Sandy Bridge -e vs Ivy Bridge för speldator?

Permalänk
Avstängd

Kan någon förklara för mig varför 2600k får högre värden i MaxxMem benchmarken här än 3960x?
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Skillnad i cache?

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Antielefant
Skrivet av aliquis79:

Personligen vet jag inte vad jag vill.

Eftersom jag såg Starcraft II benchmarks en gång i tiden där dåvarande tri-channel i7 spöade dual-channel i5 trots att spelet bara använde två kärnor så ville jag ha en processor likt i7 930 eller senare 950.

Men de låg ju efter arkitekturmässigt och drog mer ström. Och så är det även nu.

I i princip alla (moderna) Starcraft II benchmarks finns det bara en ren vinnare. En Sandy Bridge 2500k. I just Starcraft är det nämligen snabbare att inte ha HyperThreading eftersom det ger ökade latenser. Samma gäller fler minneskanaler - bandbredden ökar, ja, men så även latenserna.

Citat:

Jag har således väntat på socket 2011 för att få "det nyaste" istället för "något äldre men ändå bättre", men nu har vi ju problemet med att ivy bridge kommer för socket 1155 före 2011.

Sandy Bridge-E bör ju ha högre minnesbandbredd men tittar man på benchmarks verkar det inte alltid märkas av?

Det beror på att ingen mjukvara ens på entusiastnivå klarar av att använda mer bandbredd än vad dual-channel 1066(!) MHz klarar av att erbjuda. Quad 1600 är till för tunga databasapplikationer alternativt virtuella maskiner, spel är inte ens på samma planet i prestandakrav som en accessdatabas eller en VMWare workstation med två-tre klienter.

Citat:

I spelbenchmarks lyckas de ju tom sämre än vanliga Sandy Bridge emellanåt?

De flesta spel använder bara 2-4 trådar och extremt sällan mer än 6-8 GB/s RAM-bandbredd. Vanliga Sandy Bridge har en RAM-bandbredd på ca 25,6 GB/s och klarar därför i princip vilket spel som helst utan minsta problem på spelfronten.

Ens när vi pratar tunga applikationer (3D-rendering, CAD, videoredigering) kräver det sällan mer än vad DDR2 kan ge, dock krävs det större mängder minne (men ens där är dagens entusiastdatorer långt in på overkill med 8-24 GB).

Citat:

Ivy Bridge verkar ju marginellt snabbare än Sandy Bridge redan från början men turbofunktionen överklockar väl lite extra, de drar mindre ström och bör rimligen överklocka ännu högre.

Det är inga garantier, eftersom det är mängden effekt mer kvadratmillimeter som blir intressant för värmen. Ja, de drar mindre ström - men de är också i storleksordningen 25% mindre.

Citat:

Dock är jag inte så intresserad av att överklocka. Quad-core av sandy bridge-e är ju ingen K-processor och har således inte helt upplåst men den gick ju att överklocka bra ändå för den som nu vill det så det känns som det kvittar imho. Att ivy bridge drar mindre ström stock än sandy bridge-e är dock ett plus för mig. Fast det är väl bara runt en 10 watt eller så? Så relativt hela datorns strömförbrukning är det ju rätt marginellt ändå.

Att klocka en multipellåst Sandy Bridge är ungefär lika roligt som att gå till tandläkaren. Man får alla möjliga konstiga fel med SATA, PCIe och så vidare, och många av dessa kommer man inte ifrån då bclk är så hårt låst till dem.

Citat:

Det är dyrare att börja med sandy bridge-e eftersom moderkortet kostar mer, å andra sidan med ivy bridge på socket 1155 är man ju fortfarande fast med dual-channel minnen medan man såklart kan uppgradera en SB-E + x79 lösning med IB-E och fortfarande få quad-channel minnen.

Spelar som sagt absolut noll roll.

Citat:

Vad som är bäst vettefan, men en quad-core SB-E kostar ju inte mer än en motsvarande SB så det är ju moderkortet man betalar extra för om man väljer SB-E. IV går ju att få även med x79 men man får vänta längre.

Dock är quad SB-E inte det bittersta snabbare än en 2600k - snarare tvärt om då 2600k'n klockar bättre.

Citat:

Vettefan varför "entusiast" (ni får väl kalla det workstation då ..) linjerna ligger efter mass market så att säga i arkitektur. Man hade ju kunnat tycka att 1366 (eller vad den hette) och 2011 borde få godbitarna först och att det sedan borde gå ner till 1156/1155.

Därför att 1155 antagligen har typ femtio gånger större marknad? (siffra tagen ur luften, men 2011 har knappast mer än 2-3% av marknaden oavsett).

Citat:

Jag är bara intresserad av att köra ett grafikkort och integrerad GPU är väl inte så aktuellt då jag ändå lär vilja ha ett grafikkort. Är väl mer när man skall skicka skiten vidare isf.

iGPU är bra i felsökningssyfte, och den skadar ju inget att ha med så varför inte?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag tog SBE pga Pci 3.0 där x8 är samma som x16 i 2.0 så för multigpu äger den, dvs 3-4 kort som jag kommer uppgradera till på sikt.
Quad channel och 8 minnesplatser är bara ett plus.

Sedan köpte jag en 3820 endast då man enligt uppgift endast behöver en mjukvaru uppgradering för att kunna stoppa i en IBE under nästa år, fölusten är inte så stor då och man får njuta undertiden.

Fick upp min 3820 utan problem till ca 4.7 ghz så det räcker till att driva två 7970 men för quad fire måste man nog upp på IBE 6 kärnig minst och då har 7970 el 7990 kommit ned lite i pris med.