Permalänk
Medlem

9600GT gettmod?

Hej!

Det är så att jag har ett GIGABYTE 9600Gt 1GB, ett passivt kort, dvs. kylflänsar som ska avleda värme utan några fläktar. Jag har inte riktigt det bästa luftflödet i mitt chassi kan jag säga redan nu. Grafikkortet stiger i rask takt upp i temperatur när jag väl börjar spela. Nu har jag mätt med speedfan och den har visat 120 grader, nu om det stämmer eller ej vet jag inte riktigt, men grafikkorter blir iaf för varmt. Jag märker av det i spel, så får jag lägre fps, det laggar o så.

Jag har ett sådant kort:

Jag funderar nu på att köpa en chassifläkt efter storlek på grafikkortet och sätta den mot kylflänsarna genom buntband. Tror ni det fungerar med buntband, eller lär de smälta? Har ni några andra simpla lösningar så är jag öppen för förslag.

Jag lär väl säkert uppgradera datorn senare, men just nu är jag ute efter en tillfällig lösning så jag kan spela och hålla grafikkortet svalt utan att lägga ner allt för mycket kronor.

Edit: Glömde tillägga att jag endast kör på en chassifläkt, och den blåser in. Tror jag har plats för en eller två till, är det bättre o sätta in i chassit istället tro?

Inget att skryta om, men om det har någon betydelse så kör jag:

400w nätaggregat (något kinesiskt udda märke)
4gb Ram (runt 800 mhz, vet inte exakt)
Intel Core 2 duo 2,66ghz

Windows 7 Ultimate x64.

Tack på förhand!

// OneMIillion

Permalänk
Medlem

Det är en välbeprövad teknik så det fungera nog även för dig. Och det brukar bli en rejäl skillnad med fläkt på en passiv fläns hade själv ett passivt 7600gs som blev över 90 c så fixade dit en 80mm fläkt och fick aldrig över 45c efter det

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Har du en fläkt liggande? bara tryck på den och du är good to go!

ifall du bott i närheten av mig då du skulle kunna fått en av mig^^

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för era svar. Har inte ändrat min profil. Jag bor inte i Stockholm, utan strax utanför Norrköping. Men jag ska ta o mäta grafikkortet och se vilken fläkt som passar bäst. Tack så mycket för er hjälp! Jag ska återkomma när jag fixat detta så kan jag jämföra temperaturen!

Edit: Nu har jag mätt storleken på flänsen.

På längden så är den 10cm och på bredden så är den 8cm. Vilken storlek tror ni blir bäst? Funderar på en 80x80mm

Permalänk
Medlem

80 eller 92mm är nog enklast att få dit men skulle tro att du kan få dit en 120mm också om du inte bryr dig om utseende.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte ett dugg om utseendet, men känns som att 120mm blir för stort. Ska nog satsa på 80 eller 92mm som du sa! Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Sådär!

Nu har jag monterat dit en 92mm fläkt. Lyckades efter lite krångel få den någorlunda stabil med buntband. Temperaturen kunde gå upp till 115 grader när jag spelade AC Revelations, och då började det lagga. Nu ligger grafikkortet på 52 grader när jag spelar, och det laggar inte. Riktigt härligt! Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Ett fantastiskt kort att överklocka!

Glöm inte att överklocka denna lilla rackare!
9600 serien är känd för att skala väldigt bra överklockning och SLI.
Jag kör för tillfället BF3 i 1080P med 2st 96:or i 785Mhz, varav stock på dessa kort ligger på 650.
Kom utan problem upp i 800 med ett av korten.

Gör dig själv tjänsten, verkligen. Dessa kort kan fortfarande prestera.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]