Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Avstängd

Varför detta Apple-hat?

Först av allt, det här är inte en Mac vs PC/iPhone vs Android/... -tråd. Nu ger vi blanka fan i vilket som är bäst utan ska fokusera på något annat, nämnligen Apple-hatet.

Så fort Sweclockers presenterar en nyhet om Apple eller en Apple-tråd poppar upp så finns det ett antal individer som direkt känner ett tvång att klicka sig in i den och spy galla över allt Apple gör. Inlägg i stil med
* "[..]överprisat som allt annat Apple gör[...]"
* "[...]Steve Jobs är djävulen[..]"
* "[...]Mac/iPhone är för folk som är för dumma för att använda PC[..]"
Dessa inlägg finns ju i varenda nyhet om Apple. Varför är det så?

Apple-hatarna har också en förmåga att alltid påpeka att alla Apple-användare är hjärntvättade. Varför ser vi då inte kommentarer om hur dåligt PC/Android är i varenda nyhet som finns om de systemen?

Att debattera om vad som är bäst är jätteintressant och det är vad ett forum är till för. Det här beteendet är dock något helt annat och verkar grunda sig i ett renodlat hat. Man börjar på allvar fundera på om vissa användare blivit slagna med Apple-produkter under hela uppväxten, för hatet är enormt. Varför inte bara låta folk använda det system och de produkter de trivs bäst med? I Mac vs PC-tråden är det såklart bra att argumentera om vilket system som är "bäst", men att i varje nyhet hoppa in och börja pipa om hur hemskt Apple är är inget annat än sjukt.

Återigen så önskar jag inget flame war mellan om Android har 204394 kärnor mer än iPhone, det är totalt orelevant för den här diskussionen. Det jag vill diskutera är varför det finns ett så enormt Apple-hat och vad man kan göra åt det.

Puss och kram!

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det är märkligt, och grymt barnsligt.

Dock kan jag personligen hata apple som företag(älskar produkterna) då dom fan är ett hot mot demokratin på flera plan. Tänker närmast på att de väljer själva vilka tidningar som får publiceras i appstore, senaste gps-skandalen, de vill göra det omöjligt att filma konserter osv. Listan kan göras lång.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Inget konstigt egentligen.
För ett par år sedan var det Microsoft och Gates/Balmer som var hatade. Nu är det mer populärt att hata Apple.

Permalänk
Medlem

Håller med Tumvante om exakt allt han skrev.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

håller helt med dej, tycker sweclockers borde dela ut banns för fanboyism. känns tråkigt att vid varje tråd som handlar om något företag microsoft, apple, nvidia, amd whatever så ska någon komma och säga att konkurenten är bäst och det företaget suger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men hur ofta ser man inte Mac/iPhone ägare skriva "köpen en iPhone, de är bättre".
Jag tror det stora hatet beror på just dessa som ständigt måste säga att de äger en iPhone, att den är bättre och alla borde ha en.

Men Apple har helt klart bra produkter också....
http://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte iOS helt enkelt. Väldigt stelt och trist utformat..

Dessutom är man väldigt instängd i iOS, speciellt om man är van att sitta och mecka med Android. Man göra sin Android personlig (säg till om ni vill ha exempel..) vilket jag inte riktigt tycker man kan med iPhone.

Apple kan verkligen göra bra grejer, men dyra saker är de. Speciellt om man vet vad man får för pengarna. Men värde och pris är två helt skilda saker.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agonotheta:

Men hur ofta ser man inte Mac/iPhone ägare skriva "köpen en iPhone, de är bättre".
Jag tror det stora hatet beror på just dessa som ständigt måste säga att de äger en iPhone, att den är bättre och alla borde ha en.

Men Apple har helt klart bra produkter också....
http://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

Att tycka en Android är bättre än iPhone eller tvärtom är givetvis fritt fram för alla. Det här är ett forum där man ska diskutera den typen av saker, i slutändan är det dock väldigt subjektiva åsikter.

Det jag funderar på är varför du är så hatisk? Hela ditt inlägg är fruktansvärt ilsket och hatiskt, även om jag tycker iPhone är bättre än de Android-mobiler som finns ute idag så sitter jag inte och kallar de för gayPhones, vad som nu är så hemskt med att dom kan upplevas som gay...

