Kluven och tvehågsen inför nytt datorköp. Hjälp mig få klarhet :)

Permalänk
Medlem

Kluven och tvehågsen inför nytt datorköp. Hjälp mig få klarhet :)

Hej ärade Sweclockmedlemar! (kundvagn längst ner i inlägget)

Då min dator gick sönder för ett tag sedan så behöver jag nu köpa en ny. Hjälp mig att göra ett klokt val som ni tror passar mig. Mitt hjärta skenar iväg på nya dyra och fina delar men övertala mig gärna om billigare prisvärda alternativ.

Jag är väl en vanlig spel dator användare som bara köper en ny dator när jag behöver det. Är ingen expert på detta område, känner inte till allt, kan grunderna bara. Dock har jag gjort lite reseach i några veckor nu. Jag eftersöker en Dator som klarar spel på höga/högsta inställningar/na gärna ett ljuddämpat system kommer såklart även surfa på den. Vill även testa överklocka då jag aldrig gjort det tidigare.

Kan ni hjälpa mig bygga ihop en potent rig? Är det något jag bör tänka på som jag missat? Vilken butik ska man handla ifrån? Hört att Komplett inte är något vidare, men jag gillar inte inets dåliga information. Jag vill inte att datorn ska kosta mer än 14 K.

Såhär ser det ut hitills Moderkort: ASUS Maximus IV GENE-Z, 3 ASUS P8Z68-V PRO . Asrock extreme7 gen 3, Asrock extreme4 gen 3. MSI Z68A-GD65 (Gen3).mest sugen på Asus maximum 4 då detta verkligen är anpassat för spelare har inget emot ett mindre Moderkort så länge jag kan ha 2 grafikkort och inga problem med övrig hårdvara.
Chassi: Fractical design r3. Bra ljuddämpad burk som jag vill ha!

Grafikkort: Det här år så svårt. Ska man köra i sli eller inte? Då behöver jag ju ändå ett starkt psu på 1000 W säkert. Vet bara att jag vill ha ett high end kort som klarar det mesta på hög eller hösta inställning och det ska vara från Nividia. Men har bara en skärm som klarar 1600x1080 så kanske onödigt med för dyrt kort?

Proccesssor. i7 950 för ett snabbare system. Någon stark som klarar systemet. Vet inte vilken som är lämplig dock. Kan inget om nätdelar riktigt.

Kan hålla ut lite på graffet och hdd i hop om att priserna går ner lite men vill köpa allt så snart som möjligt. Kan ju återanvända dessa delar ifrån min gamla dator.

Vad tror ni om denna början? Ska jag välja lite äldre delar som Mobo 67, I5 och sämre grafikkort för att spara pengar? Eller ska jag satsa på lite nyare?

Såhär blev det när jag valde delar. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1154832/2011-11-23
Behövs det något mer? Någon justering?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem

Tja!

Vill du ha råd så tycker jag att du ska göra dina egna funderingar mer överskådliga. Tex genom att sätta ihop en kundkorg hos inet.

Jag brukar köpa delar från flera olika butiker när jag bygger ihop mina datorer, ofta diffar priserna ganska rejält. Komplett har en fraktkostnad som är så hög att deras erbjudande oftast inte är speciellt prisvärda. CDON, Inet och Dustinhome (bara till studenter?) erbjuder fri frakt vid köp över 5-600 kr. Dessutom brukar det variera i lagerhållningen och man vill inte vänta mer än nödvändigt. Speciellt Komplett tycker jag har gjort mig besviken när det stått att de ska få in produkter ett datum som sedan ständigt skjuts upp.

Du verkar annars ha ganska klart för dig vilka delar du vill ha. Piratkopiering är ju olagligt så självklart ska du köpa win 7 64-bit
Akta dig för OCZ SSD köp helst intel. Hade jag varit dig hade jag haft lite is i magen och väntat med HDD tills priserna sjunker till normala nivåer. Köp en 2 TB extern WD-disk för 699 och använd vid behov.
Kylpasta ingår till de flesta kylare vad jag vet. Jag är skeptisk till vattenkylning, mycket tyder på att bra luftkylare kyler lika bra, utan risk för läckage.
SLI eller inte har jag svårt att ta ställning till, köp ett kort ur prestandardklassen typ 560Ti eller bättre med 2 GB minne och känn dig för. Tänk på att ha ett nätagg som klarar SLI om du sen behöver mer kraft. Dessutom kanske du kan köpa ett andra kort billigt när nästa generation släpps!

