Varför ska jag köpa en Android-telefon istället för iPhone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Och allt det gör jag med min Iphone 4 (dock efter jailbreak )

Intressant, hur ser utbudet för widgets ut? Googlade lite men hittade inte så mycket. Lust att ladda upp en screenshot på din hemskärm så man kan se vad det finns för möjligheter? (tjejen har ju en iPhone )

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Min lockscreen ser ut såhär:

Och min notify:

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

var längesen jag hade iphone nu men irriterade mig på småsaker som att man måste konvertera alla filmer man lägger över, måste använda itunes för att föra över saker. med android har jag fler valmöjligheter och kan använda den hos folk utan att ladda ned itunes för att kunna föra över saker. min tjej har inget annat än en gammal dvd spelare så där kommer android luren väl till pass då jag spelar upp all film från den direkt till tv'n (kanske fungerar med iphone nu?). sen tuggar den alla film format utan konvetering.
sen är det mest små saker som jag inte kommer på nu men snabbt skulle lokalisera efter en dag med en iphone igen. långt ifrån alla har dock samma krav som jag så iphone fungerar problem fritt för de flesta eftersom de aldrig skulle hamna i samma sits som jag ibland gjorde med iphone där jag helt enkelt inte kunde tex föra över en fil för att jag inte kunde ladda ned itunes.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

* Iphone bara 1års garanti och betydligt dyrare att reparera (inte inräknat ful rep verkstäder).
* Skärmen spricker lätt.
* Tar inte minneskort.
* Liten skärm.
* Obefintligt filstöd.
* Operatörslåst....

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Och allt det gör jag med min Iphone 4 (dock eftero jailbreak )

Varför då? Köper man inte en iphone för att man gillar ios? För att mqn tycker att det är skönt att allt är så enkelt? (Räknar inte med fjortisar som vill ha status nu alltså )

Du kan göra exakt samma saker på din iphone som jag kan göra på min nexus s. Fast din kostade ett par tusen kronor mer och har en 0,5 tum mindre skärm...

Vad gjorde att du valde en iphone före någon android -telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att iPhone har en liten skärm är ett riktigt svagt argument... Det är ju helt enkelt en smaksak! Själv tycker jag att t.ex. SGS2 är alldeles för stor.
Anledningen varför folk köper iPhone är ju endast en smaksak (räknar bort fjortisarna som köper den för status), själv köpte jag den för jag tyckte att android laggade i t.ex. de vanliga menyerna när man bläddrade fram och tillbaka (dock så ser jag nu i efterhand att det funkar bättre på de lite nyare varianterna, hade testat någon budget telefon). Jag skulle ju absolut inte köpt iPhonen om jag tyckte att android var bättre, men det är helt individuellt vad man tycker. Känner att IOS är bättre optimerat än android, men det är väl i själva verket för att android måste optimeras till alla telefoner som kommer från HTC, Samsung med mera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Andra aspekter som inte tagits upp är t.ex. ljudkvalité. På Android-sidan är det väl bara Galaxy S som är i riktig topp-klass, medans iPhone briljerar på den punkten. SGS2 ska ju vara ok (t.o.m. bra enligt vissa), om än inte i riktigt samma klass som ettan.

Själv har jag kommit fram till att jag prioriterar ett stabilt OS framför rå prestanda. Men har svårt att komma fram till vilket som verkar stabilast, iOS verkar ju inte direkt felfritt det heller. Ändra teman på ikoner osv. är inget som spelar någon roll för mig.

ljudkvaliten?
shit vad olika uppfattningar vi har där, så många gånger jag svurit över Iphones totala brist på fungerande EQ, slappa basåtergivning och dåliga mp3 omkodning.

nu var den senaste enhet jag lyssnat mycket musik på från apple en ipod touch av senaste generation, men bra ljudkvalitet har jag verkligen inte upplevt, icke existerande loudness och riktigt blaskigt om man väljer rock/basförstärkning på EQ.

Anledning att jag väljer min nuvarande Desire HD över Iphone, som har använt båda aktivt.

fortsätter på ovan tema, ljudkvaliteten.
man kan välja skärmstorlek
möljligheten att ändra och få den som jag vill, ändra ikoner,byta launcher
att slippa Itunes för att aktivera enheten, gör kanske 2 ominstallationer i månaden, på jobbet. orkar inte behöva tramsa med itunes då.
överklocka och underklocka processorn, spara batteritid, och få bättre fart.

att kunna byta rom, dvs ominstallera och få ett helt annat system, på allt.
ladda ner torrents direkt i telefonen, och börja lyssna på nämnda musik direkt, hämtar även ner coverart till musiken, direkt i telefonen, samt redigerar div taggarna.
backa upp sms till en separat etikett på gmail
ha saldot på banken direkt på en hemskärm-widget.
flytta över bilder och musik direkt på datorn, som en usb-enhet.
många enheter är betydligt mer hållbara.

