några lätta frågor om moder kort å processor(socketa)

Permalänk
Medlem

några lätta frågor om moder kort å processor(socketa)

1.kan man använda sdram i ett moder kort som är avsett för ddram??

2 hur vet man att processorn funkar i hop med moderkortet för vad jag vet så har alla athlon xp samma busshastighet vad jag kan minnas i allafall men på vissmoder kort så står det att den bara klarar upp till xp1900+ exempelvis....(inget tjöt om socket nu killar)

3.måste grafikkortet ha samma sorts ram som det vanliga minnet

jag hoppas att dessa frågor inte skall vara så svåra att få svar på ska bygga min första egna dator och har en väldigt begränsad budget

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

1. Nej, är det ett DDR mobo, så är det det... Men, det finns mobon för både DDR å SD -ram, men man kan inte använda båda sorterna samtidigt...

2. Med all säkerhet klarar alla (?) mobon, iaf, upp till 2100+ med Palomino kärnan, men 2200+ å uppåt kan ju vara lite mer å ta reda på mer info...

3. Förstår inte frågan direkt, men 95% (?) av alla grafikkort idag har DDR minnen... Men det behöver du inte bekymra dig om...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

vad händer om processorn är lite högre än vad det står att moderkortet klarar av?
kraschar hela skiten och moderkortet förstörs eller vad händer??

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cleaner
vad händer om processorn är lite högre än vad det står att moderkortet klarar av?
kraschar hela skiten och moderkortet förstörs eller vad händer??

I värsta fall så startarinte burken... Men du kan kunna trycka i en snabbare processor i ett moderkort som klarar ett visst max...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"