Hiper Media Center HMC-1S53A

Permalänk
Medlem

Hiper Media Center HMC-1S53A

Hej, jag sitter och letar lite vad för nått ja ska ha i en ny HTPC och chassit jag har funderat över är då

Hiper Media Center HMC-1S53A
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=75323

men man kan inte hitta så jätte mycket info om det.
Själva chassit är ju snyggt.
men vad ja ha kunnat hittat så är de inte den bästa PSU i den, då den verkar vara inlindad i nå form av plast eller nått och att den möjligtvis inte är den bästa i kylning och ljudnivå.
Är det är nån som vet vad för typ av PSU det är i och om de finns att köpa en sån PSU löst men en lite bättre?

sakerna ja tänkt stoppa i är då
MB: Asus E35M1-I Deluxe
och en ssd HHD samt minnen till kortet, och möjligtvis en sata slimdvd
är då inte riktigt säker på om de blir det kortet i , kommer nog vänta och se om de kommer stöd för linux o.s.v
om det är nån som vet nått om detta chassi kanske ni kan berätta om det , speciellt om PSU

Visa signatur

Moderkort: ASUS P5KC
Processor: Intel Quad Core Q6600
Grafikkort: ASUS Radeon6970 CUII
Minnen: 4GB

Permalänk
Medlem

ingen som ha nå svar på detta om det går att köpa en bättre PSU i detta chassi löst ?, och isåfall, vad för typ av PSU ?

Visa signatur

Moderkort: ASUS P5KC
Processor: Intel Quad Core Q6600
Grafikkort: ASUS Radeon6970 CUII
Minnen: 4GB

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag skruvade med dessa Hiper-chassin, men jag vill minnas att det är FlexATX nätagg utan plåthölje eller något snarlikt. Som skydd runt dem är det tjock plastfilm. Hiper konkade för flera år sedan, och alla chassin är således producerade för flera år sedan. Nätaggen var inte ens medelmåttiga med dåtidens standard. Med så låg belastning som fusion ger hamnar de nog under 60% effektivitet. Jag skulle inte köra på det inbyggda nätagget. Riv ut det och kör på PicoPSU istället. Räcker med god marginal.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

tackar för svaret , vart skulle man hitta ett nätagg som passar då , skulle då helst vilja ha ett nätagg på 160-200 watt som minimum för att vara på säkra sidan. och helst ett som är då 80 gold certifiering eller va de heter, alltså ett energi/miljö vänlig lr va de nu är :),
har nämligen inte hållt så bra koll på senare år, på vad som finns och vart de finns och allt sånt där , ha bara nyligen börjat läsa ikapp mej själv igen och så
tackar iaf för den infon ska gensta börja googla

Visa signatur

Moderkort: ASUS P5KC
Processor: Intel Quad Core Q6600
Grafikkort: ASUS Radeon6970 CUII
Minnen: 4GB

Permalänk
Avstängd

jag har en sån burk och det är helt ok anser jag dock så flyger nätagget då blir det dyrt. och det rymms bara en 3,5 och en 2,5tums hårdisk eller 3,5 tums disk och slim läsare
i övrigt så är det perfekt , jag har testat med både itx och matx.

jag har en låda som inte har nån nätdel har funderat i framtiden att bygga en htpc som har moderkort med inbygd power suply

edit: Nätagget vist är det ok men som jag skrev så skulle nätagget rasa efter 1 år så blir det dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleKemi:

tackar för svaret , vart skulle man hitta ett nätagg som passar då , skulle då helst vilja ha ett nätagg på 160-200 watt som minimum för att vara på säkra sidan. och helst ett som är då 80 gold certifiering eller va de heter, alltså ett energi/miljö vänlig lr va de nu är :),
har nämligen inte hållt så bra koll på senare år, på vad som finns och vart de finns och allt sånt där , ha bara nyligen börjat läsa ikapp mej själv igen och så
tackar iaf för den infon ska gensta börja googla

Fusion, SSD och slim DVD förbrukar inte mer än ca 45 W, att välja nätagg på 160W+ för att ha marginal är onödigt.
PicoPSU är lämpligt, tex http://mini-itx.se/picopsu8080watt-p-577.html?cPath=76_148 och den har upp till 96% verkningsgrad enligt databladet.
80W PicoPSU saknar ATX12V-kabel så den måste köpas separat. 90W-modellen har redan denna kabel. Sedan behövs en 12V adpater med lämplig effekt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

ok picoPSU verkar vara väldigt intressant när man vill ha en tyst och liten media-data/HTPC till tv
men då jag inte vet de minsta lilla om dom så undrar ja också vilken adapter skulle passa om jag tar t.e.x denna:
http://mini-itx.se/picopsu9090watt-p-403.html?cPath=76_148

antar att de är en AC-DC adapter som man ska ha till det:
http://mini-itx.se/natdelaracdcadapter-c-76_146.html
vikken av dom skulle passa till den ovan nämnda ?

också en sak ja fundera på den 90watt ja länkade till är att de bara fanns en sata kontakt i den, men ja hade tänkt ha en 2,5 SSD hårddisk i den plus en slimdvd spelare, går de att på nått sätt att sätta mer sata kontakter då eller?

ja är inte den skarpaste när de kommer till nätagg och picoPSU har jag aldrig ens provat mej på.
tack för hjälpen med detta

Visa signatur

Moderkort: ASUS P5KC
Processor: Intel Quad Core Q6600
Grafikkort: ASUS Radeon6970 CUII
Minnen: 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OlleKemi:

ok picoPSU verkar vara väldigt intressant när man vill ha en tyst och liten media-data/HTPC till tv
men då jag inte vet de minsta lilla om dom så undrar ja också vilken adapter skulle passa om jag tar t.e.x denna:
http://mini-itx.se/picopsu9090watt-p-403.html?cPath=76_148

antar att de är en AC-DC adapter som man ska ha till det:
http://mini-itx.se/natdelaracdcadapter-c-76_146.html
vikken av dom skulle passa till den ovan nämnda ?

också en sak ja fundera på den 90watt ja länkade till är att de bara fanns en sata kontakt i den, men ja hade tänkt ha en 2,5 SSD hårddisk i den plus en slimdvd spelare, går de att på nått sätt att sätta mer sata kontakter då eller?

ja är inte den skarpaste när de kommer till nätagg och picoPSU har jag aldrig ens provat mej på.
tack för hjälpen med detta

så länge den har en molex så finns det altid konverters

Permalänk
Medlem

60W AC-DC adapter räcker till.
För extra sataström finns det lite olika att välja på.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara