Fredagspanelen 35: Kretsbrist, moderkort och falska komponenter

Permalänk
Medlem

Kaxigt slut! haha hoppas pingvinernas värld var bra

Permalänk
Medlem

Fredagspanel och Youtube. Kan det bli mycket bättre?

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jahapp det här lär väll bli en lördagspanel för mig se om det kan buffra bättre imorgon

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

xDDDDD

quote fredagspanelen ca 44:06:
- den har massa, massa heatpipes
- ja
- ja
- jättemånga har säkert den här med
- oj oj oj
- ännu mer heatpipes

omg xD så jävla kul.

Snälla nåt gör en remix på detta xD

Permalänk
Medlem

Kan det vara Alienware ni ska prata om tro (osäker)?
Grymt trevlig panel

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Kan det vara Alienware ni ska prata om tro (osäker)?
Grymt trevlig panel

Tänkte också på Alienware direkt hehe

Permalänk
Medlem

Raka dig inte för fan!
Vi vill se
Jonas med Skepparkrans!

Permalänk
Entusiast

Man skall aldrig vara dumsnål när det gäller köp av nätaggregat, då resulterar det ofta ex med extrema kvalités produkter som Hantols/Ace of Sweden.
Borde finnas en annan specificering för nätagg som dessa: " 80+ Betong ".

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

är det bara jag eller har jonas blivit mycket coolare?

Visa signatur

gege

Permalänk
Avstängd

Tackar!! Ni räddade min kväll.. Som vanligt!

Permalänk

Underbart som vanligt och raka icke!

Visa signatur

Travelmate 5520 som spelar upp star trek exemplariskt sålänge man inte uppdaterar till OneiricOcelot

Permalänk
Medlem
Skrivet av danboffe:

är det bara jag eller har jonas blivit mycket coolare?

Ne! jag tycker Emil är mycket coolare

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem

Tycker att Jonas ska odla mer skägg och sätta upp håret i en tofs!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Avstängd

Jag brukar ladda ner Fredagspanelen från Tuben och se en liten bit var dag med XMBC.
Fredagspanlenen hela helgen

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

jag tackar både Jonas och Emil för en både trevlig och stundtals mycket rolig fredags panel som vanligt
Sen till alla som har klagat på fredags panelen och frågelådan sluta klaga om ni inte gillar det så titta ej,dom gör trots allt detta för våran skull och dom gör det på ett mycket bra sätt enligt mig,både seriöst och med ett stycke underbar humor.Denna gången var det inte så mycket negativ respons som det har varit och det är ju bra.Sen kanske ledningen borde ta ett kraftfullare tag mot såna som ger en dålig stämning till forumet för det är väldigt många som har gått till andra forum eller slutat på grund av att det i bland blir väldigt hetsigt och otrevligt.Vilket är synd för det är annars ett bra forum som ger ut mycket hjälp och råd.
mvh

Permalänk
Medlem

Köp in ett Hantol agg och dissekera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR_brownstone:

jag tackar både Jonas och Emil för en både trevlig och stundtals mycket rolig fredags panel som vanligt
Sen till alla som har klagat på fredags panelen och frågelådan sluta klaga om ni inte gillar det så titta ej,dom gör trots allt detta för våran skull och dom gör det på ett mycket bra sätt enligt mig,både seriöst och med ett stycke underbar humor.

Instämmer fullständigt! Och till E & J ni kan sluta förklara om och om igen att frågalådan görs i mån av tid. De otacksama j-arna som gnäller hela tiden förtjänar inte uppmärksamheten, ignorera dem. Jag tycker själv det är tråkigt när man inte har någon SC-film till lördagsfrukosten men ffs livet går vidare ändå!

Skrivet av Sharaz:

Ne! jag tycker Emil är mycket coolare

Utan att favorisera någon så kan man åtminstone säga att Emil är mycket coolare än den Emil man såg i första avsnitten. Vilken skillnad det blivit med tiden när rutinen växt och nerverna släppt.

