Datorn startar, stängs av och sen startar...

Permalänk
Medlem

Vet ej fall du har fått ordning på ditt problem men jag hade samma problem som du att datan starta och stängdes av 2 gånger innan den starta upp för 3dje gången. Problemet var att ett av mina minnen va sönder.
Så föreslår du memtestar dina minnen 1 och 1 och ser fall det finns något/några minnen som det e fel på.

Permalänk
Avstängd

Hej, jag har samma problem med min dator. Jag kör på ett Gigabyte EP45-DS3L. I mitt fall har jag för mig att "problemet" uppkom i samband med att jag överklockade CPU:n. Min dator startar om sig en gång snabbt i början efter att den varit helt strömlös, ej vid omstarter.
Jag har kört med detta nu i över 2 år och det har inte hänt något med datorn, jag googade lite på det förut och fick något svar angående nätaggregatet, men jag har inte bytt ut det och datorn fungerar så bra i övrigt så jag har lärt mig leva med det.

Kanske inte är något fel ändå som någon tidigare nämnde här. Men vad vet en enkel knegare som jag?...

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoZu3:

Vet ej fall du har fått ordning på ditt problem men jag hade samma problem som du att datan starta och stängdes av 2 gånger innan den starta upp för 3dje gången. Problemet var att ett av mina minnen va sönder.
Så föreslår du memtestar dina minnen 1 och 1 och ser fall det finns något/några minnen som det e fel på.

har testat minnena en och en plats för plats men hitta inget fel

om min starta om 2-3 gånger skulle det inte vara några problem
ibland kan den hålla på 15-20 gånger
nu kör jag bara på viloläge

Permalänk

vad jag vet så har det med volten på minnena att göra, moderkortet reesetar och ändrar volten automatiskt tills datorn snurrar runt rätt.
det ni kan göra "som jag har gjort" är att se till att era tex 1600mhz minnen är inställda på 1600mhz och 1.65v

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

vad jag vet så har det med volten på minnena att göra, moderkortet reesetar och ändrar volten automatiskt tills datorn snurrar runt rätt.
det ni kan göra "som jag har gjort" är att se till att era tex 1600mhz minnen är inställda på 1600mhz och 1.65v

har provat sänka men har inte hjälpt

Permalänk

höj till 1.65!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

höj till 1.65!

höj?
mina 800mhz är på 1.8v står det

Permalänk

vad har du för minnen?
kör du i7 förmodar jag att du driver systemet med 1600mhz minnen? höj minnena till 1600mhz@1.65

Permalänk
Medlem

Kolla på Moderkortet fall det lyser någon lampa och vart den stannar innan datan startar om sig igen.
Va så jag märkte det va fel på mina minnen.
Som kalle nämnde vad kör du för ram ?

Permalänk

för jag va inne med min dator och frågade vf den bootade om och dom sa att det berodde på att minnena sökte "rätt" vollt tal, dvs så kan dina ex: 1600mhz vara inställda på 800mhz och 1.8v därmed ber jag dig ändra till 1600mhz och 1.65v

Permalänk
Medlem

Minnen: Kingston KTC1G-UDIMM DDR2-800
CPU: 775 DualCore Intel Core 2 Duo E8400, 3000 MHz
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3

Permalänk
Medlem

Är det 800MHz minnen så ska du inte dra up de till 1600MHz men kolla så att du har rätt Volt på minnerna.
Och har du kollat fall det lyser tex en röd lampa på moderkortet vid uppstart ?
Och ifall det gör vart stannar den vid upstarten

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoZu3:

Är det 800MHz minnen så ska du inte dra up de till 1600MHz men kolla så att du har rätt Volt på minnerna.
Och har du kollat fall det lyser tex en röd lampa på moderkortet vid uppstart ?
Och ifall det gör vart stannar den vid upstarten

det är 6 lampor 2st gröna 2st orange och 2röda och alla lyser vid uppstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2HOT4U:

det är 6 lampor 2st gröna 2st orange och 2röda och alla lyser vid uppstart

släcks några lampor då du får igång datan ? För jag hade röd lampa vid minnerna som vissade att det va fel på minnen.

