"Bästa" virusskydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Vad surfar ni som har behov av virusskydd egentligen?

Tillägga även att _allt_ windows brandvägg, defender osv är avstängt.

Peace

Jag kör också helt oskyddat, det är som med sex, det gäller att veta va man stoppar in i och dra ut i tid

Håll er undan random-porr-sidor, cracks och wares så ser jag inte något behov av antivirus för Swec-användare.

För de som inte hittat hit brukar jag rekommendera Avast.. inte för att jag vet om det är bäst utan för att det ger en viss säkerhet som räcker för nästan alla. Varför lägga pengar på något man aldrig använder? Mer skydd än Avast kan ge behöver du inte.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Skulle bli helt paranoid utan antivirus, man har ju sett folk som fått virus via reklam å skit, var väl nåt med spotify gratisvarianten för några år sen bl.a, ok hade jag inte haft nåt viktigt på datorn, bara spelat och surfat så hade jag kanske kunnat va utan, men ändå, tänk om man ovetandes samlar på sig massa virus och sprider vidare, inget bra :/ sen är ju inget skydd 100%igt heller såklart.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

För att jag senast idag på farsans laptop slog in websidan www.face book.cm (OBS SKADLIG) jag slant på det lilla tangentbordet och hamnade på en skadlig sida av misstag. något som avast stoppade innan jag kom in på sidan.

Är det sådana länkar gör dem obrukbara. Typ ett space eller något mitt i länken (som jag gjorde i ditt citat).

Jag har aldrig problem med virus. Kör mse, avast och avira själv. Pappa och min bror kör med mcaffe. Ingen datar har haft problem med virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Antivirus gör mer skada än nytta på datorn D;

Konstigt, MSE drar verkligen inget av min dator och har aldrig varit ivägen för något jag gör.
Det finns faktiskt INGEN anledning att inte köra det. Men enbart fördelar att ha något. (om du inte råkar sitta på en 386a med 60mb hd dvs)

Permalänk

Det "bästa" om man skippar hela diskussionen kring pris/prestanda osv, så tror jag NOD 32 vinner. Kör 2007 Edition på en gammal burk här, och det är mer komplicerat än Mint's kommando pryl som körs bredvid.NOD har blivit mer använbart med åren, men räknar man rå prestanda mot skit som sabbar datorn så är NOD 32 ett guld köp

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Anser att det är lika bra att ha som skydd, det skadar ju inte
Kör med AVAST! och Malwarebytes Anti-malware.

Ni som kör utan antivirus; kör igenom en genomsökning med Malwarebytes eller liknande för att bekräfta att ni är virusfria. Många virus har en tendens att lägga sig i bakgrunden och inte väsnas speciellt mycket i många fall :/
Själv tror jag att det är svårt att vara helt virusfri med tanke på att de hoppar fram från de flesta ställen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Haha, brukade du få virus varannan dag eller?

Jag har haft Nod32 sålänge jag minns och har aldrig haft ett enda virus. Rekommenderar det varmt.

Oj, vart felskrivet, jag byggde datorn i september förra året och har använt Avast sen dess och det jag menade var att jag inte har fått ett enda fel sen jag byggde burken i september i fjol.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kör med AVG Free, funkar väldigt bra!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Ni som säger att det funkar bra, hur vet ni det? nedlusade av virus men antirviruset hittar inte just ditt virus och säger att allt e grönt så du är körd i grus. finns inga garantier även om du köper ett dyrt, men kommer det ut att ett betal antivirus inte gör sitt jobb lär det snabbt få skit för det, medan ett gratis sopas under mattan, avg is the shit typ

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Själv kör jag Avast sen många år och det fungerar bra.. Sen har jag ZoneAlarm brandvägg som också är gratis.

Körde ett tag med Panda Antivirus.. men det gör jag inte om.

Vad är det för fel på Panda Antivirus?