anledning till Ios istället för Android för mig.
man har inte samma utsvävade teknikintresse, och har använt Iphone tidigare.
man är lite äldre och ser inte 100% bra, och ska ha den för lite mail, samtal och lite sms

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

var längesen jag hade iphone nu men irriterade mig på småsaker som att man måste konvertera alla filmer man lägger över, måste använda itunes för att föra över saker. med android har jag fler valmöjligheter och kan använda den hos folk utan att ladda ned itunes för att kunna föra över saker. min tjej har inget annat än en gammal dvd spelare så där kommer android luren väl till pass då jag spelar upp all film från den direkt till tv'n (kanske fungerar med iphone nu?). sen tuggar den alla film format utan konvetering.
sen är det mest små saker som jag inte kommer på nu men snabbt skulle lokalisera efter en dag med en iphone igen. långt ifrån alla har dock samma krav som jag så iphone fungerar problem fritt för de flesta eftersom de aldrig skulle hamna i samma sits som jag ibland gjorde med iphone där jag helt enkelt inte kunde tex föra över en fil för att jag inte kunde ladda ned itunes.

Känner inte igen något utav det du nämner, jag spelar upp dom flesta format jag provat direkt utan någon konvertering. Det jag provat är avi mkv och srt med lite varierande innehåll samt att du enkelt pluggar in den till tvn med men kabel. Och när jag spelar in i full hd med telefonen spelar jag upp det direkt i windows utan någon konvertering så du har väl haft någon 2a generation iphone eller något.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

ljudkvaliten?
shit vad olika uppfattningar vi har där, så många gånger jag svurit över Iphones totala brist på fungerande EQ, slappa basåtergivning och dåliga mp3 omkodning.

nu var den senaste enhet jag lyssnat mycket musik på från apple en ipod touch av senaste generation, men bra ljudkvalitet har jag verkligen inte upplevt, icke existerande loudness och riktigt blaskigt om man väljer rock/basförstärkning på EQ.

Är ju allmänt känt att ljudchippet i iPhone och första SGS är bland de bästa som finns (samma chip har jag att jag fått förklarat också). Dålig EQ har jag sett andra klaga på till iPhone, men chippet är ju fortfarande topp-klass.

Till Android finns ju PowerAmp, vilket är en riktigt bra musikspelare med utökad EQ.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

En av mina största invändningar mot IOS är hur dåligt det är på multitasking. Det känns tyvärr som en påklistrad funktionalitet. Alldeles för många svep och tryck för att hoppa mellan program. Det finns inget filsystem där du kan komma åt filer från flera olika appar. Apparna har mer kontakt i android. Bakknappen, samt att inställningarna till en app också finns i den i stället för lite här och där, gör mycket för att upplevelsen ska bli bättre.

Sen är det gött med flera hemskärmar, helikoptervy och widgets, som i OSX. Android påminner faktiskt mer om OSX än vad IOS gör enligt mig, och det är bra. Båda är flexibla oc lättjobbade operativsystem, IOS är en förlängning av en macdator, inte något självständigt. Det känns inte som en liten dator, och det är det jag vill att min mobil ska vara.

Sättet IOS gör saker på är överlägset om du inte är så bra på teknik. Min pensionerade mamma klarar av det. Det är verkligen lätt att förstå, men för mig känns det ack så knökigt, och det händer ofta att det är saker jag vill göra som inte går. Nu när skärmarna börjar bli tillräckligt bra på androidmobilerna åker fyran ut.

Den funktionalitet som finns i IOS är dock väldigt bra. Bra ljud, bra musikspelare, bra integration med iTunes. Buggar finns, men oftast är det smooth sailing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeRetta:

Jag har en iPhone 4 som jag nu har lagt upp på Tradera till förmån för en Galaxy Note. Är grymt nöjd med iPhonen men skärmen är för liten har också varit ute efter en surfplatta ett tag nu så jag tycket Note kan kanske kombinera dessa båda. Är jag ute o cyklar?

Väldigt svårt att säga. Beror lite på hur mycket du plockar upp och ner telefonen ur fickorna, och hur tajta brallor du har.
Kan tänka mig att ett bluetoothheadset är en bra grej att investera i för att slippa trasslande med sladdar.

En del med väldigt bra syn kan se pentilemönster på skärmen och störa sig på det. Jag har försökt själv i affär, men hur jag än anstränger mig kan jag inte se något. Tror det där är väldigt överdrivet, och jag har inte sett någon recensent reagera på det. T ex sa Swedroid att det inte är ett problem om du inte är djävulskt känslig.