Permalänk
Medlem

Recension av Asus N56VZ

Först
Tack till Asus som har lånat ut en N56VZ till mig.

N-segmentet är profilerat som Multimedia, vilket känns som ett gammalt och omodernt, ord men för mig som i första hand ska jobba och i andra hand ska spela och kolla på film genom datorn så borde det sitta som handen i handsken. Vad känner jag efter några veckor med en N56VZ?

Specs (saxade från Inet.se)

Bildskärm
Storlek 15.6 ", Full HD LED-skärm
Upplösning 1920x1080, Non-gloss
Processor
Processortillverkare Intel
Processortyp Core i7, 3610QM
Processorhastighet 2.3 GHz
Antal kärnor 4 st
Internminne
Minne 8 GB
Minnestyp DDR3, 1600Mhz
Hårddisk
Storlek 750 GB
Rotationshastighet 5400 rpm
Grafikkort
GPU-tillverkare Nvidia
GPU-typ GeForce GT 650M
GPU-frekvens 850 MHz
GPU-minne 2048 MB, DDR3
Anslutningar
HDMI-utgång Ja
VGA-utgång Ja
DisplayPort-utgång Nej
USB 3.0 Ja, 4st
Kommunikation
Nätverk Ja, 10/100/1000 Mbit/s
Trådlöst nätverkskort Ja, 802.11 b/g/n
Bluetooth Ja, Bluetooth 4.0
Modem Nej
3G-modem Nej
Batteri
Batteritid (Upp till) 5 h
Batterityp 6-cells batteri
Nätadapter 120 W
Övrigt
Expresscard Nej
Fingeravtrycksläsare Nej
Ljudkort Ja
Medföljande tillbehör Nätadapter
Minneskortläsare Ja, SD, MMC, MS
Operativsystem Windows 7 Home Premium 64-bit
Optisk enhet Ja, Blu-Ray läsare, DVD±RW (+R Dual Layer)
Pekdon Touchpad
Tangentbord Svenskt tangentbord med numerisk del
Webbkamera Ja, HD
Färg Svart
Garanti 2 år
Övrigt Subwoofer medföljer
Mått
Bredd 380 mm
Djup 255 mm
Höjd 33 mm
Vikt 2.7 kg

Dold text

Utseende
Kroppen är gjord av både aluminium och plast, på utsidan av locket och ovansidan av kroppen är det aluminium medan det på insidan av locket och på undersidan av datorn är plast. Jag undrar varför ASUS inte har valt att köra med en unibodylösning, plasten känns inte dålig på något sätt men en konsekvent lösning skulle sett mycket bättre ut och efter som datorn i övrigt är väldigt medvetet designad så svider detta lite Det här är en burk som jag antar kommer tävla med Mac Book pro, eftersom komponenterna är väldigt lika och prislappen är betydligt lägre.

Tangentbord
Tangentbordet är mycket trevligt, det är i den absoluta toppen av de laptoptangentbord jag har använt. Jag har skrivit ca 30 sidor råtext på det och känner att det duger utmärkt för dussinskrivande. För längre författarsessioner behövs ett bättre externt tangentbord, men så är det ju med alla laptops. Att det ligger metall mellan knapparna gör att det känns mycket proffsigare, även om det också gör tangentbordet svårare att byta för hemmafixaren.
Tangentbordet är bakgrundsbelyst och lutar jag mig bakåt så lyser det igenom, men från normal arbetsvinkel är det på intet sett ett problem.
Pekplattan är den klart sämsta delen på datorn, för det första så gillar jag inte kur den känns och låter när jag pekar på den, får det andra så svarar den lite dåligt. Jag är inte nått fan av pekplattor överlag och har inte använt den mer än några minuter just för recensionens skull Den stängs lätt av med en av kommandoknapparna.

Nätverkskort
Jag har haft lite problem som kanske kan skyllas på det trådlösa nätverkskortet; Min router som också är från ASUS och laptopen är inte de bästa av vänner, det blir en pinne under full signalstyrka fast båda är i samma rum, en del gånger jag har startat datorn har den inte kunnat hitta routern även om min Xbox och iPad redan är anslutna till den. Det här kanske är routerns fel, jag kan inte tillräckligt mycket om nätverk för att bedöma det. Jag har aldrig upplevt några problem med andra trådlösa nätverk hos vänner eller på caféer.
En sak jag upptäckte exakt just nu (när jag skulle flytta över bilder på datorn) är att Bluetooth enheten inte vill kännas vid varken min iPad eller iPhone, jag får forska vidare på det här och återkomma.