Ser redan fram emot nästa SC-film när och vad det än må vara!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Skrivet av Sharaz:

Ne! jag tycker Emil är mycket coolare

Jag tycker dom komplimenterar varandra nåt fruktansvärt bra och båda är riktigt snabba med kvicka kommentarer om både varandra och andra saker,kan riktigt se dom i ett komedi program ihop det hade varit riktigt härligt att se.Betner och Gustavsson och alla andra kan slänga sig i väggen för här kommer Johan och Emil från Sweclockers
Peace

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kaptendum:

Härligt med fredagspanelen
Ang USB ala 100W så skrev MBY några väldiga vettig inlägg om det För det verkar extrem förvirring runt grundläggande ellära, även swec redaktionen verkar inte ha någon koll på det...
#12157143

Jag har läst min beskärda del av fysikkurser, men ellära har aldrig varit och kommer nog aldrig bli ett favoritämne utöver det jag behöver kunna i vardagen. Trots det kan till och med jag inse att 100 W med hög(re) spänning över befintliga kablar är om inte direkt livsfarligt så i allafall inte helt genomtänkt, precis som MBY skriver. Återstår att se hur de väljer att lösa problemet, helt enkelt, det är ju inte direkt nybörjare som bygger de här standarderna.

Skrivet av kinc:

Känner mig väldigt träffad av den här panelen

Du får sluta skvallra så förbannat i forumet.

Skrivet av XrOo:

Powerking är gött Brukar köpa mig ett 6-pack lite då och då. Går inte leva utan

Bara ett sexpack då och då..?

Skrivet av m4gnify:

Ja, det vill vi verkligen!

Skrivet av MR_brownstone:

jag tackar både Jonas och Emil för en både trevlig och stundtals mycket rolig fredags panel som vanligt
Sen till alla som har klagat på fredags panelen och frågelådan sluta klaga om ni inte gillar det så titta ej,dom gör trots allt detta för våran skull och dom gör det på ett mycket bra sätt enligt mig,både seriöst och med ett stycke underbar humor.Denna gången var det inte så mycket negativ respons som det har varit och det är ju bra.Sen kanske ledningen borde ta ett kraftfullare tag mot såna som ger en dålig stämning till forumet för det är väldigt många som har gått till andra forum eller slutat på grund av att det i bland blir väldigt hetsigt och otrevligt.Vilket är synd för det är annars ett bra forum som ger ut mycket hjälp och råd.
mvh

Skrivet av nipe:

Instämmer fullständigt! Och till E & J ni kan sluta förklara om och om igen att frågalådan görs i mån av tid. De otacksama j-arna som gnäller hela tiden förtjänar inte uppmärksamheten, ignorera dem. Jag tycker själv det är tråkigt när man inte har någon SC-film till lördagsfrukosten men ffs livet går vidare ändå!

Vi tackar för den positiva feedbacken, men är absolut öppna för kritik och förbättringsförslag också! Det är dock en milsvid skillnad på att framföra önskemål eller påpekanden på ett trevligt och konstruktivt sätt mot att bara slumpmässigt gnälla.

Det sistnämnda blir tyvärr allt vanligare, både generellt och i forumet. Många verkar ha hoppat över steget där man uppfostras att bete sig som folk (även på internet), och satsar istället på att vara otrevliga. När man möter den attityden är det inte direkt så att man tar åt sig av kritken, än mindre bryr sig och försöker förändra något.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast

Jag gillar fredagspanelen. Sådär lagom oseriös genomgång av nyheterna.

Angående gäster så får ni släpa dit MBY så kan ni ha debunk-tema där han går igenom vanliga myter och missförstånd. Till att börja med hade ju en grundkurs i ellära varit bra. Så folk får lära sig skillnaden mellan ström och spänning. Lite om ESD hör ihop med det också för här finns många åsikter och väldigt få är förankrade i fysik. Även om nördigheten i forumet är väldigt hög så är fysikkunskaperna förvånansvärt låga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har läst min beskärda del av fysikkurser, men ellära har aldrig varit och kommer nog aldrig bli ett favoritämne utöver det jag behöver kunna i vardagen. Trots det kan till och med jag inse att 100 W med hög(re) spänning över befintliga kablar är om inte direkt livsfarligt så i allafall inte helt genomtänkt, precis som MBY skriver. Återstår att se hur de väljer att lösa problemet, helt enkelt, det är ju inte direkt nybörjare som bygger de här standarderna.

Hur hög effekt eller snarare hur mycket ström en krets kan leverera är oftast oväsentligt då det krävs så lite för att döda en människa. Man kan väl säga att 5+ mA (personberoende) räcker för att döda en människa så i teorin skulle man kunna dö av ett LR06 batteri eller USB 2.0, sett till det möjliga strömuttaget.

