Permalänk
Medlem

XP-fråga

Tjena folket!

Har fått tag på en XP-Licens tillhörande en ny Compaq. Jag har installerat den på en annan dator utan problem, men är det riskfritt att aktivera den hos MS? Licensen är 100% ärlig, men är som sagt till för Compaq. På skivan står det följande:
"Only for Distribution with a Compaq PC"
Tacksam för vilket svar som helst

/ELRoS

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk

Det är kört. Jag försökte köra windows 2000 på mitt hembygge med en Dell cd, gick inte. Du får fixa en annan licens förmodligen.

Visa signatur

Sovrum: Ryzen 9 7900X | ASUS X670-P | 64GB DDR5 | RX 6700 XT | Phanteks P600S | EOS
NAS: Ryzen 3 4300G | Gigabyte A520M H | 32GB DDR4 | 4x4TiB | Corsair Obsidian 550D | TrueNAS Scale
Laptop 1: Lenovo ThinkPad P52 | Xeon E-2176M | 48GB DDR4 | Quadro P2000 | Fedora Workstation 40
Laptop 2: IBM ThinkPad A30 | PIII-M 1GHz | 512MB SDRAM | ATi Mobility Radeon | XP Pro
Konsoler: GameCube | PS3 (Fet) | PS5 (Disc) Lur: Sony Xperia 10 IV

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag kör från den datorn just nu. Installerade helt utan problem, och jag behövde inte ens validera att jag hade en Compaq. Allt funkar utmärkt ändå. Vad jag undrar är om jag kan aktivera skiten riskfritt

/ELRoS

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Medlem

"Only for Distribution with a Compaq PC"

Det betyder väl bara att den enbart får skickas med / Säljas med en Compac dator Det står ju inte någonstans att man inte får använda den till andra datorer eller?.

Det enda du behöver tänka på att du bara får använda en Windows Licens till en dator i taget. Så skall du använda samma cd för 2 eller fler datorer (samtidigt) måste du köpa en ny licens för dator nr 2 osv.
Så har jag iaf tolkat det hela.
Och skulle det inträffa något efter valideringen så skall det bara vara att ringa Microsofts 020 nummer och få en ny kod.

För saken är ju den man får uppgradera sina datorkomponenter men att då XP kommer reagera och ploppa upp att datorn inte överensstämmer blablabla men det fixar sig med en ny kod.

Såvitt jag vet så brukar Compac ha egna moderkort så vi säger du vill uppgradera din dator och att du då måste du byta moderkort = ingen Compac

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Hmm... Installera om... Något som jag gör på regelbunden basis (minst var tredje månad). Kanske aktivera nu och göra en Ghost på grundinstallationen? Annars låter det vettigt det du säger, snausman. Skivan kom till en Compaq som finns i familjen, och planen är att endast köra W2K på den, så det blir inga probs med fler licenser. En annan sak jag såg när jag skärskådade skivan var det här:
"Only for use with Compaq Restore CD" & "Support for this CD provided by Compaq"

/ELRoS

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D