Ett tips i all välmening är att köpa det du gillar, diskutera för- och nackdelar med olika produkter och sen vara nöjd. Att gå runt och bära på så mycket hat mot ett företag är bara okonstruktivt och kommer inte skada någon annan än dig själv.

Skrivet av m1ntos:

Jag gillar inte iOS helt enkelt. Väldigt stelt och trist utformat..

Dessutom är man väldigt instängd i iOS, speciellt om man är van att sitta och mecka med Android. Man göra sin Android personlig (säg till om ni vill ha exempel..) vilket jag inte riktigt tycker man kan med iPhone.

Apple kan verkligen göra bra grejer, men dyra saker är de. Speciellt om man vet vad man får för pengarna. Men värde och pris är två helt skilda saker.

Det är ju en åsikt och jag håller helt med dig, iOS ser väldigt simpelt och kanske lite stelt ut. Det är väl därför man inte tröttnar lika fort som om det varit väldigt flashigt. Jag kan också tänka mig att iOS design går hem hos en äldre publik som hellre vill ha ett stiligt och lite renare utseende i sin mobil. Det finns faktiskt dom som inte bryr sig om huruvida man kan ändra utseende eller inte.

Håller helt med dig om skillnaden på värde och pris, folk köper ju uppenbarligen Apples produkter och de gör enorma vinster. Då har de ju rätt pris sett ur ett marknadsekonomiskt perspektiv.

Men som sagt, att tycka iOS ser skitfult ut och är låst är ju inget konstigt. Att däremot sitta och hata Apple och tycka Steve Jobs är djävulen är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem

Ja jag har ett hat, men inte mot Apples produkter direkt utan snarare dess användare.
Att de alltid måste visa sig, "min iPhone, min iMac".
I alla mail står det "skickat från min iPhone". Det räcker nu!
Det är väldigt uttjatat. Hade ni dämpat er hade hatet nog försvunnit.

Permalänk
Medlem

Jag har en TEORI(!)

Förr hade apple ett rätt stor tyngdpunkt på frihet med deras produkter men i.o.m idag så är dom mera fängelse än någonsin
och folk inte alls tycker om det.

"There's a thought for ya"

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Tycker ni Apple-fans att deras priser är bra dårå?

Exampel
iPhone 4 16gb (Biiiligaste återförsäljaren på prisjakt): 5709:-
Samsung Galaxy S (högst rankade icke-iphone): 4779:-

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

1, det är inte så konstigt när dom tar ca 4k för själva OS'et sen skit komponenter i datorerna. Inte så svårt att förstå hatet?

2, sen att dom släpper 1 mobil om året för överpris är också nåt man blir lack på, speciellt då folk TILL OCH MED idag säger att iPhone 4 är den bästa mobilen. Hur F********N kan man inte bli arg? Snälla det är en 1 år och ca 3 månader gammal mobil.

3, varje gång idioterna släpper nya saker datorer/telefoner så säger dom att det är "revolutionary" när det inte ens är det.. Vilket man blir lack på så klart, det värsta som finns är när andra tar åt sig av andras framgångar etc. Dom kunde ju börja med att sänka priset på iPhone och skaffa fler modeller än 1 om året. Det är ju bara pinsamt..

4, en till grej är att alla som använder iPhone/Mac tror att dom har det bästa inom teknologi, vilket också är helt fel då det ofta är crap i deras grejer(I förhållande till priset alltså)

Slutsats; Dom säljer dyra prylar med skit inuti, säger att det är revolutionary, säljer som fan för folk är för dumma för att förstå, dom som köper sakerna skryter med dom när det inte finns nåt att skryta om, dom flesta(Om inte alla, inte så insatt) appsen till iOS kostar pengar.

Hoppas detta var ett tillräckligt svar för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Ja jag har ett hat, men inte mot Apples produkter direkt utan snarare dess användare.
Att de alltid måste visa sig, "min iPhone, min iMac".
I alla mail står det "skickat från min iPhone". Det räcker nu!
Det är väldigt uttjatat. Hade ni dämpat er hade hatet nog försvunnit.