I5 2500K behöver inte vara så mycket sämre, men samtidigt är inte prisskillnaden så farligt stor att det är någon idé att snåla där. Fundera på vad det är du behöver på moderkort, köp ett som har de funktioner du tror dig använda, inte ett som är häftigt och dyrt bara för att!

Lycka till

Edit; Skapade en lista till dig på Inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1150159/dator-till-tvehagsen
De är galna och vill ha nästan 3000 kr för en 2600K
Den ligger från 2299 kr på Prisjakt
Många delar hos inet är överdrivet dyra!
Kolla allt på Prisjakt innan du beställer. Klart att du kan betala någon hundralapp extra för att slippa beställa från allt för många, men skiljer det 4-500 kr på en enskild komponent så tycker jag att du kan beställa från fler!
Edit2: Såg att moderkortet kanske inte är optimalt för SLI, men filtrera ut de som är det och välj från listan. Känner du att du vill lägga pengar på ett Maximus moderkort så gör det Det är dina pengar, men för strax över 1000 kr får du ett alldeles tillräckligt kort för SLI med Z68 chipset!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Tja!

Vill du ha råd så tycker jag att du ska göra dina egna funderingar mer överskådliga. Tex genom att sätta ihop en kundkorg hos inet.

Jag brukar köpa delar från flera olika butiker när jag bygger ihop mina datorer, ofta diffar priserna ganska rejält. Komplett har en fraktkostnad som är så hög att deras erbjudande oftast inte är speciellt prisvärda. CDON, Inet och Dustinhome (bara till studenter?) erbjuder fri frakt vid köp över 5-600 kr. Dessutom brukar det variera i lagerhållningen och man vill inte vänta mer än nödvändigt. Speciellt Komplett tycker jag har gjort mig besviken när det stått att de ska få in produkter ett datum som sedan ständigt skjuts upp.

Du verkar annars ha ganska klart för dig vilka delar du vill ha. Piratkopiering är ju olagligt så självklart ska du köpa win 7 64-bit
Akta dig för OCZ SSD köp helst intel. Hade jag varit dig hade jag haft lite is i magen och väntat med HDD tills priserna sjunker till normala nivåer. Köp en 2 TB extern WD-disk för 699 och använd vid behov.
Kylpasta ingår till de flesta kylare vad jag vet. Jag är skeptisk till vattenkylning, mycket tyder på att bra luftkylare kyler lika bra, utan risk för läckage.
SLI eller inte har jag svårt att ta ställning till, köp ett kort ur prestandardklassen typ 570 eller bättre med 2 GB minne och känn dig för. Tänk på att ha ett nätagg som klarar SLI om du sen behöver mer kraft. Dessutom kanske du kan köpa ett andra kort billigt när nästa generation släpps!

I5 2500K behöver inte vara så mycket sämre, men samtidigt är inte prisskillnaden så farligt stor att det är någon idé att snåla där. Fundera på vad det är du behöver på moderkort, köp ett som har de funktioner du tror dig använda, inte ett som är häftigt och dyrt bara för att!

Lycka till

Tack Dave för dina råd! Jag håller med om det mesta. Dock så kan man hämta ut datan från kompletts pick point här i göteborg för bara 79 kr å de verkar riktigt sjysst.
Mitt största problem är att jag har sådan beslutångest varvad med inte så stor kunskap och samtidigt säger nörden i mig att jag ska ha det bästa men jag vill helst inte lyda han och jag känner att jag måste göra det perfekta valet för just mig. Vill inte att något ska gå snett då det handlar om mycket pengar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Tja!

Vill du ha råd så tycker jag att du ska göra dina egna funderingar mer överskådliga. Tex genom att sätta ihop en kundkorg hos inet.

Jag brukar köpa delar från flera olika butiker när jag bygger ihop mina datorer, ofta diffar priserna ganska rejält. Komplett har en fraktkostnad som är så hög att deras erbjudande oftast inte är speciellt prisvärda. CDON, Inet och Dustinhome (bara till studenter?) erbjuder fri frakt vid köp över 5-600 kr. Dessutom brukar det variera i lagerhållningen och man vill inte vänta mer än nödvändigt. Speciellt Komplett tycker jag har gjort mig besviken när det stått att de ska få in produkter ett datum som sedan ständigt skjuts upp.