Permalänk

ursäkta mig, jag började läsa första 5 skrivna i tråden och då handlade det om i7 men om du nu kör 800mhz så ska dom vara inställda på det och även på rätt volt tal!

Permalänk
Medlem

Gemensamt som folk skriver är OC å auto OC via BIOS/Moderkort (inte modermodemet *flame*)
Inaktivera dessa tjänster.

Lösa kablar / defekt montering av hårdvara = Skyll er själva om ni gör saker halvdant. Gör om gör rätt.

PSU (Power Supply Unit) aka nätagg = orkar inte dra igång systemet pga överlast.
Alt störningar, som stör botup/inläsning av bios.
Testa annat nätagg, koppla dator till jordat uttag.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoZu3:

släcks några lampor då du får igång datan ? För jag hade röd lampa vid minnerna som vissade att det va fel på minnen.

alla släcks när datorn kommer igång

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis något som moderkortet gör för att ställa in klocken eller något. Mitt kort visar POST skärmen 3 gånger på 5 sec och fortsätter sedan.

Permalänk

Har samma problem som viss här. I mitt fall så sker de vid kallstart och först går datorn igång ett par sekunder och slocknar igen. Sen går den igång på riktigt och passerar vidare efter POST, men allt hänger sig sedan när "Startar Windows"-skärmen visas. Så blir det varje gång vid kallstart. Om jag däremot vid en kallstart går in i UEFI först och inte ändrar några inställningar utan endast väljer "save changes and reset" så funkar det och datorn laddar windows och kan stå på i veckor och folda utan några blåskärmar eller felberäkningar.

Har stängt av alla auto-OC-funktioner i BIOS, men inget gör någon skillnad. Problemet existerar om CPUn överklockas till 4500MHz och uppåt. Testat att köra multipel 44 (x100 BCLK) och då laddas alltid windows även vid kallstart men datorn startar om en gång innan den kommer till POST först. Vid multipel 45 så tillkommer att windows fastnar på "startar windows"-skärmen. Noterbart är att det blir samma fel om jag överklockar med hjälp av BCLK som jag gör nu.

Har varit i kontakt med ASUS och de har i princip sagt att jag får vänta till nästa BIOS-version och återkomma om det fortfarande är fel. Men det tar ju evigheter för dem att uppdatera bios! Testade med RAM från gamla bygget (XMS3) och fick exakt samma problem. 1, 2 eller 4 stickor gör ingen skillnad. Volten till minnena gör ingen skillnad. Inget gör någon skillnad känns det som.

Min Setup:
Thermaltake Level10 GT (bra luftflöde)
Intel 3930K @ 4532MHz (44 x 103MHz)
Corsair H100 push/pull
4xG.Skill Sniper 1866MHz 9-10-9-28-2T 1.5V @ 1922MHz 9-10-9-28-1T 1.55V
ASUS Sabertooth X79, BIOS 0906
Corsair Force 3 120GB SATA3
2xSeagate 7200.12 16MB 500GB i dynamisk raid i Windows
Sapphire Radeon HD4850 1GB @ stock
Seasonic S12 600W

Har inget tillgängligt jordat eluttag. Watt-mätaren visar på 350W vid full load CPU medan GPU är i Idle
Som sagt när man väl är i Windows så är denna setup stabil 24/7 @ Full Load.

Mystiskt...

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Orkade inte mer än att skumma igenom tråden, så om du redan har fått svar kan du bortse från detta.

Jag hade samma problem på min maskin (har ett asus p8z68 mobo), startade upp, stängde av sig, startade igen och sen gick allt bra.
Jag löste det genom att ändra X.M.P till auto, men läste att det borde räcka med att ställa om BCLK till 100. Vet inte exakt vilka siffror som gäller men att sätta xmp till auto. Inställningen fanns i advanced -> AI tweaker -> CPU config på mitt mobo.
Ta en titt och se om det fungerar!

Permalänk

Jag böt från ett corsair Tx650w agg till ett NZXT hale 90 850w agg och den har slutat att uppgöra sig så vid uppstart. Verkar finnas flera olika faktorer till problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

går det att testa PSU på nått sätt så man vet om det är den det är fel på?
vill inte lägga 600:- för nytt om det inte är fel på min