Netbook (Asus Eee Pc 1001PXD)

Permalänk

Netbook (Asus Eee Pc 1001PXD)

z

Permalänk
Medlem

Jag höjer ett varningens finger för den där datorn eftersom den är ruskigt slö. Då menar jag riktigt slö, även vid vanligt "arbetande", alt-tabbande, virus- och mail-koll i bakgrunden osv...

Köp den bara om det inte är något problem för dig. Jag rekommenderar att du provar att använda den först. Jag lovar att du kommer att reagera på att den är trögfattad.

Sätta in 1 GB Ram till är inga problem. Vet dock inte om det finns bättre batterier.

Permalänk

Är helt noob på bärbara datorer och allt som hör till den delen, men satt och kollade lite på det här med minnet. Den verkar bara ta en sticka så får skaffa en 2gb sticka i så fall, dock så står det att 800MHz används men jag hittar bara 1066 som "segaste" hastighet. Går det ändå? Så det är som på stationära att den bara klockar ner sig istället då. Hade tänkt skaffa http://www.dustinhome.se/so-dimm-ddr3-2gb-1066mhz-ddr3-non-ec... i så fall, fungerar den bra?

Ang. segheten så vill jag inte skaffa någon dyrare dator då det endast ska vara till för eventuella anteckningar från skola, allmänt surfande efter information (exempelvis) och att spela upp musik kopplad till stereo. Spelar spel och använder tyngre program gör jag med min stationära. Har sett den in action och den har verkligen en skön finish och verkar duga åt det jag vill ha den till. Lite låg upplösning men det kan jag stå ut med.

Permalänk
Medlem

Ja, det finns bara plats för en ram-sticka i den där. Jag var otydlig på den punkten ser jag.

De flesta som köper en netbook vill precis som du bara ha något enkelt att surfa och skriva med. Men till och med det klientelet höjer på ögonbrynen åt eee-seriens oerhörda seghet.

Men om du har provat den och är nöjd med prestandan så ser jag inga hinder. Den är bra på andra sätt. Billig, liten, lätt, hyfsad batteritid (i förhållande till pris), tyst och går svalt. Dessutom har den webbkamera och minneskortsläsare. Perfekt då man är på resande fot.

Edit: Ja, minnet du länkar till passar.

Permalänk

Ja nu har det vänt igen såklart. Jag har nu börjat kolla på något dyrare produkter (ca 4000 kronor). Har snöat in mig lite på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=860179

Skulle den vara ett bra köp? Känns bättre på alla sätt och vis...

Permalänk
Medlem

Den där har jag inte provat. Men den borde ha lite mer kräm.

Notera att den där är större och tyngre. Kanske inte helt irrelevant om man är i netbook-svängen.

Permalänk
Medlem

1215B har det skrivits om mycket här på Swec! Har själv ej testat men var snudd på att beställa en förut. (Tills jag insåg att min nuvarande laptop i 99,5% av fallen står still så nu funderar jag på en stationär hehe)

Nejmen 1215b har väldigt skönare upplösning, bättre processor o du kan spela 1080p kopplat till tv! Fint köp! Det jag läste folk klagade lite på var något om att tangentbordet kändes aningen "svampigt".

Permalänk
Skrivet av carlen:

1215B har det skrivits om mycket här på Swec! Har själv ej testat men var snudd på att beställa en förut. (Tills jag insåg att min nuvarande laptop i 99,5% av fallen står still så nu funderar jag på en stationär hehe)

Nejmen 1215b har väldigt skönare upplösning, bättre processor o du kan spela 1080p kopplat till tv! Fint köp! Det jag läste folk klagade lite på var något om att tangentbordet kändes aningen "svampigt".

Läst det om tangentbordet jag med, att det flexar "väldigt mycket" i mitten av tangentbordet. Inget som stör mig personligen då jag inte tänkt lägga all vikt i mitten av tangentbordet 24/7. Har också läst att det är problem med touchpaden men att det går att fixa själv, så det skrämmer mig inte heller. Tror det blir ett köp av den, lutar åt det i alla fall!

Permalänk
Medlem

Touchpaden såg jag med men har för mig att det stod att endast vissa ex hade detta problem så är väl bara att hålla tummarna. Du blir nog 100gånger mer nöjd med denna än 1001pxd!

Och du.. köp den RÖDA! Sjukt snygg!

Permalänk
Skrivet av Nizor:

Ja nu har det vänt igen såklart. Jag har nu börjat kolla på något dyrare produkter (ca 4000 kronor). Har snöat in mig lite på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=860179

Skulle den vara ett bra köp? Känns bättre på alla sätt och vis...

Helt klart bättre köp. Min son har en 1215b och den är mycket bra maskin i den klassen och klarar av 1080p filmer utan problem, se bara till att du använder DirectX Video Acceleration (DXVA) med vald mediaspelare.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).