[Guide] Hur man rootar en Android telefon

Permalänk
Medlem

[Guide] Hur man rootar en Android telefon

Guiden skrevs om 2012-04-07.

Denna guide är en mer nogrann beskrivning av den engelska guiden av Xda-Developers medlemmen: CLShortFuse som utvecklade SoC (Super One Click), tack så mycket.
Officiell tråd: här.
Officiell hemsida här. Sedan denna guiden skrev om har en kernel modd även skrivits för att
modda din androida enhet för att få root via Odin flash. Hoppas den kommer till användning

Denna guide är skriven och testad av mig men kan inte garantera att den fungerar till 100%
Detta programmet är till för Windows användare som vill roota sina androida enheter.
Programmet erbjuder alternativen: Unroot (tar bort din root) samt Root (lägger till root), men även fler som vi inte behöver lägga oss i för tillfället.
Jag tar inget ansvar för något misstag som kan ske vid användning av dessa metoder.

Innehållsförteckning:

  1. Kompatibla modeller

  2. Lösning A) SuperOneClick B) Odin Flash

  3. Externa länkar

  4. Avslutning

--- Kompatibla modeller ---

I princip kan alla enheter rootas i dagsläge, vissa lättare än annat, Froyo upplevs lättare att roota med SoC än Gingerbread eller Honeycomb. Så jag rekommenderar att inte uppgradera din enhet till dessa om du tänkt använda SoC och inte CWM.

Inkompatibla:

Sprint EVO 4G (HTC Supersonic)
Droid Incredible (HTC Incredible)
HTC Desire GSM
HTC Desire CDMA (HTC BravoC)
HTC Aria
Droid Eris (HTC DesireC)
HTC Wildfire (HTC Buzz)

Dold text

Om din enhet är inkompatibel och inte finns med så kanske detta inte kommer funka för din enhet. Om din enhet
finns med men ändå inte funkar, pröva Odin flash.

Dold text

--- Lösning ---

A) SuperOneClick metoden

Krav:

  1. Du har usb drivrutiner för din modell

  2. Din enhet är inställd för USB felsökning

  3. Du har
    - enheten ansluten till din PC
    - laddat ner Odin alt. SuperOneClick

Dold text

Följ samtliga steg i deras respektive ordning för att utföra root'ningen:

  1. Starta SuperOneClick

  2. Klicka på Root.
    Den metoden som funkat bäst för mig
    (exploit) har varit ZergRush, du bör
    dock köra på Auto.

  3. Vänta på att programmet kör klart
    Den är klar när din enhet startar om sig

  4. Om det inte funkar, kör på några gånger
    Om det ännu inte funkar, pröva Odin flash.

Dold text

B) Odin Metoden

För somliga funkar inte ovanstående metod för att roota din Android enhet. Problemet uppstår först och främst för att ni som försöker har en version som är över 2.2.1 (Froyo) och då blir det mer komplicerat i flesta fallen. Somliga kan, somliga inte. Därför lägger jag nu till en extra del till guiden för hur man rootar en 2.3.6 enhet. För att roota den krävs det att du redan har Odin, en GT-i9000 och en CL104 kernel som är moddad av $omator & Grooby via Xda-developers. De har moddat en kernel som ger root access till din android enhet genom att flasha in det genom Odin. SoC ska fungera genom adb shell kommandon men funkar inte på alla enheter för olika anledningar (mount permissions, uppkoppling, chmod inte funkar, adb server inte startar, etc).

Så börja med att ladda ner deras Kernel, notera att det enbart är för GT-i9000 och därför inte nödvändigtvis kommer funka på andra enheter. Om du har fel kernel kan knappar sluta funka, gps och mer sluta, telefonen fryser och startar om sig, etc.

När du har laddat ner deras kernel så ska du ladda ner Odin. Det kan ni göra via min "vitala filer" samling här. Ni behöver inte använda någon PIT fil för detta, det enda ni ska göra nu är att:

  1. Stäng av telefonen
    Vänta tills vibrationen kommer som bekräftar avstängningen

  2. Sätt telefonen i Download mode (3-button-combo alt. jigg)
    Telefonen måste vara ansluten i DM för att kunna flasha kernel
    Alternativt packar ni om .tar filen till en .zip och flashar via CWMod Recovery

  3. Anslut enheten till din PC
    via usb och var säker på att du inte någonsin under denna processen drar ur sladden eller stänger av enheten!

  4. Kontrollera att en gul ruta med ett ID dyker upp i Odin

  5. Välj att PDA filen ska vara den kernel ni ladda ner

  6. Tryck start

  7. NI ÄR INTE KLAR ÄN
    Du får inte göra något nu förrän enheten själv startar om och visar logotypen.

  8. Vänta på att enheten laddat ner och installerat den nya Kernel innan du gör något!
    Det är viktigt att du inte rör telefonen överhuvudtaget!

