Battle.net hackat, krypterade lösenord på vift

Permalänk
Melding Plague

Battle.net hackat, krypterade lösenord på vift

Speljätten Blizzards nätverk Battle.net har utsatts för intrång. Den kopierade informationen varierar per region, men innefattar bland annat e-post och krypterade lösenord.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej men va fan?? Inte igen! Jag har fått fyra konton hackade på två år nu och jag joinade precis Battlenet. Jag hoppas Blizzard vet vad de snackar om vad gäller vilka servrar som blev hackade.

Permalänk
Medlem

Bara o hoppas att man själv inte blivit drabbad. Tråkigt när sånt här händer
Kan också bli ett bra "wakeup-call" för battle.net så att de ordnar till säkerheten.

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Nej men va fan?? Inte igen! Jag har fått fyra konton hackade på två år nu och jag joinade precis Battlenet. Jag hoppas Blizzard vet vad de snackar om vad gäller vilka servrar som blev hackade.

Om du läser Q&A på mmochampion så borde det inte vara problem för det skall som sagt inte vara tillräckligt med info för att komma in och alla lösen är krypterade. Rätt bra tid att byta lösenord dock. Och du borde nog kolla över dina lösenord, virus skydd etc.. har inte blivit hackad sen jag började använda battle.net.

Permalänk
Skrivet av Robin2:

Nej men va fan?? Inte igen! Jag har fått fyra konton hackade på två år nu och jag joinade precis Battlenet. Jag hoppas Blizzard vet vad de snackar om vad gäller vilka servrar som blev hackade.

Det är nog ditt fel, inte blizzards.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem

Var bara e-mails som läckte ut i europa och det kommer dom inte långt med!

Permalänk
Medlem

Ouch.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli vardagsmat... Verkar som att man får vänja sig vid att "bli hackad" flera gånger per år.

Permalänk
Medlem

Tur de inte har någon info från mig så ^^
Samma med Steam, nVidia och de andra, ytterst hemlig person

Skämt å sido, får hoppas de satsar på att förbättra säkerheten framöver då bra säkerhet är ett måste om man ska använda liknande system.

Permalänk
Medlem

Inte att glömma är att Battle.net inte är case sensitive. Så längre lösenord är viktigt då stora och små bokstäver gör det samma... Att authenticators berörs något alls är mycket oroande då det verkligen borde vara separerat och säkrat... :/ Får byta lösen imorn igen antar jag för att säkra mig själv... klantar.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

*Går och polerar sin authenticator*

Bästa köpet någonsin.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

inte för jag använder battle.net, men vet någon om dom använder vanliga hash eller salted hashes, salted är ju lite svårare att knäcka

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Jag som byte lösen och tog bort min authenticator igår. Känner mig jävligt korkad nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Tur de inte har någon info från mig så ^^
Samma med Steam, nVidia och de andra, ytterst hemlig person

Skämt å sido, får hoppas de satsar på att förbättra säkerheten framöver då bra säkerhet är ett måste om man ska använda liknande system.

Håller fullständigt med dig. I takt med att spelen/programmen växer så måste säkerheten förbättras.
Något som jag tycker att de stora företagen inte helt lyckats med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas att andra företag tar lärdom av det här innan det drabbar dem. Så att de inte tror att de på något sätt är odödliga för att det ännu inte hänt dem.

Det är förstås alltid tråkigt när någonting sådant här händer, men jag hoppas att de verkligen ser över vad som har hänt och ser till att i fortsättningen även ha bra rutiner, även om jag nog är övertygad om att det var vad som upptäckte det hela från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

*Går och polerar sin authenticator*

Bästa köpet någonsin.

Kör med Mobile authentication på min mobil. OCH en Authenticator på min Ipod touch 4g. Utöver detta har jag vad jag tror ett "svårt" lösen på ca 10-14 ( för att inte avslöja ; ) med random siffror och bokstäver.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Så de hade inte krypterat svaren på säkerhetsfrågorna? Låter dumt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det var bara en tidsfråga innan det hände i mina ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

*Går och polerar sin authenticator*

Bästa köpet någonsin.

Samma här! Kör dock mobilappen! Förstår inte folk som inte har en authenticator faktiskt!

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

Ajdå, tur att man har en authenticator iallafall. Fast man vet ju inte hur bra den hjälper när något sånt här händer.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Jag blev råhackad i söndags. Min gamla hotmail där kontot ligger blev brutalt överkört och trots alla säkerhetsåtgärder via battlnet så föll mitt diablo 3 account snabbt i kinesiska händer. Dock löste blizzard det jättesnabbt genom byten av lösenord, mail och authenticator. Efter nån timme så var allt återställt.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kör med Mobile authentication på min mobil. OCH en Authenticator på min Ipod touch 4g. Utöver detta har jag vad jag tror ett "svårt" lösen på ca 10-14 ( för att inte avslöja ; ) med random siffror och bokstäver.

Det är säkrare med ett random lösenord såsom ubåtHästMåne än X2c1kk5m4c

Permalänk
Skrivet av Uvania:

Var bara e-mails som läckte ut i europa och det kommer dom inte långt med!

Som denne personen sa, de flesta här borde inte behöva oroa sig

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att krypteringen är tillräckligt stark, men tur iaf att vi svenskar inte är så utsatta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En annan slipper oroa sig då jag inte spelar några Blizzard spel ^^
Får däremot en massa mail ifrån "Blizzard" som säger:
"Fy, vi vet du försöker sälja ditt konto på XXX (XXX = Diablo 3/WoW/Starcraft) vilket inte är tillåtet enligt våra regler, var snäll å logga in via länken för att verifiera ditt konto"

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Får väl hoppas att krypteringen är tillräckligt stark, men tur iaf att vi svenskar inte är så utsatta

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tro att lösenorden är hashade.. Får hoppas att det är en stark hash-algoritm med mycket salt som används då..

Permalänk
Medlem

Kändes som att det var på väg med tanke på att konton som är reggade hos Blizzard har utsätts för attacker rätt ofta i några år nu...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Inaktiv

Var bara en tidsfråga. Är inte speciellt förvånad faktiskt.
Dock så får vi ju hoppas att det är en en-gångs företeelse och vi slipper se detta hända igen.
Men så frågar man säg själv också "Vem står nu på tur? "

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skånsksnapphane:

En annan slipper oroa sig då jag inte spelar några Blizzard spel ^^
Får däremot en massa mail ifrån "Blizzard" som säger:
"Fy, vi vet du försöker sälja ditt konto på XXX (XXX = Diablo 3/WoW/Starcraft) vilket inte är tillåtet enligt våra regler, var snäll å logga in via länken för att verifiera ditt konto"

Too right mate eller aa.. än spelar man Diablo, Diablo II och StarCraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är säkrare med ett random lösenord såsom ubåtHästMåne än X2c1kk5m4c

http://imgs.xkcd.com/comics/password_strength.png

Förutom den "lilla" detaljen att dom jämför ett 25 tecken långt lösenord mot ett 11 tecken långt...