Permalänk

Fota på klubbar/fester

Tja.

Jag undrar lite över hur man bäst fotar i mörka miljöer där man inte kan använda stativ, såsom klubbar (eller i mitt fall, Ravefester). När jag försökt tenderar jag att stöta på en rad olika problem. Främst att det blir suddigt och kornigt, typ såhär:

Detta är taget med en Nikon D50, kitobjektiv och en SB-400 blixt. ISO låg på 800.

Detta foto är enligt mig för mörkt och grynigt, jag har sedemera skaffat ett mer ljusstarkt objektiv (35mm/1.8), men får fortfarande liknadne resultat.

Använder jag längre slutartid så blir det suddigt, använder jag högre ISO blir det extremgrynigt, försöker jag rikta blixten mer "neråt" får jag för hårt ljus.

Så, vad jag undrar, är det någon som har några tips för att fota i dessa situationer? Är det min teknik det är fel på, eller är det helt enkelt så att min 6 år gamla instegskamera inte riktigt pallar dessa situationer?

Permalänk

Om det är en 6år gamal instegs kamera så kan det vara problemet, men våran EOS350 har inga problem att ta sånna kort, eller ja inte RAVE men Hardstyle fester :D..

Kolla igenom alla inställningar noga och prova dig fram, tror dock inte det är kameran som är felet..

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Fotar med en Canon 5D mk II med ett EF 85/1.2 L II USM objektiv och även jag får problem i riktigt mörka situationer med höga iso-tal. Köp en bra blix och lär dig fota med den. Det är en hel vetenskap...
Jag kör med blix i situationer där jag vill fånga snabba rörelser osv i mörker. Men om det är stationära objekt är det bara att dra fram stativet och köra på.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Grynigheten trots beskedligt iso beror ju på att isoegenskaperna hos din d50 inte är så lysande... Men du kan öka möjligheten till att förbättrade bilder genom att t ex använda Demb Flip-it! 400 flash reflector tillsammans med SB400. Mer framåtriktat ljus ges samtidigt som det är möjligt att rikta blixten uppåt (bör ge lite mindre hårdhet hos blixljuset, speciellt då taket i lokalen också är vit).

http://www.dembflashproducts.com/order/index.html

Och när du väl fixat en Demb Flip reflector är det mest lämpligt att ha kameran i manuellt läge M och blixten på TTL. Du bör kanske testa med lägre iso än 800 pga bruset. Detta gör ju att du måste ha längre slutartid. 1/50s eller längre är förmodligen ett måste. Men saker som inte är inom blixtens räckvidd riskerar då att få en del rörelseoskärpa pga den längre slutartiden.

Om din blixt nu inte räcker till kan du försöka komma åt en begagnad SB800 som har betydligt mer kraft. Men vill du ha ännu bättre resultat bör byta ut huset till ett mer modernt och skaffa ljusstark optik.

Permalänk

Kör med manuella inställningar och blixten på TTL, du måste antagligen exponeringskompensera blixten något, antingen upp eller ned beroende på situation. Ha ganska lång slutartid, 1/10 kan vara ett bra utgångsläge. ISO någonstans runt 400-800. Bländare får du experimentera lite med för att få en bra exponering av bakgrunden, men ha inte för stor för då räcker kanske skärpedjupet inte till.

Den långa slutartiden vill man ha för att få med så mycket bakgrundsljus som möjligt, vilket ger fina effekter i bakgrunden. Personerna exponeras av blixten vilket gör att de inte blir suddiga av skakoskärpa. Du kan till och med låta blixten slå och sedan vrida kameran för att få ännu häftigare effekter i bakgrunden.

Undivk att köra blixten på andra ridå (som många brukar rekommendera) när du använder så långa slutartider. Det är stor risk att motiven börjar gå/släppa sin pose när förblixten har slagit och därmed hamna ur fokus när den riktiga blixten låser fast dem.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Sb-400 är nog lite klen att studsa i taket i en ändå relativt stor lokal, vilket nog kan vara en stor del i problemet. I ett mindre vardagsrum funkar det hyfsat, men sedan börjar den bli lite klen. Vill du nödvändigtvis studsa den och det är så lågt i tak som det ser ut att vara så stå en bit ifrån motivet och studsa den 45 grader mot taket så att ljuset träffar motivent.
Ett problem med blixt, som tydligt syns i din bild, är att det tar död på allt annat ljus (mer eller mindre) och tar bort stämningen i bilden. Här får man använda något som heter slowsync, vilket innebär att blixten lyser upp huvudmotivet, men slutaren är öppen länge för att ta in även befintligt ljus. Då blir inte heller ljuset så "hemskt" även om man slår blixten rakt på.

I första och andra bilden är blixten (SB-600) slagen rakt på. Här har jag, som dr slizer pratade om, "rört på kameran", i detta fallet zoomat, efter det att blixten slagit.
Tredje bilden är studsad 45 grader i taket.
Sista bilden är bara för att visa att man ibland kan få lite knepiga saker, som en lampa i pannan, ibland kan en del av huvudet "suddas ut" osv.
Alla bilderna är tagna med D70 + AF-S 18-55VR + SB600. ISO-talet i dessa bilder är, tror jag, 1600. Möjligen om 3:e skulle kunna vara ISO800.
Jag ser inte varför ISO1600 skulle vara ett problem på en D50. Det är samma sensor som i D70 och D70:n är inga problem att använda ISO1600 på om man exponerar vettigt. D50:n har dessutom bättre JPEG-motor med bättre brusreducering, om man inte använder RAW.

Permalänk
Medlem

Det är, precis som det nämnts tidigare i tråden, poppis att använda blixt + lång slutartid = blixten för att allt inte bara ska gröta ihop sig, och den långa slutartiden för att rörelseoskärpan ger en känsla av alla rörelser i bilden.

Visa signatur

---