Du kunde inte räkna ut att det sätts dit per automatik? Jag gillar inte att det är där, men hyggligt drygt att sudda ut varenda jävla gånh man skickar ett mail.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del företag som gärna vill kontrollera annat än sina produkter, de vill styra allt hos sina kunder och arbetar snarast politiskt, de värsta på elektroniksidan är sony och apple, de är dessutom stora patenttroll, produkterna är i många fall bra,men deras inställning till kunderna suger, apple vill tex ha kontokortsnummer lagrat och itunes, sony har installerat virus från musikcdskivor de bromsar även den tekniska utvecklingsfarten idag genom sina patent o licensfjanterier, google o facebook är också företag man ska se upp med , google har alldeles för mycket data för att vara pålitliga,de skulle kunna missbruka sin information väldigt, tex om de ville ,eller den kommer i händerna på nån religiös eller politisk organisation, stasi hade älskat googles info, eller tänk bara nazityskland, vad hade inte de kunnat göra med den samlade infon?
Apple är ju ett sektliknande företag, det är ganska likt en del religiösa företag, såna som vill lura av sina anhängare pengar, apple säljer dyra överprisade prylar i stället för dyra religiösa böcker, men företaget är uppbyggt på liknande sätt.
Microsoft är inte alls lika otrevliga i sättet, de får ju mest skit för prestanda på produkter, då gör de om produkten och fortsätter inte med att försöka påverka sina kunder att tänka om eller acceptera deras lösning som den enda vägen, som tex itunes, ett program som fått mig att hata apple ilag med det att jag ska ange mitt kontokortsnummer för att komma igång , det är en vidrig inställning till sina användare, därför köper jag inte apple, när de respekterar sin kunder så kan de komma i fråga igen, dessutom har de en väldigt girig affärsmodell med appstore, den är också ett hatobjekt, alla pengar till apple........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JHL1994:

1, det är inte så konstigt när dom tar ca 4k för själva OS'et sen skit komponenter i datorerna. Inte så svårt att förstå hatet?

2, sen att dom släpper 1 mobil om året för överpris är också nåt man blir lack på, speciellt då folk TILL OCH MED idag säger att iPhone 4 är den bästa mobilen. Hur F********N kan man inte bli arg? Snälla det är en 1 år och ca 3 månader gammal mobil.

3, varje gång idioterna släpper nya saker datorer/telefoner så säger dom att det är "revolutionary" när det inte ens är det.. Vilket man blir lack på så klart, det värsta som finns är när andra tar åt sig av andras framgångar etc. Dom kunde ju börja med att sänka priset på iPhone och skaffa fler modeller än 1 om året. Det är ju bara pinsamt..

4, en till grej är att alla som använder iPhone/Mac tror att dom har det bästa inom teknologi, vilket också är helt fel då det ofta är crap i deras grejer(I förhållande till priset alltså)

Slutsats; Dom säljer dyra prylar med skit inuti, säger att det är revolutionary, säljer som fan för folk är för dumma för att förstå, dom som köper sakerna skryter med dom när det inte finns nåt att skryta om, dom flesta(Om inte alla, inte så insatt) appsen till iOS kostar pengar.

Hoppas detta var ett tillräckligt svar för dig

Jag har faktiskt en liknande åsikt. Det är nästan tragiskt att folk inte vet bättre. Det enda märket lever på är design och allt skryt, och allt folk inte förstår att de går isönder så lätt trots att det spammas överallt, kanske tror de att man inte är så våldsam, men de går isönder lättare än vad man tror. Och de flesta andra mobiler (optimus x2, sensation, SG2) tåler lite mer, och har bättre hårdvara. Operativtystemet tycker jag man ska tycka som man vill om. Visserligen har det en massa onödigt skit, fast det har android med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agonotheta:

Ja jag har ett hat, men inte mot Apples produkter direkt utan snarare dess användare.
Att de alltid måste visa sig, "min iPhone, min iMac".
I alla mail står det "skickat från min iPhone". Det räcker nu!
Det är väldigt uttjatat. Hade ni dämpat er hade hatet nog försvunnit.

Att jag låter signaturen "Skickat från min iPhone" stå kvar i mail är för att folk ska förstå varför jag svarar så kortfattat. Det är helt enkelt för pilligt att skriva långa och trevliga meddelande från mobilen och jag vill inte uppfattas som otrevlig. Jag försöker alltså inte skryta med att jag mailat från min iPhone

Skrivet av nick-li:

Jag har en TEORI(!)

