Noctua tillkännager NF-F12 Focused Flow Fan

Permalänk
Melding Plague

Noctua tillkännager NF-F12 Focused Flow Fan

Österrikiska Noctua spinner bokstavligt talat vidare på konceptet tysta fläktar och släpper en ny modell med fokuserat luftflöde, nytt glidlager samt PWM-styrning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

snart som 3stegs turbin modell...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

NOCTUA <3

Permalänk
Medlem

Samma färg ser det ut som. Trevligt med PWM-styrning. Men ganska kul med 6 års garanti. Känns inte som om man orkar lämna in en 6 års gammal fläkt

Visa signatur

C>++

Permalänk

Det var nog den fulaste fläkten jag sett! för övrigt tycker jag noctua har för höga priser mot den prestanda man får. Finns betydligt bättre och billigare nu för tiden

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd

Oj, intressant! 300-1500 rpm är en extrem vidd.

Denna måste man köpa bara för att testa

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

ful och dyr, men trevligt att de kommer med en pwm-styrd fläkt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Bra skit!

Några stycken av dessa landar nog hos mig snart tror jag

Skrivet av BambY:

NOCTUA <3

^
This

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Noctua är riktigt duktiga på att stå för sin vackra, kompromisslösa design, trotts att de har en fläkt som heter "P-12".

Det gör lite ont i mig dock, eftersom jag köpt 7 st P-12 att ha in min datorlåda och en del var in i helvete jobbiga att sätta dit, men man kanske får ta det här efterhand.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Såg intressant ut, till en planerad HTPC

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Hm.
Kanske köra på dessa istället för Scythe Gentle Typhoon (Som aldrig kommer hem till affärerna).

Pumpar mer luft.

EDIT: Pumpar nästan lika mycket. CFM/ m3/m grr.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

ser ju bra ut, har dock aldrig testat noctua:P

Men får köpa en till mitt chassi/porcessorkylare, och testa:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli nya Frontfläktar i mitt lilla Lian Li och kanske även som PnP på Min Antec H2O 920.

Ska bli fint att se tester på denna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

Det var nog den fulaste fläkten jag sett! för övrigt tycker jag noctua har för höga priser mot den prestanda man får. Finns betydligt bättre och billigare nu för tiden

Vilka fläktar är bättre?
Jag skulle nog aldrig köpa dessa fläktar, alldeles för dyrt.
Men vilka fläktar är bättre?

Permalänk
Medlem

Blir kanske ett par sådana snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilka fläktar är bättre?
Jag skulle nog aldrig köpa dessa fläktar, alldeles för dyrt.
Men vilka fläktar är bättre?

beror nog på vad man vill ha, det finns ju helt klart de som lyser bättre sen finns det ju de som blåser bättre, men som då inte är lika tysta

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Noctua har aldrig gjort mig besviken. De är ett av de få företagen som är exemplariska, därför värt de extra kronorna imo.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Avstängd

Enda dåliga med noctua var ju att dom flyttade lite luft...kanske blir ändring på det nu

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

beror nog på vad man vill ha, det finns ju helt klart de som lyser bättre sen finns det ju de som blåser bättre, men som då inte är lika tysta

Hehe, jo, det så klart, men när man säger bättre i den här klassen så är det tystare eller lika tysta men blåser mer som är "bättre".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SideWinder86:

Enda dåliga med noctua var ju att dom flyttade lite luft...

...vilket är ett stort problem om man tillverkar fläktar

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Roliga är ju att folk gillar Noctua för dom är tysta, det är nästan alla fläktar på låg RPM.
Scythe 4 life <3

Permalänk
Medlem

1500 RPM och 22 dB? Skulle inte tro det. Väntar dock med stor nyfikenhet på recension.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Vilka fläktar är bättre?
Jag skulle nog aldrig köpa dessa fläktar, alldeles för dyrt.
Men vilka fläktar är bättre?

Scythe Slip Stream 140 , gentle typhoon, noiseblocker, thermalright x-silent, thermalright ty-140 osv

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Noctua - Fläktarnas Ferrari?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att se fördelen med riktat luftflöde för en fläkt som är designad att sitta direkt mot kylflänsar? Frågan är om det inte bara blir högre motstånd och lägre effektivitet?

Som chassifläkt finns det poäng dock, i de fall man har behov av riktat flöde. Men frågan är om inte Silverstones specialfläktar är mer effektiva i det fallet.

Ingen idé att dra några slutsatser innan denna fläkt genomgått rigorösa tester förstås.

Min misstanke är att det mest är en utseendemässig grej, som ska locka folk genom att vara unik och på något sätt därför "bättre".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har kört noctuas fläktar (en in o en ut) i ett förövrigt passivt system i 5 år nu. Gillar dem skarpt.

Om de knåpar fram en 14cm fläkt så köper jag en direkt.

I övrigt så verkar det vara en rak höger mot övriga "fokuserade" fläktar där ute. Se vad de presterar bara.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Noctua - Fläktarnas Ferrari?

Svindyr och ineffektiv?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

Scythe Slip Stream 140 , gentle typhoon, noiseblocker, thermalright x-silent, thermalright ty-140 osv

Är dom verkligen bättre när det kommer till ljudnivå eller är dom helt enkelt mer prisvärda med mer blås utan att för den delen låta mycket?

Permalänk
Medlem

Vore fint om de kom med en ny 92mm-fläkt. Kör med en NH-U9B på processorn, känner mig utanför.

Det jag är mest nöjd med när det gäller mina Noctua-fläktar så är det att de fortfarande är tysta. Detta till skillnad från de fläktar med glidlager (bl.a från Nexus) jag haft innan, där ljudnivån stadigt går upp. Bygger man ny dator ofta är detta ett mindre problem, men för mig som kör vidare på samma dator över längre tid kan jag inte påstå att Noctua känns speciellt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Har kört noctuas fläktar (en in o en ut) i ett förövrigt passivt system i 5 år nu. Gillar dem skarpt.

Om de knåpar fram en 14cm fläkt så köper jag en direkt.

I övrigt så verkar det vara en rak höger mot övriga "fokuserade" fläktar där ute. Se vad de presterar bara.

Har jag missat något; var ser man hur den nya fläkten presterar? Tillverkarens egna siffror? Enbart rå testdata är intressant. Vackra siffror från tillverkaren är inget att gå på.

Visa signatur

5950X, 3090