Permalänk

Bärbar till högskolan

Sitter som många andra just nu och letar en passande bärbar att ha med mig till högskolan i höst. Jag ska mest använda datorn till att skriva i Word, excel och liknande. Dock skulle det vara kul om PS och CAD program fungerade smärtfritt men det är inte alls ett krav.

Min budget ligger på max 5000:- men helst runt 4000:-, de ända krav jag har på datorn är:

- Vikten, den får inte var för tung eftersom jag ska ha med den överallt.
- Skärmen, jag vill helst ha en 13"
- Byggkvalité, den ska inte vara allt för plastig och den ska tåla att släpas runt i tre år.
- Prestanda, självklart vill jag ha en snabb dator, det ska inte ta en allt för lång tid att starta den.

Kraven är inte huggna i sten, har ni förslag på annat så kom gärna med dem ändå.

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Skrivet av Jontesalg:

Sitter som många andra just nu och letar en passande bärbar att ha med mig till högskolan i höst. Jag ska mest använda datorn till att skriva i Word, excel och liknande. Dock skulle det vara kul om PS och CAD program fungerade smärtfritt men det är inte alls ett krav.

Min budget ligger på max 5000:- men helst runt 4000:-, de ända krav jag har på datorn är:

- Vikten, den får inte var för tung eftersom jag ska ha med den överallt.
- Skärmen, jag vill helst ha en 13"
- Byggkvalité, den ska inte vara allt för plastig och den ska tåla att släpas runt i tre år.
- Prestanda, självklart vill jag ha en snabb dator, det ska inte ta en allt för lång tid att starta den.

Kraven är inte huggna i sten, har ni förslag på annat så kom gärna med dem ändå.

Hjälp uppskattas!

Här är kanske en början http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s73540597&cols=1584,17,...

De flesta cad-program går att köra på relativt slöa datorer så länge man håller detaljerna på vettig nivå. Vill man så går det att sänka de flesta datorer antar jag men förmodligen inte med något skolarbete. I min utbildning så har jag använt Autodesk Revit och det fungerar bra på institutionens datorer som inte är några monstermaskiner precis. Problemet där är nog att du egentligen inte vill använda CAD på en liten laptop-skärm.

Asus är ju kända för att hålla hyfsad kvalitet. Nu klagar min sambo så jag hinner inget mer nu.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Här är kanske en början http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s73540597&cols=1584,17,...

De flesta cad-program går att köra på relativt slöa datorer så länge man håller detaljerna på vettig nivå. Vill man så går det att sänka de flesta datorer antar jag men förmodligen inte med något skolarbete. I min utbildning så har jag använt Autodesk Revit och det fungerar bra på institutionens datorer som inte är några monstermaskiner precis. Problemet där är nog att du egentligen inte vill använda CAD på en liten laptop-skärm.

Asus är ju kända för att hålla hyfsad kvalitet. Nu klagar min sambo så jag hinner inget mer nu.

Tack för tipset, ska genast kolla på dem. Hade dock hoppats på ett lite mer specifikt svar då jag inte har så stor koll på vilka speccs som är bra i en bärbar dator nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Behöver man något bra grafikkort för cad? är inte säker faktiskt. Men jag tror inte det.

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

tittade på den idag. och jag tyckte den verkade helt okej.
Inget bra grafikkort(eftersom det är inbyggt) Lite ram för cad kanske.
Men otroligt bra processor iallafall.

(kanske finns billigare någon annanstans, hann inte kolla nu)

Permalänk
Skrivet av adfi:

Behöver man något bra grafikkort för cad? är inte säker faktiskt. Men jag tror inte det.

Jag har inte heller någon koll på om man behöver bra grafikkort eller inte för CAD, någon annan som kan upplysa oss?

Skrivet av adfi:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

tittade på den idag. och jag tyckte den verkade helt okej.
Inget bra grafikkort(eftersom det är inbyggt) Lite ram för cad kanske.
Men otroligt bra processor iallafall.

