Vad är det som tar plats på min systemdisk?

Permalänk
Medlem

Vad är det som tar plats på min systemdisk?

Tjena!

Såg nyss på min dator att jag börjar få lite ont om utrymme på min systemdisk. Det står att jag har 7,5 GB kvar (av 55 GB), men högerklickar man på egenskaper så står det att endast 25 GB är upptaget. Så vart är mina cirka 30 resterande GB?

http://oi56.tinypic.com/j0aan7.jpg

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

växlingfil, hibernatefil, skyddade systemfiler och återställningspunkter, + lite till
gör en diskrensning så får du tillbaka det mesta spar sista återställningspunken, sedan kan du kanske slå av hibernate + minska ner hur många GB ska användas till systemåterställningspunkter, samt om du har rejält med minne kan du minska på växlingsfilen, men ta inte bort den.

Vidare kan man flytta på "mina dokument", och även skrivbordet om det kniper till annan disk.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09tomlin:

Tjena!

Såg nyss på min dator att jag börjar få lite ont om utrymme på min systemdisk. Det står att jag har 7,5 GB kvar (av 55 GB), men högerklickar man på egenskaper så står det att endast 25 GB är upptaget. Så vart är mina cirka 30 resterande GB?

http://oi56.tinypic.com/j0aan7.jpg

Förmodligen är det SWAPfilen och Hibernate filen som sitter och drar utrymme. Hur mycket RAM har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

växlingfil, hibernatefil, skyddade systemfiler och återställningspunkter, + lite till
gör en diskrensning så får du tillbaka det mesta spar sista återställningspunken, sedan kan du kanske slå av hibernate + minska ner hur många GB ska användas till systemåterställningspunkter, samt om du har rejält med minne kan du minska på växlingsfilen, men ta inte bort den.

Vidare kan man flytta på "mina dokument", och även skrivbordet om det kniper till annan disk.

Diskrensning tog bort typ 5 MB. Hur ändrar man växlingsfilen? Jag har valt att visa dolda filer men ändå visar "egenskaper" att endast 25GB är upptaget.

Skrivet av eXale:

Förmodligen är det SWAPfilen och Hibernate filen som sitter och drar utrymme. Hur mycket RAM har du?

Jag har 16GB, vilket borde vara tillräckligt för det mesta

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det var växlingsfilen som tog upp cirka 16 GB ledigt utrymme

Behöver man en växlingsfil egentligen? den fungerar väl så att den använder minne från hårddisken om RAM-minnet tar slut? Men jag har 16 GB RAM-minne och det är ingen risk att jag gör av med allt det. Kan man ta bort växlingsfilen helt då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Entusiast

En del program dumpar massa skit på hårddisken också. Spotify kan ta massa plats om man inte begränsar det. Adobes program tycker också om att dumpa filer. Jag har 10 GB chachade filer från Adobe till exempel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09tomlin:

Jag har 16GB, vilket borde vara tillräckligt för det mesta

Där har du problemet.

Hibernate filen tar då up 16GB - och swapfilen brukar adaptera för att ta upp likande mängder ochså.

Mata in följande i en kommando prompt för att stänga av hibernate filen:
powercfg.exe /hibernate off

Observera att omstart kan behövas för att filen ska tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09tomlin:

Det var växlingsfilen som tog upp cirka 16 GB ledigt utrymme

Behöver man en växlingsfil egentligen? den fungerar väl så att den använder minne från hårddisken om RAM-minnet tar slut? Men jag har 16 GB RAM-minne och det är ingen risk att jag gör av med allt det. Kan man ta bort växlingsfilen helt då?

Nej man kan inte ta bort den, eller jo man kan, men en del program kräver att en sådan finns
Du kan minska den däremot, till kanske 1-4Gb

Om diskrensning bara tog bort 5Mb så kan du inte valt systemåterställningspunkter också.

klicka diskrensning, bocka i vilka typer av filer som ska tas bort, klicka rensa systemfiler, du får upp samma fönster igen, men nu med ytterligare en flik "fler alternativ" välj den och sedan rensa under systemåterställning och skuggkopior.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej man kan inte ta bort den, eller jo man kan, men en del program kräver att en sådan finns
Du kan minska den däremot, till kanske 1-4Gb

Om diskrensning bara tog bort 5Mb så kan du inte valt systemåterställningspunkter också.

klicka diskrensning, bocka i vilka typer av filer som ska tas bort, klicka rensa systemfiler, du får upp samma fönster igen, men nu med ytterligare en flik "fler alternativ" välj den och sedan rensa under systemåterställning och skuggkopior.

Kan jag flytta den till en annan hårddisk då? Jag testade att göra en diskrensning igen och jag antar att jag fick bort lite mer saker: http://oi52.tinypic.com/erbbk8.jpg

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09tomlin:

Kan jag flytta den till en annan hårddisk då? Jag testade att göra en diskrensning igen och jag antar att jag fick bort lite mer saker: http://oi52.tinypic.com/erbbk8.jpg

Jo växlingsfilen (pagefile) kan du också välja att ha på annan hårddisk. Du måste dock starta om efter att du ställt in det för att det ska aktiveras.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Pagefilen kan spridas ut på flera diskar/partitioner. Sätt den till fix storlek 512MB på systempartitionen. Sätt sedan en till på en annan disk 1024-8192, räcker i evighet.

Permalänk
Medlem

Bra tråd, bra tipps som många inte tänker på

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz