Vilken överklockning tål hårddisken??

Permalänk
Medlem

Vilken överklockning tål hårddisken??

Jag undrar om det är någon som har haft erfarenhet av att partitioner på hårddisken har försvunnit av för hög överklockning av systembussen? Har ju hört lite om det...

Kör Celeron 900@1200 MHz med bussen klockad från 100 till 133 Mhz (minnena är 133 MHz). Det går säkert att klocka högre, temperaturen har ju knappt ökat...:p men den ligger på högsta divider (1/4). Jag har grejer på hårddisken som jag är väldigt rädd om, så är det någon som vet hur högt PCI-bussen kan ligga innan det blir några problem?? Har en gammal Fujitsy 6,4 GB i den.

Permalänk
Medlem

Men får du problem så är det ju bara att multipelklocka den istället.. mhz är endå coolare än prestanda

Men om du kör 1/4 och en buss på 133mhz ska bäll allt vara oförändrat utom fsb och minneshastigheten?

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Fick 'ntldr not found' lite då och då vid boot, och 'unaccesseble_boot_device' några gånger med... Detta löstes genom att dra ner fsb (löste ett dussin fel till )...

Kan du inte köra backup på disken då, så riskerar du ju inte det som finns på den (detta borde du göra även om du inte klockar om du är såpass rädd om disken).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Men får du problem så är det ju bara att multipelklocka den istället.. mhz är endå coolare än prestanda

Men om du kör 1/4 och en buss på 133mhz ska bäll allt vara oförändrat utom fsb och minneshastigheten?

Som det är nu är pci och agp oförändrade, det var därför jag undrade var gränsen ligger för pci bussen
Multipeln går inte att ändra i bios, är låst. Min kunskap är inte jättestor när det gäller överklockning, kan man låsa upp multipeln på något sätt?:confused:

Permalänk
Medlem

tyvärr du har celeron ju går inte låsa upp den direkt. vill du vara säker så kör inte mycket högre pci buss än 35 typ

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

Hat kört cellyn i 1 år nu med 133 fsb,dvs 89mhz Agp och 44,5 pci.
har inte haft några problem alls.
Det finns endast 1/1 eller 3/4 divider på äldre Bx chip.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av vG

Som det är nu är pci och agp oförändrade, det var därför jag undrade var gränsen ligger för pci bussen
Multipeln går inte att ändra i bios, är låst. Min kunskap är inte jättestor när det gäller överklockning, kan man låsa upp multipeln på något sätt?:confused:

[/QUOTE¨]

hoppsan trodde du hade duron.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Avstängd

Re: Vilken överklockning tål hårddisken??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vG
Jag undrar om det är någon som har haft erfarenhet av att partitioner på hårddisken har försvunnit av för hög överklockning av systembussen? Har ju hört lite om det...

Kör Celeron 900@1200 MHz med bussen klockad från 100 till 133 Mhz (minnena är 133 MHz). Det går säkert att klocka högre, temperaturen har ju knappt ökat...:p men den ligger på högsta divider (1/4). Jag har grejer på hårddisken som jag är väldigt rädd om, så är det någon som vet hur högt PCI-bussen kan ligga innan det blir några problem?? Har en gammal Fujitsy 6,4 GB i den.

har du raid på ditt moderkort ???? kör hårddiskarna på den och du kan klocka, allt du har den tar inte skada då

Visa signatur

Amiga 4000 !!! de kallar jag dator
:D

Permalänk
Hedersmedlem

Vad fan.. 44MHz PCI!? Var det värsta jag hört.
Vid 41.5 pajade mina hårddiskar sist; tänker inte gå över 39.5 nu för tiden.
Alltså korrupt data på båda diskarna

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Re: Re: Vilken överklockning tål hårddisken??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crowsepirix

har du raid på ditt moderkort ???? kör hårddiskarna på den och du kan klocka, allt du har den tar inte skada då

Hur funkar det egentligen?

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

Hej

Jag körde min Quantum Fireball plus 9.1Gb i 45Mhz utan problem i 2 år.
Även min gamla IBM klarade av det men den fick något konstigt för sig en gång. Men det bra lite senare igen.
Så 45Mhz har varit ok.
had dock inte kunnat prova högre än så. Cpu:n klarade inte av högre buss hastighet