Lenovo eller IBM som ersättare för IBM t40?

Permalänk

Lenovo eller IBM som ersättare för IBM t40?

Hejsan sweC,

skulle behöva lite hjälp här, det är nu så att min gamla IBM t40, som jag gillar otroligt mycket börjar kännas så där slö och seg, det är inte någon värsting laptop med sina 768mb ram och pentium M på 1.4GHz men den fungerar väldigt bra ändå.

Jag undrar vad man skulle kunna ersätta den med, om man ska köpa en ny lenovo thinkpad eller en begagnad "äkta" IBM laptop. Jag har hört olika saker om kvaliten på lenovos thinkpad serie, allt från att den blir sämre och sämre till att den är lika bra nu som när IBM sålde dom, vad stämmer egentligen? Det som är viktigt för mig och en stor anledning till att jag gillar min t40 så mycket är att den är så robust. Den ligger ofta med i fotoväskan och man är kanske inte alltid rädd om väskan och/eller har med den i ganska råa miljöer.

Jag har tittat mycket efter begagnade laptops som kom sista året som IBM ägde thinkpad märkningen, så som T43, T43p och X41 men dom kom 2005, det är ganska länge sen. Eller vågar man leta efter någon lenovo från 2006-2007 och ändå få en riktigt robust laptop?

Den behöver inte ha en i7 och 16gb ram utan det är robustheten som intressantast. Dock börjar den lilla bildredigeringen jag gör på T40'n gå lite segt i och med att kamerorna ger större och större bildfiler.

Så, ni thinkpad frälsta, hur ska jag göra?

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Inaktiv

Jag har provat många paddor både före Lenovos intåg 2005 och efter och visst har de tagit lite genvägar och kvalitetskänslan är inte lika hög som på en 600 eller en t20 men måste säga att faktisk kvalitet inte blivit sämre dvs den klarar en hel del vardagsslit som vanliga konsumentdatorer inte fixar. Vilket du ska välja beror lite på budget och användningsområde, håller du på med stora kort och uppskattar slagtåliga datorer hade jag nog helst valt en dator med SATA så du kan stoppa i en SSD, förbättrar prestandan dramatiskt om du ska jobba med kort och dessutom blir datorn mindre bräcklig när den är igång. Jag hade valt en T-serie efter T60 tex T61 eller X-serie efter X60 tex X61. Dessa finns de gott om på blocket för ett par tusenlappar och med en SSD så har du en bra dator för rimlig peng.

Du ska absolut inte köpa en Edge, SL, L eller x100e, det är konsumentdatorer med Thinkpad-logga = inte vidare lämpligt för dig.

Permalänk
Skrivet av anon122500:

Jag har provat många paddor både före Lenovos intåg 2005 och efter och visst har de tagit lite genvägar och kvalitetskänslan är inte lika hög som på en 600 eller en t20 men måste säga att faktisk kvalitet inte blivit sämre dvs den klarar en hel del vardagsslit som vanliga konsumentdatorer inte fixar. Vilket du ska välja beror lite på budget och användningsområde, håller du på med stora kort och uppskattar slagtåliga datorer hade jag nog helst valt en dator med SATA så du kan stoppa i en SSD, förbättrar prestandan dramatiskt om du ska jobba med kort och dessutom blir datorn mindre bräcklig när den är igång. Jag hade valt en T-serie efter T60 tex T61 eller X-serie efter X60 tex X61. Dessa finns de gott om på blocket för ett par tusenlappar och med en SSD så har du en bra dator för rimlig peng.

Du ska absolut inte köpa en Edge, SL, L eller x100e, det är konsumentdatorer med Thinkpad-logga = inte vidare lämpligt för dig.

Tack det var lite det jag ville höra, hade tagit emot lite att köpa en laptop från 2005 eller tidigare. Det behöver som sagt inte vara någon värsting maskin, men så länge jag kan öppna mina bilder, kanske ändra något lite men fortfarande ha flytt i det hela, vilket jag saknar i dagsläget, så är jag nöjd. Ja SSD känns som ett givet köp och stoppa i latopen för att just få som du säger, en laptop som blir helt oberoende av att man kanske råkar knocka till den under drift. Tackar så mycket för tipset, ska ta och kolla upp T/X60/1 och leta rätt på något intressant objekt. Visst borde man kunna skippa DVD läsaren för en släde med en extra hårddisk?

Ja nej Edge har jag läst att man ska hålla sig undan om man är någorlunda van vid att använda ett Thinkpad då det inte alls lever upp till den märkningen.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Inaktiv

På T-serien så kan du byta ut DVDn till en extra hårddisk via en adapter, orginaladaptern kostar kring 700kr men de finns billiga piratcaddys på ebay för kring 150kr. X-serien är ultraportabla och har ingen optisk enhet så där ryms bara en disk.

Permalänk
Medlem

Jag kom över en T61 igår och är mycket nöjd! Kanske ingen mediadator med sin GMA950/C"D 2ghz men en riktig arbetsvarg. På ebay finns 12 cells batterier för ca 300-400kr inkl frakt dvs dubbla mängden celler vilket bör vara positivt om man inte har tillgång till en laddare.

Vill du ha mer detaljer så skicka pm.

3vlig helg!

/R