Permalänk
Medlem

Jag bor i lägenhet. Kan jag dra in flera jack så att jag kan beställa flera abonnemang? Kommer fastigheten tillåta det här och vem gör jobbet och vad skulle det kosta mig?

Permalänk

Hemma hos oss har vi två telejack för ADSL. Skulle vi dock skaffa två abonemang så skulle vår hastighet istället för 24/1 bli 48/2 eftersom vi har två linor in till huset.

Men antagligen har du inte två linor in till huset/lägenheten(vilket inte är vanligt) Så kan du bara få 24(12?) då din ledning inte orkar mer!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag menar fiber. Har ett uttag nu. Men jag undrade om jag kunde dra in några till.

Permalänk
Skrivet av DPG:

Jag menar fiber. Har ett uttag nu. Men jag undrade om jag kunde dra in några till.

Menade TS

Vet inte hur det är med dig som har fiber... Fiber klarar ju rätt höga hastigheter.

Hade du tänkt dra in fler fiber linor?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Till TS:
För fiber kan det i vissa fall (beroende på operatörens implementering) fungera och i dessa fall oftast för uppladdning, inget eller marginellt för nerladdning. Tänk 100/10 kan bli exempel från 100/30 till 100/100. Som sagt helt beroende på operatören.
För DSL är jag osäker, men har man flera linor kan det gå, som andra har nämnt i tråden.

Till *vissa* Swecare och off topic:
Tröttsammt att *vissa* få hackar på TS med kunskap som inte stämmer. Det ser patetiskt ut när ni (absolut INTE alla) skriver så bestämt och till viss del negativt och påhoppande när ni har fullständigt fel! Har ni haft en skit dag eller?
Skulle en trådskapare nu ha fel kan ni för guds skull formulera er lite bättre... trevligare!

Men de e skönt att se ett par Swecare som svarar bra.
Tänk på att medlemmar på Sweclockers är Swekare, utalas Swe-Care Ta hand om varandra istället.

Tack, slapp skriva det själv! Helt otroligt vad folk som inte har en aning om vad dem pratar om hackar på folk, på folk som kanske till och med har rätt!

För övrigt finns det tonvis med guider och förklaringar både här på swec och andra forum som ingående visar hur du får ut mer upload med hjälp av multiwan (ex. Pfsense) och BBB samt motsvarande anslutningar. Där det inte gick att få ut 5x10Mbit i upload med ett virtual konfat nic blev man tvungen att ha flera nic ( ett per ip) på grund ut av att hastigheten inte var låst till ip utan till nic, därav folk som hade problem att få till det med 1 nic. Det finns exempel på samma lösning hos andra operatörer som har gigabit länk till källar/hus switchen där folk också har lyckats få mer download per ip/dator, punkt slut!

Med dsl är det dock bara att glömma tyvärr då begränsningen sitter i tekniken och kabeln, skulle däremot säkert gå bra med flera fysiska dsl anslutningar, som med isdn där företag hade upp till 64x64 kbit/s.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Menade TS

Vet inte hur det är med dig som har fiber... Fiber klarar ju rätt höga hastigheter.

Hade du tänkt dra in fler fiber linor?

Jo jag vet att fiber klarar höga hastigheter. Men vill ha flera linor och undrar om det här är möjligt. Dvs om fastigheten tillåter det och vem gör jobbet och vad kan det kosta mig för att dra in extra linor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Jo jag vet att fiber klarar höga hastigheter. Men vill ha flera linor och undrar om det här är möjligt. Dvs om fastigheten tillåter det och vem gör jobbet och vad kan det kosta mig för att dra in extra linor?

Klart det är möjligt. Om fastighetsägaren är pigg på det är väl tveksamt - men det är inte svårare än att fråga. Det är han/hon som isf kontrakterar ngn att göra jobbet - du får inte göra det. Räkna med att det blir dyrt, mycket dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Klart det är möjligt. Om fastighetsägaren är pigg på det är väl tveksamt - men det är inte svårare än att fråga. Det är han/hon som isf kontrakterar ngn att göra jobbet - du får inte göra det. Räkna med att det blir dyrt, mycket dyrt.

Tack för svar. Varför säga nej, när jag ska ändå stå för kostnaden? Hur dyrt kan det bli grova drag? Var brukar switcharna sitta? Vi har ingen källare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Tack för svar. Varför säga nej, när jag ska ändå stå för kostnaden? Hur dyrt kan det bli grova drag?

För att det kan - beroende på hur det är byggt (fastigheten resp spridningsnätet) - kräva stora ingrepp för att lösa. Om fastighetsägaren anar oangelägenhet för andra hyresgäster etc kan det bli extra svårt. Kostnad? Åter helt beroende på hur man byggt - men kanske mellan 5 - 50 TKR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Tack för svar. Varför säga nej, när jag ska ändå stå för kostnaden? Hur dyrt kan det bli grova drag? Var brukar switcharna sitta? Vi har ingen källare.

Det stora problemet är att de förmodligen inte kommer att bry sig om du inte vill gå upp på ett företagsabonnemang, och dessa är inte billiga kan jag säga. Sen så skulle de förmodligen kunna trycka upp till 1Gbit på befintlig indragning om de ville det, beroende på utrustningen i huset. Det brukar finnas ett vitt, låst, skåp någonstans. Oftast är detta placerad i en källare eller i något förråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det stora problemet är att de förmodligen inte kommer att bry sig om du inte vill gå upp på ett företagsabonnemang, och dessa är inte billiga kan jag säga. Sen så skulle de förmodligen kunna trycka upp till 1Gbit på befintlig indragning om de ville det, beroende på utrustningen i huset. Det brukar finnas ett vitt, låst, skåp någonstans. Oftast är detta placerad i en källare eller i något förråd.

Huset är inte uppkopplat mot stadsnätet än, men snart. När dom ändå kopplar upp mot stadsnätet lär dom väl byta ut switcharna så dom klarar av minst 1gbit iaf. om dom inte redan gör det. Tänkte då att dom kan dra samtidigt då fler linor till mig. Har sett en sån vit skåp längst upp i huset där man går till vinden. Det kanske är den?

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Det går visst att plocka ut 500/50 med BBB fiber.
<3 lunet som ger ut 10IPs på 100/100, gratis Gbit

Har du testat att detta verkligen fungerar i Luleå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av electric_man:

Har du testat att detta verkligen fungerar i Luleå?

Har sett det, men inte bott där och gjort det själv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.