Om vi säger att du har ett motstånd på 1 kΩ (beror på din isolering, alltså luftfuktighet, handsvett, valkar, handskar etc ) och du har en matning på 230 V så spelar det ingen roll om den kan leverera 10 A (2,3 kW) eller 10000 A (2300 kW) för strömmen som går igenom din kropp kommer bli densamma då ditt motstånd är "konstant" i detta fallet 1 kΩ. "Belastningen styr strömmen".

I = U/R (ström = spänning/resistans)
I = 230/1000 (230 V/1000 Ω)
I = 0,23 (230 mA, dödligt)

Spänningen måste dock nå en viss nivå för att tränga igenom din isolering (huden) och då räknas 50+ V i regel som farlig spänning. Så spänningen är alltid väsentlig.
Säg att vi har en matning på 400 V och kör samma formel som vi använde oss av tidigare.

I = U/R (ström = spänning/resistans)
I = 400/1000 (400 V/1000 Ω)
I = 0,4 (400 mA, dödligt)

Det farliga är mängden ström, tiden och vägen. Du dör med andra ord fortare av 400 mA än av 230 mA.
Sedan är likspänning inte lika farligt som växelspänning då det inte påverkar hjärtrytmen utan endast "värmer" inombords.
Den här "värmen" kan göra så att blodet koagulerar inne i kroppen så skulle någon här bli utsatt för en längre tids strömexponeringen så bör personen i fråga uppsöka sjukhus då det kan bildas blodproppar.
Man bör alltid uppsöka sjukhus om man har fått en stöt av en växelspänning då hjärtrytmen kan ha påverkats.

Detta var mer skrivet till de övriga medlemmarna på forumet än till dig Emil då många här inte har en susning om ämnet...
Mby får gärna rätta mig eller komma med en bättre beskrivning om han anser att det krävs.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Jonas, varför har du knäppt den nedersta knappen på din cardigan? Utöver denna miss så måste jag säga att ni återigen bjuder på mycket bra underhållning, fortsätt så!

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag gillar fredagspanelen. Sådär lagom oseriös genomgång av nyheterna.

Angående gäster så får ni släpa dit MBY så kan ni ha debunk-tema där han går igenom vanliga myter och missförstånd. Till att börja med hade ju en grundkurs i ellära varit bra. Så folk får lära sig skillnaden mellan ström och spänning. Lite om ESD hör ihop med det också för här finns många åsikter och väldigt få är förankrade i fysik. Även om nördigheten i forumet är väldigt hög så är fysikkunskaperna förvånansvärt låga.

MBY som gäst i fredagspanel skulle jag också vilja se!

Skrivet av Emil B:

Jag har läst min beskärda del av fysikkurser, men ellära har aldrig varit och kommer nog aldrig bli ett favoritämne utöver det jag behöver kunna i vardagen. Trots det kan till och med jag inse att 100 W med hög(re) spänning över befintliga kablar är om inte direkt livsfarligt så i allafall inte helt genomtänkt, precis som MBY skriver. Återstår att se hur de väljer att lösa problemet, helt enkelt, det är ju inte direkt nybörjare som bygger de här standarderna.

Ah, jag som är så trångsynt hade inte ens övervägt att ha några hög(re) spänningar i usb utrustning pga elsäkerhet, alla fall med nuvarande kablage och kontaktdon. Så misstolkade eran diskussion fredagspanelen lite... Men när jag läste ditt inlägg så fatta jag att ni verka kunna betydligt mera än vad jag trodde.... ursäktar för dumförklaringen. Nu e det väl jag som får sätt på mig dumstrut ist...
Fast som du säger, ska bli intressant hur dem har tänkt att lösa problemet

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Förslag: Skulle ni kunna ha nån slags index över när ni pratar om olika saker, ifall man är intresserad av specifika saker och inte hinner se hela programmet?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av omega:

Förslag: Skulle ni kunna ha nån slags index över när ni pratar om olika saker, ifall man är intresserad av specifika saker och inte hinner se hela programmet?

Öppna youtube så har du det i beskrivningen.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

80 spänn för din mugg, Emil! En hunka rent av, om du signerar den med silverpenna!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

80 spänn för din mugg, Emil! En hunka rent av, om du signerar den med silverpenna!

Do it Emil! var inte en "Nämen jag kan inte ta pengar från medlemmar på detta visset" Det är bara en kul grej!

Eller gör det för portokostnad!! Och vissa att du är en sådan snäll kille som du ser ut att vara

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]