Ljud
Ljudet är utan tvekan ett av områdena där datorn skiner, och det är också en av datorns USPar. Det står till och med ingraverat mellan högtalarna att det är Bang & Olufsen som ligger bakom det. Till ljudet kommer det också en subwoofer som är ungefär lika stor som en läskburk som går att koppla in. Det mullarar på ganska bra om woofern, men den ersätter inte en större baslåda. Jag bedömer absolut att ljudet räcker till spel, men när jag skall kolla på film så blir ljudet bättre på min tv.

Skärm
Skärmen är jag väldigt nöjd med, den återger färger bra för att vara en laptopskärm och går att se på ganska långt från sidorna innan det börjar se illa ut.

Varmluftsutblåset
N56:an har värmeutblåset på sidan och det tyckte jag först var en riktig höjdare, men snart hade jag ett glas ljummen läsk i stället för kall bredvid mig så jag är inte helt säker. Å andra sidan så hålls ju en kopp kaffe varmare längre. Nåväl, det här är ett problem för spelsessioner; när jag jobbar i Photoshop eller skriver på datorn är luften som kommer ur den så pass sval att det inte gör någon större skillnad.

Övrigt
Datorn har fyra stycken usb 3 portar, två på varje kortsida. En av usbportarna ska vara en ”snabblandingsport” och har en lite blixt bredvid sig. Jag har testat att ladda några telefoner och det känns som att det går snabbare än vanligt men det är väldigt svårt att ge några korrekta siffror på detta.
Utöver detta finner vi en hdmi port, en nätverksport till vänster och ljudutgång, mickingång, blue ray spelare samt ström och den där grejen jag tror att det går att låsa fast datorn i skrivbordet på till höger. Inga kontigheter här.
Blue ray spelaren låter mindre än min xbox gör och är därför en bättre lösning förutsätt att din tv har hdmi ingång och vilken tv har inte det i dagsläget?

Prestanda
Jag har trixat runt med lite olika spel och de flyter på bra, det som gör det lite svårt att bedöma är bristen på drivrutiner till 650m kortet. Nvidia har inga och Asus själva bidrar med ganska gamla drivisar. The Seceret Word meddelar mig vid start att det inte kommer att funka optimalt.
Jag har testat två spel, Diablo 3 och The Secret World. Jag har också kört 3d mark 2011, 3d mark vantage, pc mark 07 och mätt temperatur med Core Temp

Vi börjar med 3d märkena

3D mark 2011
P2354 3d marks
Graphics score
2144
Physics score
7781
combined score
1797

3D mark Vantage
P8900 3d marks
Graphics score
2761
CPU score
21119

PC mark 07
2663 pc marks

Core temp visar minimum tempmpå 37 och max temp (efter ca 30 minuters datorspelande) på 75 grader.

I diablo 3 fick jag följade FPS
1920*1080
Max på allt
Dungeon 50 FPS
ute 40 FPS

1280*70
minimum på allt
ute 72-130 FPS

1600*900
Medium shadows, medium clutter
Utan AA ute ca 80 FPS
dungeon 75-105 FPS
Med AA ute och dungeon 60-90 FPS

I The Secret World har jag inte testat lika många kombinationer efter som det behöver stararta om för att nya inställningar skall gälla, Direct X 11 inte vill köra i fullscreen och för att jag är förhållandevis lat.
The Secret World
1600*900 medium - mellan 39 och 51 fps, snittar på 42

Till sist
Jag är inte någon strålande fotograf, men tre bilder bjuder jag på i alla fall

Här ser vi datorn på mitt skrivbord tillsammans med en Evagelion (unit 0 om någon undrar) och en flaska Tru Blood.

I exakt den här vinkeln så lyser det igenom tangentbordet. Observera att jag ställt det på max för att det ska synas så mycket som möjligt

Högtalarna har ett snyggt mönster som är inspirerat av ringar på vatten.