Förr hade apple ett rätt stor tyngdpunkt på frihet med deras produkter men i.o.m idag så är dom mera fängelse än någonsin
och folk inte alls tycker om det.

"There's a thought for ya"

En vettig tanke.

Skrivet av LeafBox:

Tycker ni Apple-fans att deras priser är bra dårå?

Exampel
iPhone 4 16gb (Biiiligaste återförsäljaren på prisjakt): 5709:-
Samsung Galaxy S (högst rankade icke-iphone): 4779:-

Apple har produkter som är dyrare än genomsnittet, absolut. Men Apple gör enorma vinster så uppenbarligen betalar folk för det Apple gör. Sett rent marknadsekonomiskt är priserna alltså väldigt bra. Jag tycker personligen iPhonen är bättre än Galaxyn så jag bryr mig inte om jag betalar en tusenlapp mer för den, och varför blir du arg om jag gör det?

Skrivet av JHL1994:

1, det är inte så konstigt när dom tar ca 4k för själva OS'et sen skit komponenter i datorerna. Inte så svårt att förstå hatet?

2, sen att dom släpper 1 mobil om året för överpris är också nåt man blir lack på, speciellt då folk TILL OCH MED idag säger att iPhone 4 är den bästa mobilen. Hur F********N kan man inte bli arg? Snälla det är en 1 år och ca 3 månader gammal mobil.

3, varje gång idioterna släpper nya saker datorer/telefoner så säger dom att det är "revolutionary" när det inte ens är det.. Vilket man blir lack på så klart, det värsta som finns är när andra tar åt sig av andras framgångar etc. Dom kunde ju börja med att sänka priset på iPhone och skaffa fler modeller än 1 om året. Det är ju bara pinsamt..

4, en till grej är att alla som använder iPhone/Mac tror att dom har det bästa inom teknologi, vilket också är helt fel då det ofta är crap i deras grejer(I förhållande till priset alltså)

Slutsats; Dom säljer dyra prylar med skit inuti, säger att det är revolutionary, säljer som fan för folk är för dumma för att förstå, dom som köper sakerna skryter med dom när det inte finns nåt att skryta om, dom flesta(Om inte alla, inte så insatt) appsen till iOS kostar pengar.

Hoppas detta var ett tillräckligt svar för dig

Apple tar 229 kr för full version av deras senast OS - Lion, vad du fått 4000 från vet jag inte. Att det suttit gammal hårdvara i Macbooks stämmer, men det går inte bara att titta på specar, en mac fungerar ofta bra även om hårdvaran har något år på nacken. Till hårdvaran kan man också räkna själva byggkvaliteten på datorn, Macbook Pro och Air är byggda helt i aluminium så där tycker jag hårdvaran är väl värd att betala för.

Varför blir du arg för att folk tycker iPhone 4 är bäst? Den har absolut inte bäst specifikationer eller snabbast processor, men man kanske gillar iOS och designen på iPhone? Det är väl upp till var och en att köpa det man gillar.

Apple tjänar så enorma summor på iPhone så jag tror inte du ska ifrågasätta vilka priser de sätter. Deras marknadsavdelning är riktigt vassa och vet uppenbarligen precis hur man får saker att sälja.

Jag har iPhone och vet mycket väl att den inte kommer vinna några benchmarks. Jag tycker dock att den är fin och trivs med iOS så varför kan jag inte få ha min iPhone och vara nöjd?

Visst kostar appsen till iPhone pengar, det rör sig dock oftast om 7 kronor per app. Har man inte några hundralappar att lägga på apps kanske man inte ska köpa en smartphone för över 4000?

Permalänk
Medlem

tycker sisådär om apple.

+ Designen
+ Osx är fint
+ Kvalitetskänsla

- Ios är fult och begränsat
- Priset är lång över vad de borde vara
- Extremt dåliga grafikkort

Kort sagt skulle jag inte säga nej om någon erbjöd mig exmpelvis en Macbook Pro, men jag skulle aldrig köpa det för mig själv

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumvante:

Du kunde inte räkna ut att det sätts dit per automatik? Jag gillar inte att det är där, men hyggligt drygt att sudda ut varenda jävla gånh man skickar ett mail.

