Hur många bilder per sekund kan man uppfatta?

Permalänk
Medlem

Ingen som ser att han vill bara ha en ursäkt för å spela BF3 på konsol?
Han kör ju nämligen den som visningsbild å ställer fråga 30-60 FPS.

Varför han inte frågar det rakt ut istället kan man ju undra?
"Tja, tror ni att BF3 kommer vara mycke sämre på konsol än PC?"
Och JA det kommer vara stor märkbar skillnad förutom FPS så kommer det vara större kartor å mer ögongodis samt fler spelare.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Jag anser att när FPS:en är under 45 så är det hackigt o segt :S allt över flyter på. finns också en viss skillnad i 60fps vs 100fps. märks iaf i CS !

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Menar du att jag har en fågelhjärna?
24FPS ser ut som en serie stillbilder, dock lite bättre än gamla stumfilmer.

24fps regeln gäller nog mest filmer och "vanligt folk" då vi nördar sitter med "tränade" ögon fåglarna måste ju få sig en utmaning

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

24b/s är den hastighet som ögat upplever som flytande bara Ingen begräsning vad vi kan se.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

http://www.boallen.com/fps-compare.html

Slänger in den i debatten igen så att ni inte behöver ändra runt en massa inställningar för att testa själva. Det verkar också som att detta inte kommer att dö då en del fakta som presenterats tidigare helt verkar ignoreras.

där ser ni att min teori stämde precis, ta nu det med 131fps så ska ni få se på längsamt

Permalänk
Medlem

Detta är även en förmåga som kan övas upp. Vet folk som kunde sitta med 60Hz CRT utan att uppfatta flimret.

Visa signatur
Permalänk

Ögat: teoretisk uppdateringsfrekvens

När ögat förmedlar synintryck till syncortex så sker det via neuron som kallas retinala ganglieceller.

Som vid all annan neuronal aktivitet sker det via aktionspotentialer (aktionspotential = att neuronet förändrar sin elektriska laddning via öppnande och stängande av olika jonkanaler, som tillåter främst joner som Na och K att strömma in och ut ur cellen)

Det här öppnandt och stängandet av jonkanaler tar viss tid: en cykel från vilopotential --> avfyrning --> vilopotential tar ungefär 10 ms, vilket ger en högsta teoretisk fyrningsfrekvens på 100Hz

Ett enskilt neuron kan alltså skicka information till hjärnan 100 ggr per sekund. Notera att det inte är detsamma som att synbarken i occipitalloben kan registrera alla impulser: Vad vi slutligen uppfattar kan vara lägre.
Ytterligare en komplicerande faktor är att alla neuron inte avfyrar synkront: om tex näraliggande neuron fyrar i 100Hz med en liten tidsförskjutning skulle man (teoretiskt) kunna få en överlappningseffekt som ger en högre uppdateringsfrekvens av synintrycken

Kort uttryckt: man skulle kunna gissa på att runt 100Hz är gränsen för vad vi kan uppfatta, men att spika en enda helt säker frekvens som gäller för alla människor låter sig nog inte enkelt göras.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuron

Källa: Bear et al: Neuroscience

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"