Permalänk
Medlem

3g och vpn läckars

Hej vet inte om jag ska vara på mobil eller nätverk men hur som helst.

När jag kopplar min mobil till en VPN tunnel så ändå läcks min mobils ip nummer. (När jag använder 3g)
När det går genom Wifi så läcker inte ip numret. Är det normalt eller inte, gällande 3g.

(Jag använder Windows 7 egna PPTP VPN server. EJ Openvpn eller L2tp Isec)

Permalänk
Medlem

Antar att det är normalt. Vid 3G är din telefon endpunkt. Vid WiFi blir det sista routern i ledet s.a.s. vars IP som "läcker". Det är så PPTP fungerar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Antar att det är normalt. Vid 3G är din telefon endpunkt. Vid WiFi blir det sista routern i ledet s.a.s. vars IP som "läcker". Det är så PPTP fungerar.

Ja men det som syns när jag går till sidor som Myip så är det min telefons ip nummer som syns och inte min VPN server. (När jag använder 3g.) Men använder jag wifi så syns bara VPN servers ip nummer genom Myip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesknet:

Ja men det som syns när jag går till sidor som Myip så är det min telefons ip nummer som syns och inte min VPN server. (När jag använder 3g.) Men använder jag wifi så syns bara VPN servers ip nummer genom Myip.

Men 3G går ju via operatörens nät, inte din server... eller?

Känns som om jag inte riktigt greppar vad du gör, vill göra och om det är något egentligt problem?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men 3G går ju via operatörens nät, inte din server... eller?

Känns som om jag inte riktigt greppar vad du gör, vill göra och om det är något egentligt problem?

Ingen fara ;D

Min mobil (ip nummer mobil 82.14.220.XXX)-------------3g----------Min VPN hemma (ip nummer VPN server 109.228.129.xxx)

Ip numret 82.14.220.XXX syns när jag går till myip hemsidan samt 109.228.129.XXX som är min VPN server när jag tunnlar genom 3g. Så min mobils ip nummer syns som är inte tanken när man använder en VPN

Som du ser på bild så ser du både min VPN's ip nummer och mobilens. Fast man ska bara se VPNens ip nummer. När man går till myip

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesknet:

... Så min mobils ip nummer syns som är inte tanken när man använder en VPN

Den primära funktionen för PPTP VPN är att kryptera själva trafiken i sig, inte dölja IP-adressen. Osäker på om det går att uppnå det du önskar utan 3:e-parts programvara eller IPsec/L2TP. Har inte haft tillfälle att testa detta så jag kan inte hjälpa dig så mycket mer. Men om du kommer på det så kan du väl posta lösningen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka för att du visade intresse i det här. Men min tanke var att ta reda på och upplysa. Att med 3g så läcker Ip-numret.

Även fast överföringen är krypterad så kan din teleoperatör se vilken hemsida du går till om hemsida svar till din telefons IP-nummer och VPNs IP-nummer.

Ändå tack