Inställningar -> E-post, kontakter, kalendrar -> Signatur
Bara att ändra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumvante:

Du kunde inte räkna ut att det sätts dit per automatik? Jag gillar inte att det är där, men hyggligt drygt att sudda ut varenda jävla gånh man skickar ett mail.

Du kan ändra signaturen under Inställningar -> Epost, kontakter och kalendrar -> Signatur

EDIT: Too slow

Permalänk
Medlem

Hat tycker jag är ett starkt ord i sammanhanget men många ogillar dom, en del anledningar:
- Låst där Apple styr dom en diktatur vad du får göra och inte göra
- Tekniskt sätt mediokra produkter där priset går upp pga design/varumärke
- Användare som flashar/skryter om sina I produkter
- Ofta icke-tekniskt kunniga som använder apples produkter
- Apple snor teknik/ideér från andra och hävdar sen att man är först med
- Myter som "byggkvalité" cirkulerar fortfarande
- Sekt liknande status där Steve Jobs är en obehaglig sektledare
- Totalt onintressanta produkter för oss som gillar hårdvara, överklockning, bygga själva m.m
- Apple har alltid ogillat gamers och struntat i dom
- Apple erkänner aldrig sina misstag utan skyller på andra
- Svårt och dryt att uppdatera macs
- Monopol på tillbehör och service (via specifika ombud)
- Dålig kompabilitet, många format fungerar inte på Mac för att folk ska använda iTunes istället
- iTunes, jävulens påfund
- Falsk trygghet, Apple invaggar sina kunder i falsk trygghet att deras produkter är 100% säkra när så inte är fallet
- Censuren, Apple censurerar innehåll efter tycke och smak
- Apple är extremt självgoda

Anledning till varför det blir många negativa kommentarer här på Sweclockers i samband med en Appleartikel är för att Apple står precis för motsatsen till vad många entusiaster gillar, dom flesta av oss gillar att hålla på med hårdvara, att överklocka, bygga osv. Min personliga åsikt är att applenyheter hör hemma på IDG eller Macworld och inte på Sweclockers.

Permalänk
Skrivet av JHL1994:

1, det är inte så konstigt när dom tar ca 4k för själva OS'et sen skit komponenter i datorerna. Inte så svårt att förstå hatet?

2, sen att dom släpper 1 mobil om året för överpris är också nåt man blir lack på, speciellt då folk TILL OCH MED idag säger att iPhone 4 är den bästa mobilen. Hur F********N kan man inte bli arg? Snälla det är en 1 år och ca 3 månader gammal mobil.

3, varje gång idioterna släpper nya saker datorer/telefoner så säger dom att det är "revolutionary" när det inte ens är det.. Vilket man blir lack på så klart, det värsta som finns är när andra tar åt sig av andras framgångar etc. Dom kunde ju börja med att sänka priset på iPhone och skaffa fler modeller än 1 om året. Det är ju bara pinsamt..

4, en till grej är att alla som använder iPhone/Mac tror att dom har det bästa inom teknologi, vilket också är helt fel då det ofta är crap i deras grejer(I förhållande till priset alltså)

Slutsats; Dom säljer dyra prylar med skit inuti, säger att det är revolutionary, säljer som fan för folk är för dumma för att förstå, dom som köper sakerna skryter med dom när det inte finns nåt att skryta om, dom flesta(Om inte alla, inte så insatt) appsen till iOS kostar pengar.

Hoppas detta var ett tillräckligt svar för dig

Där har du allt i ett nötskal och jag håller med fullständigt. Lever på design, trend och ett varumärke, ingen gedigenhet. Men det är ju tydligen det som går hem hos kunderna, tragiskt nog.

EDIT: Också mycket bra summering, Zyriak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Ja jag har ett hat, men inte mot Apples produkter direkt utan snarare dess användare.
Att de alltid måste visa sig, "min iPhone, min iMac".
I alla mail står det "skickat från min iPhone". Det räcker nu!
Det är väldigt uttjatat. Hade ni dämpat er hade hatet nog försvunnit.

"skickat från min iPhone" lägger telefonen till automatiskt(går att stänga av)

Avsikten är väl att mottagaren skall förstå att det (ev)kryptiska mailet/svaret,
kan bero på att man inte sitter vid en fullstort tangentbord.