Citat:

Ni som säger att det funkar bra, hur vet ni det? nedlusade av virus men antirviruset hittar inte just ditt virus och säger att allt e grönt så du är körd i grus. finns inga garantier även om du köper ett dyrt, men kommer det ut att ett betal antivirus inte gör sitt jobb lär det snabbt få skit för det, medan ett gratis sopas under mattan, avg is the shit typ

Sopas under mattan? Hur menar du här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

Ni som säger att det funkar bra, hur vet ni det? nedlusade av virus men antirviruset hittar inte just ditt virus och säger att allt e grönt så du är körd i grus. finns inga garantier även om du köper ett dyrt, men kommer det ut att ett betal antivirus inte gör sitt jobb lär det snabbt få skit för det, medan ett gratis sopas under mattan, avg is the shit typ

Jag kombinerar ofta Norton med andra produkter, så som asquared antivirus, malwarebytes och spybot search and destroy. De kompletterar varandra väldigt bra. Och sällan man hittar något allvarligt.

Många lever väl kanske i en falsk säkerhet, så länge datorn inte visar tecken på infektering är den ren...

Skrivet av dj christian:

Vad är det för fel på Panda Antivirus?

Belastar datorn extremt mycket och hittar väldigt lite virus, i alla fall de versioner jag kört och som jag ser folk har installerade på sina datorer de lämnar in på verkstan där jag jobbar.

Brukar få rätt dåliga recensioner också.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Norton håller jag mig långt bort ifrån så gott det går. Lärt min egen läxa angående Norton. Kvittar hur många så kallade "bäst i test" dem får utav oseriösa tidningar. Är man tillräckligt smart så tittar man på något annat än Norton.

Over and out.

Permalänk
Medlem

Nod32 funkade bra när jag körde det för ett tag sen men gick över till gratis antivirus och körde avg ett tag men det gjorde ju aldrig som man ville. Om man t.ex. ville neka den åtkomst att ta bort en fil den trodde va infekterad (batfil som jag skapat själv) Så lydde den inte och tog bort den ändå.

Kör numera avast som jag tycker fungerar suveränt.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Jag kör utan, håller koll på vad jag laddar ner, och märker jag att det skulle dyka upp en märklig tjänst, randompopups eller liknande så kör jag malwarebytes.

sen så hjälper det väl att jag sponanformaterar några gånger per år.

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Inaktiv

Eset Nod32 är bäst

Permalänk

Rekommenderar F-Secure Internet topp inte ett virus på lång väg. Men sunt förnuft är absolut bäst och billigast.

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Rekommenderar F-Secure Internet topp inte ett virus på lång väg. Men sunt förnuft är absolut bäst och billigast.

Har faktiskt ingen vidare erfarenhet av F-Secure och sen att det följer med Telias bredband säger ju allt;)

Nä ska väll inte klaga på nått man inte provat. Men NOd 32 är det bästa alla dagar i veckan. Stoppar skumma hemsidor till och med (tyvärr fuskbugg med, åtgärdat nu).

Har surfat runt på många skumma sidor och kollat med online scan och andra program. Den är fortfarande ren från sattyg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag använder bara gratis versionen av Avast, och jag har inte haft särskillt mycket virus alls

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk

1. Använd datorn med sunt förnuft
2. Ladda inte hem saker
3. Va inte ansluten till internet
4. MS Security Essentials

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ficklampa:

Belastar datorn extremt mycket och hittar väldigt lite virus, i alla fall de versioner jag kört och som jag ser folk har installerade på sina datorer de lämnar in på verkstan där jag jobbar.

Brukar få rätt dåliga recensioner också.

Belastar absolut ingenting här kan jag säga. 3mb virtuell minne och 0% cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Belastar absolut ingenting här kan jag säga. 3mb virtuell minne och 0% cpu.

Samma här, tycker faktiskt att det inte är så dåligt. Det gör sitt jobb iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

3. Va inte ansluten till internet

va?

vill även lägga till:
5. håll flash och acrobat uppdaterade samt eventuellt använda flashblock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsaken Monkey:

Tanka hem Windows egen, ''Microsoft Security Essentials''. Använder själv den, funkar hur bra som helst.

+1