Fota "samma bild" två tillfällen, tips?

Permalänk
Medlem

Fota "samma bild" två tillfällen, tips?

Är antagligen en idiotisk frågeställning som inte behöver vara speciellt svårt men tänka kolla om någon gjort det förut och hur ni gick tillväga då isåfall

Alltså, jag ska ta en bild på exakt samma plats och exakt samma vy fast vid två helt olika väderlekar och sedan göra ett montage av dessa till en reklambild åt ett företag. Frågan är bara hur jag ska lyckas rent praktiskt, att använda ett stativ med utmärkningar för hur högt det var ställt och så är en självklarhet men sen måste jag ju även markera hur kameran ska sättas fast osv. Många parametrar!

Brännvidden är inget problem då en fast 50 kommer användas och nivån på kameran kan kontrolleras med D700s inbyggda vattenpass men det känns som lite hjälp i sammanhanget.

Så.. hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad det finns för möjlighet att göra mer eller mindre permanenta markeringar på marken för stativets fötter eller om du kan ha någon annan referens för att se till att stativet står på precis samma ställe. För att få samma komposition får du välja något i sökaren att ha som referens som du placerar på något föremål i bilden, typ nedre högra hörnet ska vara på toppen av en spetsiga stenen, eller mittersta fokuspunkten ska vara där trädgrenen möter stammen eller liknande.
Sedan kan det såklart hjälpa att ha en print på den första bilden med sig åxå. Om man komponerar bilden så att man har lite marginal runtom så kan man ju beskära bilden till exakt samma komposition åxå, men man måste ju fortfarande ha kameran placerad på exakt samma ställe.

Jag har bara gjort liknande "ur minnet" och då blev det ju inte exakt (men ganska) lika:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/svartedale...
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/svartedale...

Man ser ju att jag står lite längre till vänster och kameran riktad lite mer åt höger i den första bilden tex... (Bortsett kortare brännvidd då.)

Permalänk
Medlem

Spara föregående bild i kameran och jämför till nästa bild, kanske???

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Får nog bli att ta med mig en print av den första bilden och komponera bild nummer två utefter den för att få exakt samma placering en gång till. Kommer bli svårt, men bra!

Permalänk
Medlem

så svårt är det inte. gjorde en sak sj helt utan planering handhållet. o det är endå över ett år emellan korten..hade inte med mig nån bild ut o jämförde med..hade lite i bakhuvudet vart jag stod nånstans. http://dayviews.com/andyah/465347515/

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

så svårt är det inte. gjorde en sak sj helt utan planering handhållet. o det är endå över ett år emellan korten..hade inte med mig nån bild ut o jämförde med..hade lite i bakhuvudet vart jag stod nånstans. http://dayviews.com/andyah/465347515/

Skulle inte fungera för TS då han ska lägga ihop bilderna.. bara att titta på lyktstolpen i dina bilder för att konstatera det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle inte fungera för TS då han ska lägga ihop bilderna.. bara att titta på lyktstolpen i dina bilder för att konstatera det.

Finns ju något som heter Photoshop..

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Finns ju något som heter Photoshop..

Varför göra det onödigt svårt för sig..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle inte fungera för TS då han ska lägga ihop bilderna.. bara att titta på lyktstolpen i dina bilder för att konstatera det.

jo jag vet att det är lite snett..men själva poängen är att det är inte svårt bara o i ps är det inte svårt att överlappa två bilder som sitter lite snett för den delen.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Är inte någon expertfotograf, men kommer komma med åsikter om hur Jag hade agerat om jag var i samma sits.

Du kan du börja med att ta ditt stativ, ställa in alla reglagen på "standard", dvs, fotoriktningen, är PRECIS spikrakt mot ett av benen på stativet.
När du sen ställer stativet på marken, så kan du ta några vanliga blomsterpinnar, såna man slänger på långa och höga orkidéer t.ex, och trycka ner i marken där varje ben står.
När du sen lyfter på stativet, så har du tre pinnar som representerar positionen där ditt stativ stått.
Om du sen har ställt in kameran att peka precis mot det ena benet, så är själva riktningen klar. Det enda du behöver mäta är hur högt, du ställt in kameran när du fotade första tillfället.

Kanske blev lite luddigt med beskrivningen, men du förstår säkert.