Du verkar annars ha ganska klart för dig vilka delar du vill ha. Piratkopiering är ju olagligt så självklart ska du köpa win 7 64-bit
Akta dig för OCZ SSD köp helst intel. Hade jag varit dig hade jag haft lite is i magen och väntat med HDD tills priserna sjunker till normala nivåer. Köp en 2 TB extern WD-disk för 699 och använd vid behov.
Kylpasta ingår till de flesta kylare vad jag vet. Jag är skeptisk till vattenkylning, mycket tyder på att bra luftkylare kyler lika bra, utan risk för läckage.
SLI eller inte har jag svårt att ta ställning till, köp ett kort ur prestandardklassen typ 560Ti eller bättre med 2 GB minne och känn dig för. Tänk på att ha ett nätagg som klarar SLI om du sen behöver mer kraft. Dessutom kanske du kan köpa ett andra kort billigt när nästa generation släpps!

I5 2500K behöver inte vara så mycket sämre, men samtidigt är inte prisskillnaden så farligt stor att det är någon idé att snåla där. Fundera på vad det är du behöver på moderkort, köp ett som har de funktioner du tror dig använda, inte ett som är häftigt och dyrt bara för att!

Lycka till

Edit; Skapade en lista till dig på Inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1150159/dator-till-tvehagsen
De är galna och vill ha nästan 3000 kr för en 2600K
Den ligger från 2299 kr på Prisjakt
Många delar hos inet är överdrivet dyra!
Kolla allt på Prisjakt innan du beställer. Klart att du kan betala någon hundralapp extra för att slippa beställa från allt för många, men skiljer det 4-500 kr på en enskild komponent så tycker jag att du kan beställa från fler!
Edit2: Såg att moderkortet kanske inte är optimalt för SLI, men filtrera ut de som är det och välj från listan. Känner du att du vill lägga pengar på ett Maximus moderkort så gör det Det är dina pengar, men för strax över 1000 kr får du ett alldeles tillräckligt kort för SLI med Z68 chipset!

Maximus kortet kostar 1500 och det kan jag leva med ;). Men är det smart att sprida ut köpen över flera olika butiker? Tänker på garanti osv. Känns säkrare att köpa allt ifrån ett ställe. Sen har jag också funderat på att köpa en helt komplett dator i från X butik. Det känns säkrast men samtidigt lite trist att man inte kan välja och vraka som man vill..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem

bump

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zekk25:

Det känns säkrast men samtidigt lite trist att man inte kan välja och vraka som man vill..

Om du syftar på garanti och sånt så har väl iaf inet garanti om dom sätter ihop datorn åt dig. Känns rimligt att komplett har liknande. ..och då kan du välja precis vilja delar du vill

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Garantin följer ju oftast komponenterna var för sig så det spelar inte någon roll om du köper allt på samma ställe eller inte. Väljer du att få den ihop-byggd så brukar de dock ha en mer förmånlig garanti (2 år hos Inet) som dessutom inkluderar felsökning av hela datorn, något du får fixa själv om du bygger själv. Det är inte speciellt svårt att bygga sin egen dator. Kjell och co's Hur funkar det?-bok går igenom allt steg för steg väldigt pedagogiskt. Tror att senaste versionen kostar 40-50 kr.

Det finns som sagt tusenlappar att spara på att bygga själv och att välja delarna från olika butiker. Men detta blir ju mindre intressant desto mer pengar du väljer att lägga. Så det är ju helt upp till dig.

Kompletts Crazy X-mas dator är annars väldigt prisvärd, och vad jag förstått så ska den vara monterad och funktionstestad.
Priset springer dock snabbt iväg när man väljer de delar man vill ha... http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10520

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Visserligen är maximus IV ett riktigt bra moderkort (har ett själv) Men det är ett mATX kort och inte ett standard ATX, visserligen betyder inte det att du inte kan använda det men bara så att du är medveten om det.
Det är för övrigt helt meningslöst att köpa ett maximuskort om du inte planerar att överklocka. Då finns det bättre mer prisvärda alternativ.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Uppdaterat lite

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är inte den processorn kompatibel med ditt moderkort.
i7 950 kör på socket 1366 till skillnad från de "nya" processorerna som kör på 1155 precis som ditt moderkort...
Det är trist att i7 2600K blivit så dyr.. men jag tycker ändå att du ska satsa på en "modern" processor ur Sandy-Bridge familjen.. typ 2500K eller 2600K, eller om du inte ska överklocka så funkar ju de utan K också bra, så sparar du en hundring.

Gött att du bestämt dig för att bygga själv.

Edit: Annars tycker jag att allt ser bra ut!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10