Sugen på mini-dator men vet inte vad

Permalänk
Medlem

Sugen på mini-dator men vet inte vad

Hej,
jag är så sjukt trött på den datorn jag sitter på just nu (speciellt chassit) så jag är sugen på att bygga en ny. Denna skulle isåfall vara i M-atx storlek delar beroende för om jag lyckas sälja min nuvarande dator.

Har plockat ihop 2 olika beroende på om jag får hela datorn såld eller bara moderkort&prolle

http://www.inet.se/kundvagn/visa/565148/liten-kraftig-sak (om jag bara får mobbo och prolle såld)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/565612/2011-06-26 (om jag får allt sålt) (har ett extra nätagg på 700w modulärt)

Nu till min stora fråga är det värt att vänta på nya amd sockeln eller ska man köra på sandy bridge?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

då undrar man ju, vad tänker du använda datorn till? spel? antagligen, vad har du för tidigare grafikkort? (undrar om det är kraftigare än det som kommer finnas i AMD Llano eller menar du amd bulldozer?) hur tunga spel spelar du då? eller vilka spel och vilka grafikinställningar? för amd Llano förväntas inte prestera så bra att du kan t.ex köra crysis på very high

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joovel:

då undrar man ju, vad tänker du använda datorn till? spel? antagligen, vad har du för tidigare grafikkort? (undrar om det är kraftigare än det som kommer finnas i AMD Llano eller menar du amd bulldozer?) hur tunga spel spelar du då? eller vilka spel och vilka grafikinställningar? för amd Llano förväntas inte prestera så bra att du kan t.ex köra crysis på very high

har tyvärr bara ett 4870, det kommer förmodligen uppgraderas när pengar finns, samt att en ssd kommer inhandlas

Datorn är menad till spel & bildretuschering jag syftar på bulldozer spelen är wow, diablo 3 när det kommer samt lite olika spel som kommer. (kör på 1920x1080 skärm)

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av raffe1995:

Jag har tyvärr bara ett 4870, det kommer förmodligen uppgraderas när pengar finns, samt att en ssd kommer inhandlas

Datorn är menad till spel & bildretuschering jag syftar på bulldozer

okej, amd bulldozer kommer ännu att dröja en tid och sandy bridge förstår ja mig inte riktit på eller den inbyggda gpun känns så onödig eftersom den knappast kommer användas när du har ett hd4870,
sen spel har för mig aldrig lyckats belasta cpun till 100% fast jag har en gammal E6750 men bildredigeringen kanske slukar lite cpu och massor med minne om jag inte har förstått fel?

Där har du lite att fundera över

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joovel:

okej, amd bulldozer kommer ännu att dröja en tid och sandy bridge förstår ja mig inte riktit på eller den inbyggda gpun känns så onödig eftersom den knappast kommer användas när du har ett hd4870,
sen spel har för mig aldrig lyckats belasta cpun till 100% fast jag har en gammal E6750 men bildredigeringen kanske slukar lite cpu och massor med minne om jag inte har förstått fel?

Där har du lite att fundera över

Det är inte den inbyggda gpun jag är ute efter i sandy bridge utan processor kraften, sitter just nu på en q6600 i 3ghz (asus maximus 2 formula moderkort) och det är inga problem att spela det drar max 60-70%
Men om jag köper ett nytt grafikkort vet jag inte om den kommer att flaska... bildredigering suger inte jätte mycke cpu men minne suger det massor av.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av raffe1995:

Det är inte den inbyggda gpun jag är ute efter i sandy bridge utan processor kraften, sitter just nu på en q6600 i 3ghz (asus maximus 2 formula moderkort) och det är inga problem att spela det drar max 60-70%
Men om jag köper ett nytt grafikkort vet jag inte om den kommer att flaska... bildredigering suger inte jätte mycke cpu men minne suger det massor av.

In that case, så blir nog de paket du valt riktigt bra i denna stund, är ju ännu oklart hur bulldozer presterar

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Någon annan som kan svara också?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360