DVD spelare till skärm, scart till vga?

Permalänk
Rekordmedlem

Kabeln funkar säkert som kabel, den innehåller däremot inte nån formatomvandling, den kräver att de enheter du vill ansluta till innehåller något som gör om signalen för det är olika elektriska signaler, du måste ha apparater som går att ställa om eller så får du fixa en extern elektronisk enhet som konverterar signalerna så de blir till rätt typ.
De apparater som brukar kunna konvertera signalerna internt är projektorer och dvd spelare, men kabeltv boxar och tv kan det oftast inte, du måste läsa i manualen vad dina prylar stödjer för format, eller chansa eller en extern konverterare.
Det spelar ingen roll hur många kablar du drar upp, det som påverkar är signaltypen.
Vga ingången på tvn vill ha RGB samt h & v synk
Tv rgb har samma rgb signal men skiljer i synken.
Det finns en del enkla synkgeneratorer som kan fixa synken och en del prylar går att ställa om så de synkar på den gröna signalen, det är nått av det du behöver för att få en billig lösning.
Komponentvideo är nått helt annat som inte ens är i närheten vad det gäller signaltypen, så det kräver komponent i båda ändar eller nån avancerad omvandlare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kabeln funkar säkert som kabel, den innehåller däremot inte nån formatomvandling, den kräver att de enheter du vill ansluta till innehåller något som gör om signalen för det är olika elektriska signaler, du måste ha apparater som går att ställa om eller så får du fixa en extern elektronisk enhet som konverterar signalerna så de blir till rätt typ.
De apparater som brukar kunna konvertera signalerna internt är projektorer och dvd spelare, men kabeltv boxar och tv kan det oftast inte, du måste läsa i manualen vad dina prylar stödjer för format, eller chansa eller en extern konverterare.
Det spelar ingen roll hur många kablar du drar upp, det som påverkar är signaltypen.
Vga ingången på tvn vill ha RGB samt h & v synk
Tv rgb har samma rgb signal men skiljer i synken.
Det finns en del enkla synkgeneratorer som kan fixa synken och en del prylar går att ställa om så de synkar på den gröna signalen, det är nått av det du behöver för att få en billig lösning.
Komponentvideo är nått helt annat som inte ens är i närheten vad det gäller signaltypen, så det kräver komponent i båda ändar eller nån avancerad omvandlare.

Så om jag använder denna http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1653 mellan scartswitchen och komponentswitchen så borde det fungera va?
Blir ju dock kostsamt :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alfsvåg:

Så om jag använder denna http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1653 mellan scartswitchen och komponentswitchen så borde det fungera va?
Blir ju dock kostsamt :/

Ja det verkar vara rätt typ av omvandlare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det verkar vara rätt typ av omvandlare.

Tyvär hittar jag ingen billigare och då jag helst tar dvdn direkt genom komponent (eftersom det blir bättre kvalite då än att köra dvdn genom Scart>Scartswitch>Scart till komponent omvandlare.)

Så då måste jag köpa en komponentswitch... denna var den billigaste jag hittade http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1652 ett bonus på den är att jag får in komponentingång ledig på switchen om man nu tar med ett wii eller annan typ av spelkonsol dit.

Synd att det blir så dyrt

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns 2 alternativ kvar och det är att du lyckas hitta en lämplig beg hembioreceiver med videokonvertering eller så reparera tvn, varför har ingångarna gått sönder ? har du haft jorfel och anslutit en pc ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns 2 alternativ kvar och det är att du lyckas hitta en lämplig beg hembioreceiver med videokonvertering eller så reparera tvn, varför har ingångarna gått sönder ? har du haft jorfel och anslutit en pc ?

det var för nåt år sen när Scartanslutningen blev glapp (lila bild) dumt nog kopplas allt in från underifrån och en tung Scartsladd hade pajat scartanslutningen så råkade vi ha sönder en del av resterande anslutningar när vi försökte laga scartanslutningen.

reparera går bort direkt då det lätt hamnar på mer än 800kr sen måste jag ända skaffa en komponentswitch, själva signalomvandlaren kostar ju 500kr och lär inte hitta en hemmabioreciever för under 500kr, så tror den billigaste lösningen är den jag skrev än om det blir en dyr lösning.

Hade ju hoppats på Scart>VGA sladden med då det med största sannolikhet inte kommer fungera känns det inte värt att lägga 100kr på det och istället köpa signalomvandlaren direkt.

Permalänk
Medlem

Har nu köpt den omvandlaren och det funkar kanon dock blev det ingen komponentswitch för det kändes onödigt då bilden ändå inte blir knivskarp på en TV som är åtta år

Skickades från m.sweclockers.com