Permalänk

Råd till mitt datorbygge.

Hej! Jag är i lite halvdesperat behov av en ny dator, vill bygga en egen för att få mer för pengarna. Skulle uppskatta hjälp från kunniga då mina kunskaper inom detta är lite bristande, kan väl lite basic.

Jag har plockat ihop en test kundvagn på inet, och skulle nu vilja höra era synpunkter och tar gärna emot råd. Jag är ingen kräsen gamer, photoshopare eller så, men jag gillar att ha bra och stabila grejer. Jag använder mest datorn till en massa film och musik, spelar lite till o från (Lineage 2, skyrim o liknande). Men jag vill ha möjlighet att spela tyngre spel om jag skulle känna för det, utan en massa krångel.

Här är min kundvagn: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1363824/2012-01-14

Grafikkortet drog jag bara till med, skulle vilja ha gtx460 men hittade inte det på inet.
CM storm scout har jag kollat på innan, fler medföljande fläktar på den va?

Så gärna lite synpunkter. T ex är det något som är överdådigt för mig som jag likagärna kan spara lite pengar på. Vill ha en bra bas att bygga på.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1363915/2012-01-14-profit
för en tusenlapp extra får du ca 40% bättre prestanda överlag skulle jag säga, men själv är jag väldigt kräsen och skulle aldrig köra på kompromisser, som du ser så ligger nätdelen på gränsen då det inte finns så mycket utrymme för överklockning o liknande. Men om du tänker att använda datorn till mindre spel och mer film så kan du satsa på något riktigt kompakt och strömsnålt, det skulle jag ha gjort

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

tänk på att inte köpa HHD nu för övrigt, jag tycker att priserna ligger på alldeles för höga nivåer och skulle istället avvakta och köra på en SSD, jag har gått om utrymme med endast 120GB till operativsystem, filmer, musik SWTOR och WoW

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

Tackar för svar

Såg ju fint ut. Jag kände att jag ville ha nätdel o lita på som levererar bra o stabilt med ström, men de kanske räcker. Gillar ju CM chassit;) men kanske onödiga pengar.

Jag har ju extern hårddisk som jag kan använda, annars finns det en 500gb på cdon för 690kr.

Stor skillnad på phenom x4 och x6?

Om du förstår mitt "tänk" så var det att skaffa bra grund, bra chassi, moderkort, processor, nätdel o en SSD. Med Grafikkort och sånt kan man väl lättare byta upp sig senare om de behövs eller om plånboken tillåter. Men jag vet inte:P.

Uppskattar hjälpen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

Såg ju fint ut. Jag kände att jag ville ha nätdel o lita på som levererar bra o stabilt med ström, men de kanske räcker. Gillar ju CM chassit;) men kanske onödiga pengar.

Jag har ju extern hårddisk som jag kan använda, annars finns det en 500gb på cdon för 690kr.

Stor skillnad på phenom x4 och x6?

Om du förstår mitt "tänk" så var det att skaffa bra grund, bra chassi, moderkort, processor, nätdel o en SSD. Med Grafikkort och sånt kan man väl lättare byta upp sig senare om de behövs eller om plånboken tillåter. Men jag vet inte:P.

Uppskattar hjälpen:)

Det lättaste du kan uppgradera sen är saker som chassin och nätaggregat, det blir lite svårare med moderkort, minnen samt processorer då dom hör ihop, men man skall samtidigt inte tänka allt för mycket på framtiden då mycket kommer att ändras. x6 är väl hur många kärnor som kan låsas upp har jag för mig ;P jag är inte så insatt på AMD marknaden, jag känner endast till att dom presterar bra nog i allmänhet för en femhundralapp mindre än Intels produkter.
Jag gillar att köra overkill på PSUn med cirka 30-40% så att det inte blir så ljudligt med fläktarna, men det är bara så jag vill ha det, du kan köra på det nätagget jag länka eller gå för ett 500wattare, eller 750. Tänk på att inte flaskhalsa allt för mycket, du vet vad man säger, en kedja är inte starkare än sin svagaste länk och det är viktigt att hitta den rätta balansen.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

Tror jag har fattat lite bättre nu, tackar. Jag kommer säkert sätta ihop ett antal paket o fråga på en del innan jag kommer fram till vad som är rätt för mig. Drabbas lätt av beslutsångest;).

Innan jag knoppar länkar jag ett nytt paket försök.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1364042/2012-01-14

Godnatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

Tror jag har fattat lite bättre nu, tackar. Jag kommer säkert sätta ihop ett antal paket o fråga på en del innan jag kommer fram till vad som är rätt för mig. Drabbas lätt av beslutsångest;).

Innan jag knoppar länkar jag ett nytt paket försök.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1364042/2012-01-14

Godnatt!

ok, corsairs SSDenheter har ganska rejäla RMA-siffror vilket innebär att det finns en större risk att du kommer få en defekt sådan än om du köper en SSD från Intel eller dylikt. 6870 är ok, asus moderkortet vet jag inte riktigt hur det är, finns inte så mycket recensioner på ´et.
Scout chassit är riktigt dåligt enligt en jag känner, skaffa något i stil med Fractal Design Arc istället då den ligger högt upp med tanke på sin prisklass. Minnen spelar ingen roll, man kan använda sig utav corsairs LP minnen om du tänker skaffa en fet luftkylare till processorn senare.

Visa signatur

Uncoachable