(kanske finns billigare någon annanstans, hann inte kolla nu)

Den verkar helt okej, dock håller jag mig helst borta från HP efter väldigt dåliga erfarenheter av deras produkter.

Permalänk
Medlem

Om du hittar en dator inom ditt prisområde med Quadro-kort så ska du investera direkt.
Minns att det var en jävla skjuts i AutoCAD jämfört med andra kort.

Permalänk
Skrivet av Jontesalg:

Tack för tipset, ska genast kolla på dem. Hade dock hoppats på ett lite mer specifikt svar då jag inte har så stor koll på vilka speccs som är bra i en bärbar dator nuförtiden.

Som skoldator behöver du inte så mycket prestanda. Budgeten tillåter heller inte så värst mycket prestanda. Får du tag i en dator med Sandy bridge-processor så kör till. Annars Kanske du kan titta på en med i5-4x0 eller i3 3x0. Integrerade grafiken lär duga bra men en separat grafikkrets är bättre. AMD ligger lite efter för tillfället så du borde i första hand leta efter intel. Eftersom du ville ha kvalitetskänsla så kan du åka till en butik och titta närmre på några datorer.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Kommer du köra mycket 3D Cad så kan nog ett diskret grafikkort ge en bra skjuts. Jag valde mellan något ultraportabelt med integrerad grafik och en lite dyrare maskin med separat grafikkort. Just för 3D Cad så valde jag den lite dyrare. Dock lär det inte behövas något monsterkort för enklare användning. Det är väl bara viewportsen som accelereras ändå?

Denna kanske vore något? I din prisklass och hyfsad processor och 4 gig ram. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=875835

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Skrivet av CompassioN:

Kommer du köra mycket 3D Cad så kan nog ett diskret grafikkort ge en bra skjuts. Jag valde mellan något ultraportabelt med integrerad grafik och en lite dyrare maskin med separat grafikkort. Just för 3D Cad så valde jag den lite dyrare. Dock lär det inte behövas något monsterkort för enklare användning. Det är väl bara viewportsen som accelereras ändå?

Denna kanske vore något? I din prisklass och hyfsad processor och 4 gig ram. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=875835

Autodesk Revit som är det enda jag använder mig av fungerar bra på de stationära dell som finns på skolan. De har e8400 och integrerat hd4200. Iofs är ju E8400 ganska kapabel, någon som vet hur E8x00 står sig mot i3-380 i en bärbar?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Autodesk Revit som är det enda jag använder mig av fungerar bra på de stationära dell som finns på skolan. De har e8400 och integrerat hd4200. Iofs är ju E8400 ganska kapabel, någon som vet hur E8x00 står sig mot i3-380 i en bärbar?

Du kan nog köra både Inventor och Alias med ett integrerat kort också, men jobbar man i 3D med många objekt och hög detaljnivå skadar det inte med en gnutta grafikkort under huven heller.

Har E8400 HT? Det är väl en av argumenten mot just i3 om inte annat. Men har man såpass tight budget så blir det ju kompromisser.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Skrivet av CompassioN:

Kommer du köra mycket 3D Cad så kan nog ett diskret grafikkort ge en bra skjuts. Jag valde mellan något ultraportabelt med integrerad grafik och en lite dyrare maskin med separat grafikkort. Just för 3D Cad så valde jag den lite dyrare. Dock lär det inte behövas något monsterkort för enklare användning. Det är väl bara viewportsen som accelereras ändå?

Denna kanske vore något? I din prisklass och hyfsad processor och 4 gig ram. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=875835

Har kollat på den och som det ser ut nu blir det just den jag köper! Den verkar uppfylla alla mina krav och Asus produkter verkar hålla bra kvalité

Permalänk
Skrivet av CompassioN:

Du kan nog köra både Inventor och Alias med ett integrerat kort också, men jobbar man i 3D med många objekt och hög detaljnivå skadar det inte med en gnutta grafikkort under huven heller.

Har E8400 HT? Det är väl en av argumenten mot just i3 om inte annat. Men har man såpass tight budget så blir det ju kompromisser.

Nej ingen hyper threading men den är högt klockad. Tror den är lite snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro