Problem med filkopiering (från FAT32 till NTFS)

Permalänk
Medlem

Problem med filkopiering (från FAT32 till NTFS)

Hej

Jag har problem att kopiera filer med långa sökvägar från 2 st externa USB hårddiskar till den lokala disken.

De två externa har FAT32 som filsystem
Den interna har filsystem NTFS
Kör Windows 7
Datorn är ny i veckan
De externa är sedan tidigare

Felmeddelanden
Vid kopiering med windows explorer
"The file name(s) would be too long for the destination folder. You can shorten the filename and try again, or try a location that has a shorter path"

Vid synkronisering med FreeCommander
"The system call level is not correct"

Jag har testat:
Försökt hitta information om vad det kan bero på.
Att göra en windows uppdate efter installationen.
Installerat och använt TerraCopy
Installerat och använt FreeCommander (bla synchrionizer för att se vilka filer som diffar)
Ändrat rättigheterna både på interna och externa
Kört FreeCommander som administratör

Någon som vet vad detta kan bero på eller har haft liknande problem?

Tack på förhand

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.

Permalänk
Medlem

Hur stora är filerna?
Antar att dom är över 4 gig och då får du det problemet med fast32.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så att du kopierar dom till en underkatalog på den mottagande disken och att därför blir sökvägen där längre? 255 tecken totalt med alla katalognamn och filnamnet är max.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Precis, välj en katalog som inte ligger så djupt i katalogstrukturen att kopiera till alternativt döp om dina kataloger till kortare namn. Enligt Microsoft så: "For example, the maximum path on drive D is "D:\some 256-character path string<NUL>" where "<NUL>" represents the invisible terminating null character for the current system codepage. (The characters < > are used here for visual clarity and cannot be part of a valid path string.)" Precis som Mcgreag skriver.

Det finns också program som kan hjälpa till med det här, tyvärr vet jag inget som är gratis, t.ex http://longpathtool.com/ kostar.

Edit: Man kan också försöka kringgå problemet, men det bästa är naturligtvis att inte skapa det. Mer information finns på http://support.microsoft.com/kb/320081 under "Orsak 4".

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för många och snabba svar.

Notera att det är från Fat32 till NTFS och inte NTFS till fat32.

Filerna är inte över 4 gb, endel är bara textfiler på några kb, och vad jag vet så kan NTFS klarar över 4gb.

Frågan är då hur jag lyckades att kopiera filerna till den externa (från NTFS till fat32) för några månader sedan om sökvägen är för lång?

Kan tänkas att det är mer än 255 tecken.
Gäller 255 tecken även NTFS och all kopiering eller bara för FAT32?

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.

Permalänk
Medlem

Sökvägen där du försöker lägga filerna är nog den som är för lång, antar att sökvägen på dina externa enheter är kortare. 255 tecken gäller generellt alla filsystem i Windows, det är inte filsystemet i sig som begränsar utan själva implementationen av hur sökvägar hanteras av Windows.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

Vad folk försöker säga är att kopiera filerna direkt till c:/ och se om det fungerar. Riktigt?

Permalänk
Medlem

Ja det eller åtminstone till en katalog (eller mapp eller vad man nu vill att det ska kallas) närmare roten på enheten, eller korta ner katalognamnen som ger dig problem.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

...eller så konverterar du diskarna till NTFS, om det nu inte finns en specifik anledning till att du vill ha dem i FAT32?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

...eller så konverterar du diskarna till NTFS, om det nu inte finns en specifik anledning till att du vill ha dem i FAT32?

Det löser inte problemet, eftersom problemet är längden på sökvägar som Windows klarar och inte beror på filsystemet. Dessutom är det ju kopiering från FAT32 till NTFS det rör sig om i det här fallet.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

Nu har jag fyllt i exakta felmeddelanden, de lyder så här

Vid kopiering med windows explorer
"The file name(s) would be too long for the destination folder. You can shorten the filename and try again, or try a location that has a shorter path"

Vid synkronisering med FreeCommander
"The system call level is not correct"

Vissa av filerna har kortare sökväg än 255 tecken runt 150 tecken med filnamnet.
Men dessa filer ligger i 9:e katalogen djup.

Hade skapat en mapp ex E:\hd1\ där jag la ena externa hdd:n filer och mappar, bara en kort katalog mer.
Provade att flytta allt direkt till E:\ men nu ser det ut som en hel katalog försvann när jag flyttade allt till E:
Försökte nu också med en synchronize med freeCommander men ger samma fel.
Denna mapp som försvann kom inte äns med vid "synchronize -> compare" av mappar i freeCommander.

Morderkort:
Asus P8P67 B3
http://www.inet.se/artikel/1901983/asus-p8p67-b3

Intern OS hdd:
Corsair SSD Force GT 120GB
http://www.inet.se/artikel/5315147/corsair-ssd-force-gt-120gb

Intern HDD:
2TB Western Digital Caviar Green
http://www.inet.se/artikel/4303985/2tb-western-digital-caviar...

Kopplade in diskarna på sata

Drivrutinen till Western disken ser inte den konstig ut, ska de va SCSI?
WDC WD20 EARX-00PASB0 SCSI Disk Device
Samma för SSD disken Corsair Force GT SCSI

Har jag satt diskarna i fel uttag på moderkortet. Satte i mörkblå sata uttagen, ska de sitta i de grå?
Mörkblå: SATA 6.0Gb/s Marvell (7-pin SATA6G_E1/E2)
Grå: SATA 6.0Gb/s Intel P67 (7-pin SATA6G_1/2)

Räcker det med "snabbformatering" med nya diskar eller bör man göra en full formatering?

Fick ett till fel med freeCommander
"Access violation at address 00404788 in module FreeCommander.exe
Read of address FFFFFFD"

Säg inte att det är fel på minnena också? :/

[EDIT]
Försökte kopiera mappen som hade försvunnit.
Tydligen så tycker min dator att "Dokument" är samma mapp som "#SORT_LAPTOP Dokument", för den frågar om jag vill ersätta mappen "Dokument" med "#SORT_LAPTOP Dokument"

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoena:

Nu har jag fyllt i exakta felmeddelanden, de lyder så här

Vid kopiering med windows explorer
"The file name(s) would be too long for the destination folder. You can shorten the filename and try again, or try a location that has a shorter path"

Vid synkronisering med FreeCommander
"The system call level is not correct"

Vissa av filerna har kortare sökväg än 255 tecken runt 150 tecken med filnamnet.
Men dessa filer ligger i 9:e katalogen djup.

Hade skapat en mapp ex E:\hd1\ där jag la ena externa hdd:n filer och mappar, bara en kort katalog mer.
Provade att flytta allt direkt till E:\ men nu ser det ut som en hel katalog försvann när jag flyttade allt till E:
Försökte nu också med en synchronize med freeCommander men ger samma fel.
Denna mapp som försvann kom inte äns med vid "synchronize -> compare" av mappar i freeCommander.

Morderkort:
Asus P8P67 B3
http://www.inet.se/artikel/1901983/asus-p8p67-b3

Intern OS hdd:
Corsair SSD Force GT 120GB
http://www.inet.se/artikel/5315147/corsair-ssd-force-gt-120gb

Intern HDD:
2TB Western Digital Caviar Green
http://www.inet.se/artikel/4303985/2tb-western-digital-caviar...

Kopplade in diskarna på sata

Drivrutinen till Western disken ser inte den konstig ut, ska de va SCSI?
WDC WD20 EARX-00PASB0 SCSI Disk Device
Samma för SSD disken Corsair Force GT SCSI

Har jag satt diskarna i fel uttag på moderkortet. Satte i mörkblå sata uttagen, ska de sitta i de grå?
Mörkblå: SATA 6.0Gb/s Marvell (7-pin SATA6G_E1/E2)
Grå: SATA 6.0Gb/s Intel P67 (7-pin SATA6G_1/2)

Räcker det med "snabbformatering" med nya diskar eller bör man göra en full formatering?

Fick ett till fel med freeCommander
"Access violation at address 00404788 in module FreeCommander.exe
Read of address FFFFFFD"

Säg inte att det är fel på minnena också? :/

[EDIT]
Försökte kopiera mappen som hade försvunnit.
Tydligen så tycker min dator att "Dokument" är samma mapp som "#SORT_LAPTOP Dokument", för den frågar om jag vill ersätta mappen "Dokument" med "#SORT_LAPTOP Dokument"

Lösning:

De största felet var att hårddiskarna var inkopplad i fel SATA port på moderkortet vilket gjorde att de fick en SCSI drivrutin.
Ja koppla in dem i mörkblå port men de skulle kopplas in på de grå portarna med Intel chipet.
Detta upptäckte jag genom att FreeCommander jämförde filer konstigt och att vissa mappars namn kortades av i programmet. Samt att Drivrutinen såg konstig ut i enhetshanteraren.
Googlade men hittade inte vad skillnaden var mellan dem förutom olika chipet. I bruksanvisningen stod det att Den grå kunde man ställa in för RAID m.m. och då tänkte jag att ja tar de blå för jag ska inte ha RAID.

Efter portbytet så var det bara 75st filer istället för 500st på ena disken och 150st på andra, eftersom programmet hade jämfört fel.
Dessa 75st filer som inte kom över kunde jag lätt överskåda och konstera att jag inte behöver.

Hoppas bara att inte win7 muppar nu när jag installerade via felaktiga porten.

Tack för all hjälp

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.