  9. Om den är klar, stäng av den igen (slit ut batteriet)

  10. Starta i recovery på enheten (3-button-combo)
    Telefonen har fortfarande cache från förra användningen som måste rensas

  11. Välj att rensa cache
    Du kanske måste välja att göra detta i CWMod så du kan verkligen tömma allt

  12. Starta nu om telefonen

  13. Vänta tills den är klar (kan ta lång tid)
    Det kan ta väldigt lång tid första gången (5-15 min)
    Efter är det klart. Du bör inte ha förlorat några filer, appar eller kontakter.

Denna metoden är enbart testad på 2.3.6 Gingerbread för XXJW4.
Den Kernel ni får är 100 % originalet av Samsungs stock kernel med skillnaden att ni får root samt
clockwork mod recovery istället för stock recovery.

Dold text

--- Externa länkar ---

Super One Click 2.2: här.
för tidigare version, klicka här.

Mina samling (Odin + PIT): länk
Kernel: CL104 (2.3.6)

Dold text

--- Avslutning ---

Efter att själv testat detta så kan jag säga att det funkar och resultatet är som förväntat.
Anledningen till varför jag inte skrivit en Odin flash guide för lägre än 2.3.6 är för att de i flesta fall funkar med Gingerbreak eller ZergRush. Ni med äldre android version kör psneuter.

Dold text

Om du uppskattade denna guide, överväg att göra en liten donation till
F-Hoffmann@hotmail.se. Oavsett summa är doneringen högst uppskattad.
Doneringar utförs via PayPal.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Hjälper säkert många med en guide.
Du kan lägga till LG Optimus 2x till listan på telefoner det funkar på
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=953182

Visa signatur
Permalänk

En fråga till OP bara. Jag har en xperia x8, men inte i51 som finns med i din kompabilitetslista utan i15, kan det vara så att du skrivit fel eller är det någon skillnad på dem?

Permalänk
Medlem

Listan är tagen ifrån utvecklaren själv och är därför inte 100 % säker.

Uppdaterad efter 2012-05-10
- Odin flash root tillagt
- Ny layout i guidetråden
- Kontrollerat länkar
- Skrivit om lite

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Ett par frågor:
1. Är det olagligt att roota?
2. Jag förstod inte det där med SoC versionen. Funkar det bara för 2.2.1 och uppåt eller 2.2.1 och nedåt?
3. Ungefär hur stor chans är det att man misslyckas och möjligtvis förstör sin telefon? Och om man gör fel, går det att återgälda kostnads-fritt?

=========================
Mina små specs:
Modellnummer: GT-S5570I (Samsung)
Android-version: 2.3.6
=========================
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte olagligt att roota sin telefon. Garantier osv kan påverkas, men annars är det bara att köra. Se till att du väljer ROM till rätt modell av telefon bara.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej det är inte olagligt att roota sin telefon. Garantier osv kan påverkas, men annars är det bara att köra. Se till att du väljer ROM till rätt modell av telefon bara.

Okej alltså kan jag använda SoC...?
Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorker3:

Ett par frågor:
1. Är det olagligt att roota?
2. Jag förstod inte det där med SoC versionen. Funkar det bara för 2.2.1 och uppåt eller 2.2.1 och nedåt?
3. Ungefär hur stor chans är det att man misslyckas och möjligtvis förstör sin telefon? Och om man gör fel, går det att återgälda kostnads-fritt?

=========================
Mina små specs:
Modellnummer: GT-S5570I (Samsung)
Android-version: 2.3.6
=========================
Tacksam för svar!

Nej, det är inte olagligt. SoC funkar för egentligen de flesta förrutom 4.1 tror jag, är absolut inte uppdaterad längre men det funkar för det mesta men rekommenderar att du byter kernel, mycket enklare. Jag har aldrig förstört min telefon när jag rootat den men jag vet vad jag gör, dock kan Kernel-byten av okunniga krascha telefonen. Du kan inte få någon garanti eller dylikt när du väl gjort detta, förrutom om det interna minnet skulle gå sönder så att din telefon går sönder, hände mig en gång.

Skrivet av KingCobra:

Nej det är inte olagligt att roota sin telefon. Garantier osv kan påverkas, men annars är det bara att köra. Se till att du väljer ROM till rätt modell av telefon bara.

XDA-developers har specifika uppdelade trådar på deras forum för telefoner under "Telefonmodell" > "Development". Om det inte följer kernel, hör efter så du får en fungerande till den ROM, numera följer kernel med alla.

Skrivet av sorker3:

Okej alltså kan jag använda SoC...?
Tack för svar

SoC är ostabilt men ja det kan du.
Rekommenderar snarare Heimdall eller Odin för att flasha in en ny kernel på telefonen, tar kanske 2 minuter och sen är man klar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns något program som kör hela proceduren automatiskt? Har haft en del som gjort det på Iphone så borde väl finnas till Android också eller?

Har en Galaxy Note 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna. Var riktigt enkelt att görat.

Men jag ville roota min lur bara för att få bort lite bloatware. Är det jag vet hittills om root som jag tycker är bra.

edit: Inte hunnit kolla så mycket än på nätet, men någon som vet en bra app som tar hand om bloatware? Btw så är jag inte så insatt i Android's utan har kört Apple grejjer sen det släpptes ^^