Hjälp med pyramid/trappa/annat i Maya

Permalänk

Hjälp med pyramid/trappa/annat i Maya

God afton.
Tänkte försöka komma igång lite med maya igen och började modellera på en pyramid som ska vara baserad på denna aztekiska skapelse:

Har i nuläget bara tagit fram grundformen för själva pyramiden + "påbyggnaden" längst upp:

Tänkte påbörja pyramidens 4 stora trappor nu. Det jag undrar är väl egentligen 2 saker i nuläget.

1. Tips på hur jag enklast/snabbast gör en trappa som håller samma vinkel som pyramidens sidor? (Är väl egentligen 365 trappsteg, tycker det är en kul detalj. Men hur ordnar man det på snabbaste sätt?). Har totalt hjärnsläpp.

2. När jag placerar ut trapporna. Bör jag bara sätta dem "över" pyramiden (Alltså så att trappobjekten ligger "i" en del av pyramiden)? Eller bör jag skapa ett "fack" för trapporna att placeras i så det blir fina skarvar och annat mys? I så fall, hur gör jag lättast detta för att undvika massa krångel? (Försöker hålla mig till quadras och senare i värsta fall kanske nån triangel).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För att göra trapporna så hade jag nog bara tagit en box och skalat den till rätt mått och sedan bara skjutit in den i pyramiden. Om du inte ska rendera jätte nära så tror jag det räcker. Sedan för själva trappstegen så hade jag klonat en box som instanser eller gjort en discplacement map. Allt beroende på hur detaljerat det ska vara. Men det kan ju vara ett bra sätt att börja up i alla fall.

Permalänk
Skrivet av laht:

För att göra trapporna så hade jag nog bara tagit en box och skalat den till rätt mått och sedan bara skjutit in den i pyramiden. Om du inte ska rendera jätte nära så tror jag det räcker. Sedan för själva trappstegen så hade jag klonat en box som instanser eller gjort en discplacement map. Allt beroende på hur detaljerat det ska vara. Men det kan ju vara ett bra sätt att börja up i alla fall.

Tack för svaret. Satte mig dock igår kväll och körde på lite. Är basicly klar nu tror jag.Skapelsen ligger på 9000 quadras just nu. Men då har jag modellerat de rektangulera "utbuktningarna" i pyramidens sidor etc. Det enda som egentligen fattas är nån form av avrundning på kanterna så de inte blir helt skarpa. Dock lite osäker på hur man smartast bör göra detta. Bevel fungerar ju alltid, men då blir det så sjukt mycket extra polygoner. Lite mjukare kanter på normalerna eller nåt kanske också kan se ok ut?
Utöver avrundning / nötade kanter tror jag resterande detaljer bäst sköts med textur och normalmap eller nåt. Om man lyckas få till det

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

Tack för svaret. Satte mig dock igår kväll och körde på lite. Är basicly klar nu tror jag.Skapelsen ligger på 9000 quadras just nu. Men då har jag modellerat de rektangulera "utbuktningarna" i pyramidens sidor etc. Det enda som egentligen fattas är nån form av avrundning på kanterna så de inte blir helt skarpa. Dock lite osäker på hur man smartast bör göra detta. Bevel fungerar ju alltid, men då blir det så sjukt mycket extra polygoner. Lite mjukare kanter på normalerna eller nåt kanske också kan se ok ut?
Utöver avrundning / nötade kanter tror jag resterande detaljer bäst sköts med textur och normalmap eller nåt. Om man lyckas få till det

Vet inte hur Maya funkar. Men i 3D Studio Max och mental ray så går det att välja "round corners" på några mental ray material.

Permalänk
Skrivet av Sandking305:

Vet inte hur Maya funkar. Men i 3D Studio Max och mental ray så går det att välja "round corners" på några mental ray material.

http://cgtut.virtualer.info/images/chamfills/mr_round_corners...

Ber om ursäkt för det sena svaret. Var en hel del i skolan i veckan så glömde helt bort denna tråd.
Tackar för svaret. Möjligt att det finns något liknande i Maya. Pratade dock lite med en kompis och han tyckte jag skulle bevla de 4 största hörnen och sedan bara normal-mapa resten. Tror det blir nåt sånt. Men först måste jag UV-mappa skiten och har aldrig gjort det med en byggnad förut. Ska se om man orkar försöka lära sig det i helgen :).