Retar man sig på det, kanske man söker orsaker att reta sig på...

Fo3

Edit: ordet Hat uttrycker en väldigt stark känsla, använd det med omdöme...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Se bara på Apple-användarna en homogen massa med tomma blickar i rad efter rad:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

1, det är inte så konstigt när dom tar ca 4k för själva OS'et sen skit komponenter i datorerna. Inte så svårt att förstå hatet?

2, sen att dom släpper 1 mobil om året för överpris är också nåt man blir lack på, speciellt då folk TILL OCH MED idag säger att iPhone 4 är den bästa mobilen. Hur F********N kan man inte bli arg? Snälla det är en 1 år och ca 3 månader gammal mobil.

3, varje gång idioterna släpper nya saker datorer/telefoner så säger dom att det är "revolutionary" när det inte ens är det.. Vilket man blir lack på så klart, det värsta som finns är när andra tar åt sig av andras framgångar etc. Dom kunde ju börja med att sänka priset på iPhone och skaffa fler modeller än 1 om året. Det är ju bara pinsamt..

4, en till grej är att alla som använder iPhone/Mac tror att dom har det bästa inom teknologi, vilket också är helt fel då det ofta är crap i deras grejer(I förhållande till priset alltså)

Slutsats; Dom säljer dyra prylar med skit inuti, säger att det är revolutionary, säljer som fan för folk är för dumma för att förstå, dom som köper sakerna skryter med dom när det inte finns nåt att skryta om, dom flesta(Om inte alla, inte så insatt) appsen till iOS kostar pengar.

Hoppas detta var ett tillräckligt svar för dig

Som PC och Android-användare skäms jag över att använda samma operativsystem som dig.

OT: Oavsett vad man tycker om Apples policy med strikt kontroll och viss mån av inlåsning har det sina fördelar för företaget och kunderna (mest för företaget) med att erbjuda en mer strömlinjeformad användarupplevelse.

Hatet kommer snarare ifrån att teknikintresserade känner sig på något sätt förolämpade av Apples marknadsstrategi. Varför förstår jag inte då det är lätt att undvika att köpa Apples produkter (vilket jag har valt att inte göra då jag som sagt föredrar konkurrerande system).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Apple tar 229 kr för full version av deras senast OS - Lion, vad du fått 4000 från vet jag inte. Att det suttit gammal hårdvara i Macbooks stämmer, men det går inte bara att titta på specar, en mac fungerar ofta bra även om hårdvaran har något år på nacken. Till hårdvaran kan man också räkna själva byggkvaliteten på datorn, Macbook Pro och Air är byggda helt i aluminium så där tycker jag hårdvaran är väl värd att betala för.

Nej nej och åter nej. Du måste äga en version av OSX Snow Leopard för att kunna använda denna, och hur får man tag i detta? Jo man köper en mac. Priset på OS:et är inbakat i priset på systemet. Man kan inte köpa OSX i fullversion. De man kan köpa är "uppgraderingar" så som Leopard till Snow Leopard och nu Snow Leopard till Lion. Så att överhuvudtaget få tillgång till OSX måste man köpa sig en mac, sen kan man betala 229kr för att uppgradera den till Lion.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JHL1994:

Du säger så mycket bullshit att jag inte vet var jag ska börja Skrattretande...

Men iaf

Nr1, vad gör telefonen bra för att dom säljer bra? SJUKT korkat argument. Ska jag ens behöva förklara varför?

Nr2, folk köper deras saker även om det är overprice. IGEN sjukt korkat argument. Ska jag ens behöva förklara varför?

Nr3, att du inte förstår vad jag menar med 4000 är också roligt Ska jag ens behöva förklara varför?

Nr4, "Den har absolut inte bäst specifikationer eller snabbast processor, men man kanske gillar iOS och designen på iPhone? Det är väl upp till var och en att köpa det man gillar." det där är så sjukt att jag inte ens orkar ta upp det. Ska jag ens behöva förklara varför?

Nr5, "Visst kostar appsen till iPhone pengar, det rör sig dock oftast om 7 kronor per app. Har man inte några hundralappar att lägga på apps kanske man inte ska köpa en smartphone för över 4000? :)"
Ett argument jag inte förstår ett ord av, ska man betala för apps för att telefonen är dyr? Roligaste jag hört! Ska jag ens behöva förklara varför?

