belastning så tickar den upp i 3.99Ghz. Jag upplever den nya maskinen som kvickare och att det är bättre respons på alla sätt. Så jag tycker att uppgraderingen var bra.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk

Tack, kul med input från er som bytt från liknande system.

emigrating12: det VAR visserligen ett syntetiskt benchmark, men det skulle bete sig som verkligheten enligt dom som skrev artikeln.. sen hur det ligger till med det..

Jag ska fundera på detta!

Visa signatur