Permalänk
Inaktiv

Kan detta duga för mig?

Jag måste ha en ny dator (och skärm), men då jag är fattig så måste vi tala om rimlig budget ( runt 5 och 6 tusen) och jag vill hälst inte bygga själv på grund av plats-brist och skada; därför tittade jag på Net on Net och hittade denna: http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationara-d...

Frågorna är:
1: Jag använder ofta Second Life, Blender och Sculptris för modelering), Photivo samt tittar på filmer (HD), kommer detta då vara en dator som passa mig och hålla i några år?

2: Vilket är bristerna i detta systen (förklara varför)

3: Finns det bättre alternativ till liknande pris.

Permalänk
Medlem

Har du komponenter som går att återanvända? T.ex hårddiskar, skärm, etc.

Permalänk
Inaktiv

Det jag har är en dator som är svår att hålla igång och som inehåller:
Modersmodem av okänt märke, möjligen SIS.
AMD Sempron 3400+ (2GHz) Socket 754
Nvidia GeForce 7600 GT
1GB fungerande RAM.
Två IDE diskar på 120 & 160 GB och en SATA på 200GB
en skärm som maxar på 1280x1024, 60Hz

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/669164/2011-07-28

allt installerat å klart samt en betydligt bättre dator med skärm.. går på lite mer än den på netonnet men du får en extremt mycket bättre dator för pengarna på alla sätt å vis

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv

Ser bra ut, hoppas dock spar jag 950 Skr genom att vara Linux-användare
Dock hade jag hoppats på att slippa att skruva själv, men det ser ut som ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon20145:

Ser bra ut, hoppas dock spar jag 950 Skr genom att vara Linux-användare
Dock hade jag hoppats på att sliplägga in linux ocpa att skruva själv, men det ser ut som ett bra alternativ.

Bara att ta bort windows då.. Samt du får datorn monterad och klar.. Bara att installera linux och sen tuta å köta

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv

Var lite trött och såg inte sista posten med "montering och testning", får man då fylla i en fråga om hur GFX i detta kort står sig i förhållande till GeForce G405 1GB som fans i det alternativ som jag pressenterade i första inlägget?

Jag tror jag skall köra på alternativet som gavs, hade dock svårt att få fram bra info om det inbyggda GFX.

Permalänk
Medlem

Den inbyggda grafikprocessorn är den bästa integrerade som går att få tag på just nu.

Du kan läsa Swecs test här: http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850...

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Inaktiv

Gud vad jag tjatar nu, men jag skall troligen köpa den där, men bör man inte köra med två minnesmoduler för att dra nytta av dual channel, skulle jag vinna nått på att köpa två styck 2GB eller bör jag utöka inköpslistan med en till minnesmodul då jag ändå utesluter software paketen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon20145:

Gud vad jag tjatar nu, men jag skall troligen köpa den där, men bör man inte köra med två minnesmoduler för att dra nytta av dual channel, skulle jag vinna nått på att köpa två styck 2GB eller bör jag utöka inköpslistan med en till minnesmodul då jag ändå utesluter software paketen?

Asså dual channel är inget du tjänar något märkbart på.. Kör på en 4gb sticka och köp en till sen.. Eller om du köper 2x4gb direkt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv

Ursäkta det sena svaret pga sjukdom, men jag skall nu köpa denna dator (med små modifieringar i inköpslistan) och jag vill åter tacka för alla råd och svar.