Du är ett praktexemplar på en iPhone fan-boy som inte riktigt har alla hästar i stallet. Förlåt om det ser ut som spamm med "Ska jag ens behöva förklara varför?", men var tvungen att göra det tydligt.

Och ja iOS är säkert ett jätte gulligt OS med massor med fina funktioner(eller?...) men det är inte bara det det handlar om grabben. Sen ska vi ju inte nämna iTunes. Puss.

Det där var inget vidare konstruktivt svar du kom med, men jag ska försöka bemöta det vänligt ändå. Snälla försök hålla lite nivå på diskussionen så inte tråden blir låst.

Jag vill inte att detta ska vara en "Apple vs ..."-tråd så därför vill jag inte kommentera vilket system som är bäst.
Men om det är så att Android är bäst; Det jag funderar över då är varför du är så arg på mig bara för jag köpte en iPhone? Låt säga att jag slängt 5000 kr i sjön på en skitmobil som inte ens går att ringa med, vad gör det dig och varför blir du så arg?

Det jag menade var inte att appsen måste kosta pengar, att utvecklarna tjänar pengar är dock bra. Det kan vara en orsak till att apps ofta släpps först till iPhone, det är där utvecklare tjänar mest pengar. Det jag menade är att det är ett förhållandevis ointressant argument, har jag betalat över 5000 kr för min iPhone så borde jag kunna lägga några hundralappar på apps till den, har jag inte några hundralappar kvar så har jag inte planerat min ekonomi.

Att bli kallad "grabben" av en kille född 1994 var lite roligt Jag tänker låta dig känna dig äldst och mest kompetent där hemma i pojkrummet. Att hävda mig på internet har jag helt enkelt inget behov av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltarion:

Nej nej och åter nej. Du måste äga en version av OSX Snow Leopard för att kunna använda denna, och hur får man tag i detta? Jo man köper en mac. Priset på OS:et är inbakat i priset på systemet. Man kan inte köpa OSX i fullversion. De man kan köpa är "uppgraderingar" så som Leopard till Snow Leopard och nu Snow Leopard till Lion. Så att överhuvudtaget få tillgång till OSX måste man köpa sig en mac, sen kan man betala 229kr för att uppgradera den till Lion.

Det kallas uppgraderingar men är fullversioner. Du kan alltså installera en helt ren dator med enbart en skiva med Snow Leopard eller enbart en skiva med Lion.

Hela Lion kan alltså köpas för 229 kr även om du inte äger en mac, en "Hackintosh" fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Det kallas uppgraderingar men är fullversioner. Du kan alltså installera en helt ren dator med enbart en skiva med Snow Leopard eller enbart en skiva med Lion.

Hela Lion kan alltså köpas för 229 kr även om du inte äger en mac, en "Hackintosh" fungerar utmärkt.

Lion från vad jag har läst släpps bara genom deras Mac App store. Alltså kommer inga skivor att finnas att tillgå. Om jag förstått det korrekt. Men kanske är det så att man måste bränna ut det själv och sen installera vad vet jag.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltarion:

Lion från vad jag har läst släpps bara genom deras Mac App store. Alltså kommer inga skivor att finnas att tillgå. Om jag förstått det korrekt.

Det är förvisso sant, men du kan extrahera en image-fil från installationsfilen du köper från App Store och därefter bränna ut. Det är helt lagligt och du har en fullversion av Lion för 229 kr. Det kräver dock att du har en mac eller en vän med en mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Det är förvisso sant, men du kan extrahera en image-fil från installationsfilen du köper från App Store och därefter bränna ut. Det är helt lagligt och du har en fullversion av Lion för 229 kr. Det kräver dock att du har en mac eller en vän med en mac.

Så klart kräver det de, den dagen som Apple släpper OSX som går att installera på all annan vanligt PC hårdvara också, är den dagen som Apple är slut som hårdvaruföretag och blir som MS. För det finns inget i en mac som är annorlunda än i en vanlig "PC", det är snarare låst i mjukvaran. Vilket gör att de kan skryta med att man kan köra Windows på deras maskiner också, men inte tvärtom (visst kan man, men det kräver en helt del jobb).

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.