Permalänk
Medlem

Nätverksövervaknings mjukvara?

Hejsan! Min bror har fruktansvärda problem med lagspikes som vi försöker hitta felet på. Han bor hemma där det är väldigt många enheter inkopplade så att göra en felsökning är inte det lättaste. Undrar om någon vet om det finns någon programvara att föra statistik över vilka ip-adresser från routern som tar emot/skickar information över tid då de känns som att någon dato/pryl hemma är det som snor bandbredd.
Han sitter på ADSL uppkoppling med en vit Thomson router som jag inte har modellen på för tillfället..

Permalänk
Medlem

I en vanlig hemma-router har du vanligtvis inte denna funktionalitet. Du kan naturligtvis sätta dig o sniffa med Wireshark etc, men det kräver ju en del jobb.

Permalänk
Medlem

Om det är många enheter inkopplade samtidigt, koppla väck samtliga förutom hans dator och prova då?

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forze:

Om det är många enheter inkopplade samtidigt, koppla väck samtliga förutom hans dator och prova då?

Jo men det är just det som är problemet hehe, blir ett jävla liv om någon "saknar" sitt internet. Och eftersom hans spikes kommer lite sporadiskt behöver man utvärdera över tid om man inte har någon mjukvara dvs.

Permalänk
Hedersmedlem

Han kan ju börja med att logga in på routern och kika i loggarna där, till och med enkla konsumentroutrar brukar ha någon form av loggfunktion.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Han kan ju börja med att logga in på routern och kika i loggarna där, till och med enkla konsumentroutrar brukar ha någon form av loggfunktion.

Jag var inne och kikade förut och det enda alternativet är trafikövervakare för totalanvändning. Finns ingenting för specifika ip adresser så vitt jag kunde se

Permalänk
Medlem

Gissar på att ni har Telia?(Eller kanske Tele2, som även de verkar använda sig av routrar från Thompson). Har ni IP-telefoni eller TV via bredbandet? Isåfall har ni tjänsten "smart" från telia.

Telia har en nyare "smart"-router som är ljusår bättre, så har ni möjlighet skulle jag kontakta Telia och fråga om de kan byta ut den ni har till en nyare.

Har ni inte det, så skulle jag ha köpt en ny router. Den gamla Thompson-routern är riktigt usel.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Du kan koppla en hubb mellan datorn och routern enligt denna skiss:

Hubben kommer skicka ut all trafik på alla portar och då kan du fånga upp den med t ex Wireshark. Sen är det bara att analysera.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede