Permalänk
Medlem

ZFS för OSX

http://tenscomplement.com/z-410-storage-main-features

Detta kan bli riktigt riktigt intressant för människor som kör Apples operativsystem.
Jag sitter och funderar på om det kan vara värt att försöka installera OSX på min filserver för att eventuellt kunna använda Z-410. Skulle nog gilla att köra OSX på filservern, dock gäller det att jag kan få ner strömförbrukningen lika mycket som jag fått i FreeBSD (åter igen, tack till Shrimp)

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Mac-ägarna har tur. Jag skulle ge min vänstra lilltå för att kunna köra ZFS på Windows-plattformen..

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

En del kör ESXi på sin server, och kör passthrough med Solaris till diskkontrollern, och sen kör de massa Windows VM virtualiserat. Så Solaris agerar backend och lagrar alla filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

En del kör ESXi på sin server, och kör passthrough med Solaris till diskkontrollern, och sen kör de massa Windows VM virtualiserat. Så Solaris agerar backend och lagrar alla filer.

Det låter seriöst som en jättedålig lösning faktiskt. På grund av att vmware hypervisorn kommer eventuellt inte att prioritera tillräckligt med IO till solaris-instansen om tex en klient lastas tungt och anropar mycke filer. Du kan dedikera "virtuella cpuer" men du kan inte dedikera tex hela sockets eller minneskanaler. ZFS använder sig av en hel del cpu-kraft för att underhålla filsystemet som man tidigare la i ett kontrollerkort med dedikerade resursser.

Permalänk
Avstängd

Du har säkert rätt om det gäller tung last i Enterprise miljö. Men jag pratar om hemanvändare med lite lättare saker än det du sysslar med. Och de säger att det funkar bra.

Själv är jag skeptisk till en sån här lösning, eftesrom jag inte vet så mycket om ESXi. Vad händer t.ex. om en Windows VM kraschar? Kan det orsaka problem för hypervisorn, lock ups och sånt? Jag tror det blir stabilare att köra Solaris/FreeBSD rent utan nåt annat som kan strula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

ZFS använder sig av en hel del cpu-kraft för att underhålla filsystemet som man tidigare la i ett kontrollerkort med dedikerade resursser.

På en något så när modern dator går det faktiskt inte så mycket CPU-kraft.

Jag provade just på min server, som har 12 hårddiskar konfigurerade som en 3x4zraid, att köra zpool scrub (som läser all data och jämför checksummor) samtidigt som filservern används (runt 30Mb/sec innan jag startade scrub, 398Mb/sec just nu) verkar dra ungefär 7% CPU, av det ligger 2% i NFSd.

Det på en några år gammal dual-core core2-CPU.

Men, det är så klart bättre med ZFS direkt i OS:et.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cardeci:

Men, det är så klart bättre med ZFS direkt i OS:et.

Jag förstår inte denna mening.

Nice test att ZFS drar så lite cpu. Dock gör ZFS massa checksummor hela tiden. Man borde slå på SHA-256 och testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag förstår inte denna mening.

Att det är bättre att köra ett OS som har ZFS själv istället för att köra en VM med sin virtuella hårddisk på ZFS.

Citat:

Nice test att ZFS drar så lite cpu. Dock gör ZFS massa checksummor hela tiden. Man borde slå på SHA-256 och testa det.

Och, jo, det är är ju dock i ZFS-sammanhanget väldigt låg bandvidd det handlar om (några få Gbit/sec). När folk säger att ZFS drar "mycket CPU" handlar det ofta om SAN med multiple 10Gbit-interface i datorn.

Det stämmer ju att ZFS drar mer än t.ex. ufs, men ufs gick bra att köra på en 68020 på 7Mhz med 8Mb RAM.